2017-08-29 Franskt

När vi hälsade på A-M så svängde hon ihop en massa rätter på några minuter, alltid lika gott. Ikväll improviserade M en av rätterna.

Rödlök
Purjolök
Tomater
Kycklingfilé
Oliver
Stek i olivolja
Salt och peppar
Häll i en skvätt vit balsamico

Servera gärna med färsk pasta

Mums vad gott.

2017-08-28 Form

Form nummer två klar. Avslutet blir en bit in, för att kunna bygga en trappa ner under altanen...

Det finns många fördelar att bo högre än grannarna, solen stannar kvar längre, du ser grannarnas tak och får mer himmel och mer ljus. Nackdelen är att man får antingen en slänt eller bygga mur. Innan vi byggde ut huset hade vi en mur längs med grannen, istället för att riva en liten del för att få upp byggmaskiner, så rev vi allt, kanske dumt. Tanken var att det skulle bli enhetligt med framsidans mur. Vi hade en läggmur i betong mot grannen, framsidan en murad i Ölandssten...

2017-08-27 Porslinets dag

Mycke folk i Gustavsbergs hamn när Porslinets dag firades. L köpte en thekanna från Höganäs, jag en stekpanna från Fiskars. Fikade på Thornhuset. Mums.

2017-08-26 Gammelmorfar

Gammelmorfar är i Stockholm. Han kom spontant förbi. L var i Gnesta hos en väninna på eftermiddagen. På kvällen blev det lite middag CesarSallad.

2017-08-25 Äntligen

Äntligen hemma. En som kiknade av skratt var lillskrutt när vi kom innanför dörren. Tänk vad mycket som hänt på två veckor. Lillskrutt, sitter riktigt stadigt, hon hasar bakåt, snurrar och klappar händer, och kikskrattar åt mormor... har iallafall en fan😌

Vi hade köpt chokladmousse från Frankrike till L,, hon är galen i fransk chokladmousse. Blir frossa varje gång hon är i Frankrike...

2017-08-24 Pappa

Då var vi framme hos Pappa med fru i Halmstad. Blev en lång bilresa på 103 mil, inte optimalt, men vill M hem så går det fort, 180 på Autobahn😳. Tur bilen är stor och stadig, men det hjälper inte om en bil plötsligt får för sig att svänga ut.. Morgan har knappt använt broms och gaspedal på alla motorvägar, bilen har själv bromsat och

gasat och hållt ett jämt avstånd till framförvarande bil. Så himla smart bil...

2017-08-24 Från Moseldalen till Halmstad 103 mil

Långkörning från Mosel till Pappa i Halmstad, ca 103 mil, kanske inte optimalt.

Blev ett långt stopp på Ikea i Onsnabruck för lite lunch, vegetariska köttbullar, mums va gott. Vi var bara tvugna att köpa vinet Ikea sålde... då har man köpt vin på Ikea. De sålde kräftor mm.. lite som hemma, men här saluförde de verkligen allt som svenskt.

2017-08-23 Cochem till Koblenz

Sista etappen av Moseldalen tog en timme, mellan Cochem och Koblenze. Från Trier till Cochem tog det va 3 timmar. Är ca 10 mil  mellan Trier och Koblenz.

En sak är säker, vi sänkte medelåldern med dryga 20 år. Vid frukostbordet var det vi och alla pensionärer. Även om semestern är slut i Sverige för de flesta, så är semestern i full gång i Europa... så det är inte en anledning... När vi är 70 då tar vi cyklarna eller varför inte hyra båt och åka längs Mosel och ta med cykel, för en tur bland vinrankorna.

2017-08-22 Pizza

Vi strosade runt i stan och åt en Pizza. Riktigt god stenugnsbakad pizza.

Det var den godaste jag någonsin ätit.. inte för att jag ofta äter pizza, men den var god. Bara några mozarella bitar, vilket passar mig som inte gillar smällt ost, ingen annan ost än mossarella bitarna som inte flyter ut. Vilket gjorde att den vart fräsch och inte en massa fett.

2017-08-22 Hotell Brixiade / Hotell Triton

Vi hade bokat hotell Brixiade i staden Cochem,,, när vi väl checkade in, fick vi veta att rummet låg på hotell Triton, tredje byggnaden från där vi checkade in. Blev grymt besviken... Parkering skulle ingå, men fanns bara totalt 10 parkeringar till detta stora hotell, fick stå på gatan och dessutom betala, inte hela världen, men sista platsen tog vi.

Utsikten från balkongen däremot kunde man inte klaga på, den var enastående.

Dags för frukost, bara att åka ner fem våningar med hiss, sedan ut genom hotell Triton för att promenera tre byggnader bort mot hotell Brixiade. Inte gick vi tillbaka för att borsta tänderna. Vi tog med oss packningen och åkte. Aldrig mer hotell Brixiade, då man inte vet om man får ett rum flera byggnader bort.

Näää, detta hotell får tyvärr bara en stjärna, de borde bli av med sina stjärnor pga av sitt sidohotell, huvudbyggnaden däremot var hur lyxigt som helst! Men men, sånt är livet, det är bara ett hotell, vi hade ialla fall någonstans att bo. En övernattning kostade 2200kr

Jo mattan på golvet hade som döda möss😳, Hua.... kanske hett i Tyskland!

Mot frukost i andra byggnaden, mycke motion
Hotell Brixiade till höger där jag bokat, själva rummet jag bokat låg i deras annex två hus bort från huvudbyggnaden... det kallar jag inte fyrstjärnigt.
Hade bokat hotell Brixiade men Rummet låg i hotell Triton!
utsikten var hur bra som helst
Mönster likt döda råttor😳
Ser ut som döda möss på mattan

2017-08-22 Mosel: Trier till Cochem

Då har vi gjort mer än halva Moseldalen. Vi har åkt längs Mosel från Trier till Cochem. Vilka vinrankor längs med vägen, svårt att beskriva med kort.

Första sträckan direkt från Trier var inte lika fin som sträckan fram till Cochem, där vi bokat boende dagen innan. Det fanns hur många mysiga städer innan att bo vid. Cochem var en lite större stad med puls, kanske inte oss, men men, till nästa gång, då kanske det blir staden Zell eller någon av de mindre städerna längs med Mosel.

2017-08-22 Etapp 6, Mosel

Nu skall vi göra Moseldalen. Vi startade i Universitetsstaden Trier. En mycket mysig stad längs Mosel. Vi tittade på Port Niagra, svarta porten. Sedan begav vi oss med bil längs med Mosel, först blev vi lite besvikna, men efter en mil tornade alla berg med vinrankor upp, så himla vackert, går inte att beskriva med bilder. Vi kom fram lite för sent. Alla vinbutiker hade stängt, H&M hade öppet😂.

Får bli en annan gång. Man kan inte göra allt.

Jag är ingen campingmänniska, men t.o.m jag skulle tänka mig att hyra en campingbil, eller vad det nu heter. Campingplatserna låg nämligen vackrast av allt👍... Nösta gång får det bli cykel längs Mosel, kanske en Husbil,,, kom på vad det hette😂

2017-08-22 Lämnar L'Isle Adam mot Mosel

Besökte A-M's svenska väninna B för en kaffe innan vi åkte vidare mot nästa etapp, vilket fint hus hon hade mitt inne i stan, med trädgård och allt. Nu blir det 45 mil mot Mosel

2017-08-21 Middag med kusinerna

Efter slottet hade A-M slängt ihop en middag och hennes barn kom över och en svensk väninna. Så himla god mat som vanligt och kul att träffa kusinerna.

M hjälpe även till att montera ihop ett skrivbord som skall med i flytten, A-M har sålt sitt hus och köpt nytt i La Rouchelle... Nästa gång blir det västkustens nedre hälft.

2017-08-21 Chateau Chantilly

Liten utflykt till staden Chantilly för att besöka Chateau Chantilly. Har näst bästa tavelutställning efter Louvren...

Slottet var helt fantastiskt, med alla dess tavlor och biblioteket inte tala om... trädgården däremot var inte lika fint, trädgårdsmästaren kanske hade semester.

Stallarna han vi inte in till däremot var vi utanför.

Vi passade på att äta lunch i trädgården, vilken lunch, chevre choud, sans jambon.. mums

2017-08-20 Marknad

Blev en sväng till marknaden för att köpa, musslor och lite annat...

Efter lite vila tog vi en promenad längs floden. Dagen avslutades med en god middag som A-M vevat ihop lite snabbt, Musslor med saffran.

2017-08-19 Etapp 5, Paris l'Isle Adam

framme i L'Isle Adam någon mil utan för Paris. Sista gången vi är här på ett tag. A-M  har sålt sitt fina hus och skall flytta till La Rosells på Västkuskten av Frankrike...

Frankrike är ett fint landskap att bila i, böljande landskap. Beigen, ingen hit, tråkiga vägar. Nederländerna, väldigt platt, kändes som man var hemma och bilade. Vilket inte är fel.

2017-08-18 Etapp 4 Dunkerque Frankrike

Då var vi framme i Dunkerque i norra Frankrike, gränsen mellan Belgien och Frankrike.

Vi passade på att få lite Historia och lite lunch på strandpromenaden.

2017-08-18 Mot Dunkerque

Då lämnar vi de dames de jonges i Nederländerna, för Donkerque i norra Frankrike.

2017-08-17 Kvällspromenad i Old town

Efter middagen tog vi en kvällspromenad i Giethoorns Old Town. Alldeles tyst, inga bilar... många hus som är bebodda. Otroligt vacker.

Giethoorn är en stad med bara gång och cykelleder längs olika kanaler. Bilarna ställer de utanför stan går som en ringled runt stan  för bilar...

2017-08-17 Middag dag 2 i Giethoorn

Dags för middag dag två på hotellet, som ingick i bokningen.. dricka ingick inte.

Min meny var densamma. Helt ok, glad att jag fick någon mat😌 de hade stekt och skurit upp fisken och vårrullarna lite annorlunda än dagen innan.. löksoppan hade de spetsat med vårlök och en brödbit, vilket gjorde hela grejen med löksoppan.

Vi blev mätta och belåtna.

2017-08-17 Cykeltur till Newtown

Lika bra att ta tjuren vid hornen och trotsa regnet...

Cyklade till Giethoorn New town. Vi var inte ensamma direkt..

Kanske fick ihop en mil på cykel, utan hjälm,,, de ni... Holland som är ett cykelland, hyr inte ut hjälmar. Alla cyklade utan.

2017-08-17 Meppeltown

En tur till Meppletown ned bil. Regnade för mycket för en cykeltur till nästa stad...

2017-08-17 Båt eller cykel

Tanken var att hyra båt och hyra cykel... Men herr M är inte lika förtjust i regn som sin fru... blev cykel,,, dock öste regnet ner...

Vi stod ut och cyklade till Nya Geithoorn.. bilder kommer sen

Hotellet hyrde både ut båtar och cyklar, ett tips är att hyra båt i den nya staden Geithoorn,. Vill man ha en lugn tur, då passar hotellets båtar

2017-08-17 Giethoorn frukost

Frukosten på hotellet var riktigt mumsig. Wasa knäckebröd fanns även det, kändes lite som hemma. Hotellrummet även det lite som hemma hos någon...

Personalen är otroligt trevliga.

Om isen lägger sig i Giethoorn, kommer 10 tusentals människor från hela Holland för att åka skridskor,, blev en aning sugen... lite lång med bil..

2017-08-16 Middag

Det ingår både frukost och middag på hotellet... Det var en fast meny, köket kunde dock slänga ihop något annat till mig, ett plus i kanten.

Parkering direkt utanför hotellet, även det ett plus.

2017-08-16 Kvälls promenad i Giethoorn

Innan middag tog vi en kvällspromenad, gick inte att hyra cyklar efter kl 18.... här kan man inte hyra cykelhjälm, jag glömde min hemma, flytvästen fick vi med😊... skall nog gå bra, finns inga bilar, inga backar, så det lär inte gå så fort. Nä nu skall vi snart äta middag..

2017-08-16 Etapp 3 Geithoorn Nederländerna

Då var vi framme i Geithoorn i Nederländerna, en stad utan vägar. Hotellet inte riktigt lika hög standard som i Bad Swischenahn,,, här kommer inte en pensionär upp för trappan. Knappt vi kommer upp. Terassen är super, rummen inte lika hög standard... men men.

Några varv i rondellen ett måste
Hotellet
Ett glas Prosecco som välkomstdrink

2017-08-15 Bad Swischenahn

Äntligen framme ca 87 mil Halmstad till Bad Swischenahn, vi valde att ta färja mellan Helsingborg och Helsingör, sedan färjan mella Röby till Puttgarten... påsåvis fick vi lite vila, blev perfekt med lunch på färja nummer två.

Går snabbt ibland när man skriver, T9 är bra ibland men inte när det blir felstavning och inte korrläser....

2017-08-16 En dag i Bad Swischenahn

Vi stannade kvar över dagen i Bad Swischenahn. En riktigt mysig liten stad.

Det var vi och ett gäng gulliga pensionärer och deras rullatorer.

Kändes som vi var i en annan tidzon, som om allt stod stilla. Det var ett speciellt lugn.

Vilka trädgårdar.

Frukosten på hotellet var riktigt bra.... allt var bra med hotellet,,, det skulle vara utsikten som kunde varit bättre,, inte så viktigt när man bara sover..

2018-08-14 Halmstad

Äntligen kom vi iväg. Första etappen blir till Pappa i Halmstad.

Finaste dottern med sin lilla familj bor hemma hos oss och håller ställningarna.

Tur vi inte åkte åt andra hållet
Hittade en fin rastplats vid Lagan
Äntligen framme

2017-08-13 Form

Ytterligare en form klar för gjutning.

2017-08-12 Bollhav

Mormor och morfars egna bollhav är en hit.

Finaste dottern kom på ett bra förslag, köp en liten pool och lägg i bollarna... vips blir det ett bollhav... än så länge får de ligga kvar i plastbaljan.

Bollarna finns att köpa på Biltema för den som undrar.

2017-08-11 Baddag

Blev en baddag ute på Ingarö. Den varmaste dagen hittills. 21 grader i vattnet.

Vi köpte med oss lunch, CesarSallad.

2017-08-10 Mur

Muren är klar! Eller fortet är klart, tycker det duger som det är, ingen insyn. Det får bli ett höstprojekt.

2017-08-09 RotationLaser

Murbygget medför nyfunna vänner, som kollar status varje kvällspromenad. Inte helt fel när en av hundägarna var ägare till en rotationLaser. Äntligen det fördigmätt.

2017-08-08 Boo runt

Cykling på morgonkvisten, blev Boo runt. Stannade vid Boo brygga för lite energi intag. M tog en korv och jag en glass... De hade strömmingburgare,,, får bli en lunch cykling någon annan dag...

Åkte förbi lilla familjen, lillskrutt var lite skeptisk till våra hjälmar och cyklar.

2017-08-07 Saftning & Syltning

Denna veckar det dags för skördetid i trädgården. Äpplen, vinbär, körsbär skall plockas.... iår blev det inga krusbär.

Till varje omgång saft har jag i en rabarberstong och citronskivor, ett halvt paket socker, och en tsk atamon per liter saft... efter en timme är det bara att tappa upp saften på flaskor...

2017-08-06 Muravslut

M försöker få ett avslut på murbygget några meter efter själva hörnan...

själv har jag en plan på resten, men det blir på framtiden. Först och främst skall vi bli kalar med muren och vanligt underhåll på huset.
Visst kan man anlita någon, men vi tycker att det är ganska kul att ha något att göra!

M har byggt en form och tillverkat en bur i armeringsjärn, för att inte formen skall rasa ihop.

Vi köpte färdigblandad betong från Byggmax.

2017-08-05 Hemfärd

Ibland fungerar även en Foppa toffla som leksak. Mormor och lillskrutt var uppe med tuppen, mormors Foppa toffla var en hit.

Vid lunch blev det hemfärd.

Teaterskeppet hade lagt till mitt i strömma, fick backhjälp.

2017-08-04 Krutonger

Hade planerat CesarSallad, men glömde köpa krutonger... planen var att köpa i Sandhamn, men åska och blixtrar stod ivägen.. Blev till att göra egna, skar gammal  baguette i tärningar, stekte i olivolja och salt, klart. Så mycket godare än färdigköpt..

Romansallad
Cesardeessing från Erik Lalerstedt
Mina egengjorda krutonger

2017-08-04 Eknö

Känns att augusti är här, lite avslaget, bara de fastboende som hörs. Vi tog en promenad längs Arnes väg fram till trollskogen...

2017-08-04 Promenad

Första gången lillskrutt landstiger Eknö. Här blir vi kvar några dagar.

En kort promenad till Ångbåtsbryggan, vädret är inte riktigt med oss, men vad för det.

Grilltajm
M rensar sly runt altan,,,

2017-08-03 Mot landet

Påväg mot landet knorrade magen lite, ett stopp för lunch hos Sjöboden. Grillad hamburgare. Fanns för alla,,,

Innan vi for iväg med båten hälsade vi på gammelfarmor och gammelfarfar. En helg med dotter och barnbarn inte helt fel....

Vi får se om jag kommer upp för backen😂

2017-08-02 Vikbar vattendunk

Investerat i en vikbar vattendunk,,, blir bra på långresa...  Från Biltema

2017-08-01 Äppensaft

Kvällsaktiviteten blev att plocka fallfrukt som blev till äppelsaft. Mums.

Äpplen, en citron och en skivad rabarber... Kocka upp för att få igång ångan i saftmajan, häll i ett halvt paket socker. Låt koka ytterligare en timma. Blanda runt en tsk atamon per liter saft i själva saftmajan dör saften runnit till, ca två teskedar till min saftmaja. Tappa upp på väl sköljda flaskor eller flaskor som har en skvätt sprit kvar.

Saftmajan består av tre delar pluss ett lock. Nedre delen fylls med vatten, mittendelenr tom från början, den delen kommer saften bli till. Översta delen, där läggs den frukt som skall ångas till saft. Locket på, efter dryga timmen har du färdig saft.

2017-08-31 Middag

Fick finbesök till lunch. På kvällen blev vi bjudna på middag. Lilla O har det bra, vilken kock han är, som bara svänger ihop en liten fisk. Så himla mumsigt. Själv får jag nöja mig ned Coops stenugnsbakade mozarella pizza om M lagar mat,,, nää, han kan också bara han har inspiration☺️

Ny frisyr, passande till nästa veckas resa till Blackpool

2017-07-30 Båttur till Gustavsberg

Tog en kort tur med båten till Gustavsbergs hamn. Pappa ville testa nya plottern...

Gick bra att kliva i båten från bryggan på Ingarö. Vågorna ingen hitt, kändes som nålar i ryggslutet. Landet är en omöjlighet, ta vaxholmsbåten, då är bilturen en pina till Stavsnäs. Hoppas det är bättre till helgen. Då blir det landet oavsett. Kan inte bli sämre iallafall.

Gamla ingaröbron
Ingarö kyrka
Träffade på hästar genom kolström
Gustavsbergs hamn sett från vattnet
Tur vi hade pappa ned som kunde rensa kycklingen. När vi var yngre fick han rycka ut och rensa en färsk kyckling. Efter det håller vi oss till färdiggrillad eller filéer. Haha, japp man kan inte kunna allt. Vi är bra på mycket annat.
Vi hade med oss kirurghandskarna, pappa är van han kan dissikera ända in på benet.
Pappa fick inte äta kakor i båten för M, det smular😂 ett snäpp värre än min far. Pappa fixade genom att äta kakan genom påsen.
Pelle väntade på att vi skulle komma tillbaka

2017-07-29 Stenen flyttad

Äntligen har vi flyttat all sten från framsidan.  Morgan tog största lasten, jag ådrog mig ryggproblem.  Sjukgymnasten skickade mig till rönken, så hoppas på en tid på onsdag(idag är det tisdag). Han misstänkte spricka i ländryggen😂Jaja finns de som har det värre.... jag tror det är en muskelsträckning..

2017-07-29 Olof dagen

Min far är i Stockholm, de kom förbi för en fika å firan andra hälften av sitt namn, Olof. Fixade en äppelpaj och en kladdkaka...