2014-09-29 Fixat Sockeln


I helgen fixade M till tegelväggens spruckna sockel.. Först tvättade han den med högtryckstvätten.
Ser kanske inte så snyggt ut, men bättre än ett hål in.




Mitt jobb kvar! Att måla. Finast skulle vart att putsa. Det får bli en färg som fuktspärrar.... Hoppas färgen vi köpt håller samma ton som putsen!



2014-09-28 Sista båtfärden för i år?


Kanske sista båtfärden med egen båt för iår ! 
15 grader i vattnet, varmare än de va på landet i slutet av juni 








Mörkt😳

2014-09-27 Stenbolaget


Ett besök till Stenbolaget gjorde susen...

Blir nog dessa stenar... Till höger är dom vända mot rätsidan, släta sidan.
Till höger vända mot avigsidan, en aning skrovlig!
Hmmm, svårt val!

Marksten. Visby kvadrat. Blir nog Grafitti färg...


Fanns mycke fint här hos Stenbolaget i Sköndal.

Roligare än så här blir det inte!


2014-09-26 Makadamm


Tror jag glömt bort att visa bilder från när Makadammet levererades för någon vecka sedan
















Makadammet beställde vi som vanligt från Ingarö Mark & Väg
2000kr kostar bil med kran i två timmar. 3 ton Makadamm för drygt 800kr...
Kanske dyrt, om vi använt släpkärran hade vi fått åka flera omgångar, varke släpkärra med material kostar 350kr, varpå vi inte tjänat på att kärra själva!

Inte helt fel om vi byggt en pool istället..


Pool hade inte varit fel... 


2014-09-25 Skölja eller inte!

 
Jag vet inte hur ni gör hemma hos er.. Själv föredrar jag att handdiska. Mannen min han vet hur man diskar och sköter diskmaskinen...Hemma hos oss är det mannen min som äger diskmaskinen och dess skötsel!
 
Enligt M skall man alltid skölja av tallriken, ställa tallriken åt rätt håll, samma gäller knivar och gafflar.. skaftet ner, annars blir det inte rent.
 
Hmm. själv skrapar jag bara av resterna och in i diskmaskinen, allt åker in i diskmaskinen, sedan trycker jag på knappen, får dock ofta en liten tillsägelse samt en instruktion över hur man skall göra...
 
Jag har ju alltid sagt, varför fördiska, när man har en diskmaskin. Varpå jag alltid diskar förhand.
 
Nu har jag tillverkarna på min sida.. Yes , äntligen kan jag bara skrapa av och in i diskmaskinen, kanske behöver mannen min en liten utbildning.. Här har du älskling, om jag känner dig rätt har du redan läst artikeln i dagens aftonblad, men inte sagt något. Puss!
 
Ok.. håller me,, om du har spenat eller Avocado på porslinet och inte skall diska maskinen direkt, då kan det vara idé att skölja av. Det framgår inte vilken typ av mat tillverkarna har haft på sitt porslin:)
 

2014-09-24 Vänner


Handdukshängaren har kommit upp. 
Inlöpt på Utö i Stockholmsskärgård. 
Har legat i byrålådan i fyra år, i väntan på att lilla toaletten skulle bli klar! 

Rosa handduk från Hemtex, ni är inte förvånade! Denna rosa färg är en favorit...

Äntligen en till fungerande toalett.... 
Ytterligare ett badrumsskåp har kommit upp...  

2014-09-23 BaraGlad

Hittade detta kort på en sticka som jag hittade i byrålådan.
Fick leka modell till en väninnas företag för många många år sedan. BaraGlad, hon designar
amningströjor...Min typ av tröjor, man behöver inte nödvändigtvis amma som ni ser pasar den för alla typer av kroppar. Han som va fotograf va otroligt duktig.
 
Ni ser helt rätt, jag har tandställning på bilden... Andra gången gillt.. Första gången jag hade tandställning va jag 15 år.. andra omgången va jag 39 år...hoppas det blir sista gången..
Första omgången trog jag ut 8 tänder varav 4 va visdomständer. Tyvärr använda jag inte natttandställningen. Min gom är för liten för alla tänder, då va de bara att gilla läget. Nu använder jag natttandställningen varje natt.
 

2014-09-21 Rinnande vatten


Äntligen har min lilla hustomte dragit rör. 


Avloppsröret även den på plats.



Hmmm, min man löser de mesta. Inget är omöjligt. Självklart skall man anlita proffs om man så känner för de. Vissa saker måste man anlita proffs som innehar behörighet, t.ex el...














2014-09-20 Gjuta



M gjöt ytterligare en platå i helgen... 


En hink med murbruk räckte inte långt...







2014-09-19 Kola


Finaste dottern kom hem från Halmstad med lite Tranbär/Hallon kola till mamsen. Hon vet mamsens favorit. Allt med tranbär och hallon går ner...Mums

2014-09-18 Rosa Ros


Jag älskar höst och vinter... Får man säga så! Är så vackert med alla höstblommor, mysa framför brasan.


Vilken gräddbakelse.
Klängerväxten jag köpte för ett par veckor sedan har slagit rot... Den lär bli över fem meter....


2014-09-17 Fika


En vanlig helg för några veckor sedan.


Lilla O fixade fika till pappsen.



Snuset har ersatts med fika.... 

2014-09-16 CGT


Äntligen har vi hittat en list som passar mig i smaken😳. Som vi har letat. Tidigare har Bygg Ole haft listen i sitt sortiment, men inte efter vi byggde ut huset. Efter fem år traskade vi in på Bygg Oles säljkontor för att beställa, de gick tyvärr inte, då dom måste beställa minst ett ton😳. Säljaren va otroligt snäll och tillmötesgående, sökte reda på vart man kunde köpa. 


Denna list ville vi ha, enkel aluminium list utan förborrade hål.
Fick namn och nummer till CGT metall  http://www.cgt.se/

CGT ligger i kummelbergets industriområde hade hur mycke roliga saker som helst, å en list på fem meter för nästan ingen peng alls. Ligger dessutom inte långt från oss. Vilken service å trevliga människor, fick hjälp med att fästa den långa aluminiumlisten som dessutom va eloxerad, kommer med andra ord inte rosta😍 , lärde mig ett nytt ord, eloxerad...va så mysig stämning när man kom in genom dörrarna. Dessutom visade det sig att ägarna bodde i samma område som oss, världen är bra liten. 


 

2014-09-15 Tomt


Ojoj . Har stått still i någon vecka, flytta ut häcken är nästa steg, måste hitta nya häck plantor... 
M tog en sväng till ByggOle på kvällskvisten... Ni trodde att murningen va klar? De är den, bara gjutning kvar till ett trappsteg ner från verandan...



Lite läskig,,, allt möjligt hittar vi i slänten.. Är de inte vigselringar så är det elefanter... Hittade även en gul Saab, tror den va röd en gång i tiden.





2014-09-14 Landet


Vilket väder vi har. Vi tog en sväng till landet, plockade in Parasollet, utemöblerna åkte in under tak, blir nog inge mer tillfälle att äta middag ute, även om vädret tillät de idag.

Vi passade på att äta lunch på Sandhamns Värdshus, mums.

Fiskgryta till mig, den va super god. Strömmingen va slut för dagen... 



M tog Värdshusbiffen. 










18 grader i vattnet. Om jag inte varit sjuk hade jag tagit ett dopp!


Helt vindstilla, såååå mysigt. 

En hel del segelbåtar på fjärden 




Fika på verandan

Hittade svamp, men våga inte plocka,,, kanske är de fusk kantarell. Överlåter svampplockningen åt proffsen, jag håller mig till blåbärs plockning.






Medan M vilade passade jag på att besöka favoritbutiken pp Sandhamn, Sommarboden, som har öppet året runt, iallafall varje gång vi är där😍
Ägaren är så trevlig och gullig. 
Jag hittar alltid något fint

Ovanligt! Rosa tröja, 


En blå skarf.


En höstjacka. Rosa, va annars. Nu har vi två rosa jackor och en blå liknande denna. Jag brukar låna L's rosa Lexington jacka, som L köpt i Sommarboden... Butiken är inte stor, men hon har allt.



2014-09-13 Restaurang J



I fredags åkte L till Halmstad för att hälsa på Morfar och hans Fru. 

Passade på att imunduga en toastskagen . Mums



M tog en hel och jag en halv... Är sååå sjukt gott. Restaurang J i Nacka strand 

En promenad längs strandremsan




2014-09-12 Fiber


Hur hade dom gjort om vi haft muren klar! 



Grannen inspekterar Fiber dragningen



Sköna cykelgupp!



Full aktivitet...  Stackarna, dom jobbar hårt,,, ingen rast här inte.
Tidigt lördags morgon kom asfaltgubbarna... Dom jobbade till 10 på kvällen...Dom kanske tältar i skogen! 


2014-09-11 Fiber



Den här burken vill vi inte ha på tomten!



Bäst att ha koll. Här hade vi en mur längsgående för fem år sedan, gräset växer snabbt,,, vill inte försvåra nästa års murning med att vi får en stor fiberbox i slänten!


2014-09-10 hmmmm


Va betyder de här. Är de Fiber!
Onsdag till fredag skall dom gräva fiber...om en vecka blir det installation 

2014-09-09 Hallandsvåffla



Inte ofta man får vykort. Glad blir man i alla fall😍
Fick ett vykort från far min som fikat hos Glassbo Våffelstuga i närheten av Torup, där han va och besökte tågdagarna. 
Såg mysigt ut. Kanske skall prova att göra en Hallandsvåffla till helgen.



2014-09-08 Dags att skörda



Kanske dags att skörda Purple Tiger. Måste nog rådfråga proffset först...





2014-09-07 Kräftskiva


I lördags va de kräftpremiär hemma hos familjen R. Så mysigt dom fixat. Alla hade fått uppgifter att ta med sig. Vi stod för efterrätten. 




Dom hade en pool. 28 grader... Jag avstod men grabbarna tog sig ett dopp som avslutade med en värmande bastu.





2014-09-06 Tjejmilen



Igår sprang lilla O tjejmilen. Med tanke på två månaders leverne i USA och avsaknad träning, så fixade hon de galant. 


M och jag tog båtbussen från Nacka strand över till Blockhusudden, två minuter tog de. 






En liten promenad genom Dkurgården till Djurgårdsbrunns värdshus. 






Köpte varsin toast

Mötte upp J som peppar L i starten









L kommer springande



En trött liten L


Mötte B som sprang med L. Duktiga tjejer☀️


långpromenad,,,,






Mamsen fixade torra kläder...


Påväg hem till bptbussen från Allmänna gränd






Vill också vara me på bild


Ett till försök, J kom dock inte me på bild.

Kanske han som tar kort...


Vi passerade båtens dag..


Inte bara båtens dag... 



Oasserade även konstutställning vid Galärvarvet.... Eknö brygga! tydligen finns de flera öar som heter Eknö! denna ö låg vid Blidö . Vår Eknö ligger vid Sandhamn...


Väntar på båten semaforen är uppfälld.


Stackars M, vi har gått över en mil idag, vi skulle tagit cyklara... om två veckor blir det operation med narkos för M's del, ena knät i första hand... 
Otroligt smidigt sätt att transportera sig med denna båtbuss ( sjövägen )



2014-09-05 Handfat Catalano


Handfatet på plats. Vattnet kommer en annan dag

Handfat från Catalano. Sim ni ser fick de bli två konsoler,,,,, grrrrrr. Köper man ett handfat som har infästning i porslinet. Får vi skylla oss själva att vi inte va hemma och kontrollerade snickarna. En planka bakom panelens distans skulle varit pricken över iit... Men men, nu har vi ett antal hål bakom handfatet. Va gör de om hundra år😘









Inte hål för armaturen ! Hmm hur skall de gå😳



De fixar M, en liten markering.


En beskrivning hur man tar hål , vilken tuuur😮


En Körnare, slå hårt med en hammare! Håll tummarna





Oj oj



Blev jätte bra.


Jag är i vägen som vanligt



Vattenpasset att mäta hur högt upp handfatet skall vara. Rekommendationen är 83-87 cm. Blev 87,5. Ibland har man tur skulle lika väl kunnat bli 83 cm, eftersom vi febrilt fick borra efter regel... Ni tänker säkert, bara att kacka, de känner man, visst i vanliga fall hade de gått. Men panelen på väggen sitter med en distans på tre centimeter från väggen, då blir de svårt, är ihåligt överallt.  Eftersom vi mäter 178 respektive 182 cm i längd blir det perfekt. Vår lilla skitkorv som M kallar vår dotter är 171, får de bli pallen, om hon skall låna min toalett😘💨💞, skoja bara..


Inte brett mellan vägg och handfat, vi har förlorat 6 cm pga distansen mellan panel och vägg, samt panelen är drygt en centimeter. Vilket blir 8 cm som gått förlorat. 

2014-09-04 Markduk


Markduken är på plats

Bara att vänta på mackadammet!

Grannen inspekterar. M har gjort ett utmärkt jobb, grannen går numera ut på uppfarten å bara myser... Synd att vi själva inte får uppleva murens framsida!


Vi vet va vi har att göra i helgen. Förutom tjejmilen, kräftskiva å Loppis.... Blir det skotta jord!



Markduken har vi köpt på Ingarö mark och väg. 20 kr/ kvm. Fanns endast i 4 meters bredd, bäst hade varit 2,5 meter. Saxen åkte fram! Fick lite rabatt, det tackar man. Vi har köpt en hel del sand, snart kommer lastbilen med grus som skall fylla markduken med dränering. 
Blir pannkaka å soppa resten av månaden😳

2014-09-03 Klängerväxter



Zinklådan har fått lite växter.... Måste köpa till lite jord.


Blandat Rosjord med kojödsel...

Tog 10 minuter sedan va de klart..

Klätterros, New Dawn. Lite ljust rosa....
Oj oj, kan bli upp åt 4 meter. Mannen mon behöver bygga ut spaljé, annars finns de det risk för ras..


Blev även två st, Bokharabinda, dessa blir uppåt fem meter ,,,,,, tittade bara på färgerna... Bokharabindan får givetvis vita blommor. Visst är jag ombytlig😳







Vi får hoppas att klätterväxterna överlever vintern



2014-09-02 Brick Party



Är en samlare av Brickor. Min vän K's systerdotter designar och säljer Brickor i   lite retrostil, helt i min stil😄. Blev många brickor..... Brick ( tray ) Patry. Lite som Tupperware Party.... 

Blev även ett Brickbord. My Florid a Sweden story


Bara fotöljen som saknas! Blir perfekt att ta fram som extra bord när vi har gäster, eftersom våra soffbord är extremt små. 




Gick även att få med rosa ben, men vitt passar bättre hemma hos oss😍
Vi fick supergod fika som designern fixat. 

Blev även en del Brickor, kunde inte motstå...
Www.myflorydwelin.se 


Roliga texter bakom varje bricka.


Framsidan.... En av de brickor jag köpte.



2014-09-01 Tvätt av betongblandare


M har tvättat rent betongblandaren och lämnat tillbaka den till svåger U.  Vi tackar och bockar för lånet. Kanske skulle vi bakat en kaka som tack för lånet, sist dom kom förbi blev dom snuvade på mandelknäckkakan....😉



Rosa slangen har använts flitigt... 









2014-08-31 Regndroppe !


Regndroppe på verandan! Tack vare Sioo impregneringen lägger sig regnet lite lite lätt flytande. Vi är riktigt nöjda med Sioo. 
Regnade inte hos oss igår, bilden tog vi för någon vecka sedan, när regnet öste ner😉

RSS 2.0