2015-12-29 Återvinning



Papper efter julen. Vi var riktigt duktiga och åkte till återvinningen.



2015-12-28 Snö


Äntligen snö och lite sol.

Håller tummarna att snön ligger kvar till nyår.

2015-12-27 Lime Pannacotta med blåbär


Middagsgäster framåt kvällskvisten. Nu är julmaten slut. Skinkan skickade vi med gästerna hem och lite bröd.

Till efterrätt blev det Lime Pannacotta med blåbär. Blev inspirerad av min mans syster M, som gjorde en så himla god Pannacotta med blåbär med lite julig smak på julafton. Testade med lime, som  skulle blivit Nyårsefterrätten, men jag slipper allt👍.



Lime Pannacotta med Blåbär

5 dl grädde
1 lime
0,5 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
2 gelantinblad
Två rutor vit choklad

Blåbär till garnering,
Alternativt frysta blåbär som kokas med lite syltsocker.

Riv skalet från limefrukten som kokas upp med grädde, sockret och vaniljsockret. Lägg gelantinbladen i kallt vatten under tiden.

Rör ner gelantinbladen, den vita chokladen och saften av limefrukten. Häll upp i skålar.






2015-12-27 Boo Leden


Boo runt. Efter denna tur känner jag inte mina tånaglar. Inte riktigt hela Boo leden, men nästan, vi vek av vid Vikingshill och gick runt Sågtorpssjön, ner mot kummelnäs, Boo kyrka och sedan hem.
Isen börjar lägga sig på sågtorpssjön.















2015-12-26 Tornberghusets julklappar


Vilka mumsiga brickor Tornberg huset fick i julklapp. Denna från Ugglevägen,

En chokladapelsin, blir spännande. Skalet på apelsinen som är mörkt som choklad. Blir morgondagens frukt.


Denna från Lyngander stugan.






Denna fina blomma från bloggens största fan och äldsta läsare. ❤️



2015-12-25 Djurgården runt


7 grader och sol på juldagen. Efter att ha skjutsat L till arbetet på Stockholms BB vid Danderyds sjukhus, åkte vi till Djurgården med våra cyklar.. Blev ett varv 1.6 mil.









































Blåste rejält. Vilken motvind vi hade när vi cyklade över Gärdet.
en sväng runt Beckholmsstigen



























Hann även med en sväng runt kaknästornet.































Tur jag hade vägverket med mig... Jag vill ha en rosa reflexväst som dessutom är vindtät..







2015-12-24 Julafton del 2


Min trognaste läsare på Bloggen är 88 åriga M, mor till min mans systers man. M underhöll oss med ljuv pianosång och dikt, som vi spelade in, kommer på bloggen så snart finanste dottern fixat filmen.







M nöjd med KTM reflexväst och cykellampa.



Tjejerna fick en pooldance lektion..







familjen samlad


Tomten är lite trött.


vi var allt för mätt för stt orka med godsakerna.
M's syster hade gjort en så god pannacotta.












Tack snälla F och J för allt mumsigt på brickan😍.






Hugo med rosett och allt dagen till ära.



J kom tillbaka på kvällen.

2015-12-24 Julaftonsmorgon


Julstrumpa på julaftonsmorgon, en tradition hos oss.

Julgröt


Julgröten packade jag in kvällen innan. 





En som blir glad.






En annan som blev glad, sin första bricka... Själv äger jag desto mer brickor..


Även jag fick en bricka, men rosa. Och jag älskar brickor, gärna med en historia!


Åh godis och en fin The kopp från J.

Snart kommer gästerna 


2015-12-23 Pyssel

Åhhh det var länge sedan L pysslade, vi hittade lim och sax.







Hemligt! Kom inte å stör...


Mamsen fick teaterbiljetter till Förklädet, med favorit musikalartisten Pernilla Wahlgren.


Pappsen fick biljetter Nitro circus på Tele 2 Arena...

Tack snälla.

2015-12-23 Gran


Efter ett antal svordomar är granen äntligen på plats... eller nästan, ett beskymmer är att få in den i hörnet. Höjden är inget problem, däremot bredden... 

Granen välte och foten knäcktes.... M fixar allt, efter ett antal svordomar hade starka M bänt tillbaka foten... Blir till att leta ny julgransfot till nästa år.




Dammsugaren framme i vanlig ordning.
Bara dammvippan som saknas.

Framåt kvällskvisten kom L över, för att bringa lite ordning på torpet.




Vi fick varsin julgranskulor som L pysslat. Såå himla fin. 






Jag rättar bara till så att pyntet hamnar rätt.... Nää skoja bara... Skulle varit rätt för 15 år sedan. Men man kan ändra på sig😍. Livet består av så mycket mer än en gran och lite julpynt😉.






2015-12-22 Grönkålspaj



Grönkålen i mina odlingslådor har givit oss föda hela hösten👍.
Tror det blir grönkålsodling även nästa år.


Grönkålspaj ned Västerbotten ost.

Pajskal
100g smör
Salt efter tycke och smak
0.5 dl kallt vatten
Ca 4dl vetemjöl

Bred ut i en pajform. Gör hål i pajskalet med en gaffel innan den går in i ugnen.
Gräddas ca 10 minuter i mitten av ugnen.  200 graders ugnsvärme.

Fyllning:

Ca 4 liter hackad grönkål
2 gula hackade lökar.
3 dl riven västerbottenost
Salt och peppar efter tycke och smak

Blanda ihop alla ingredienser, fyll pajskalet.

5 ägg
1 dl mjölk

Vispa ägg och mjölk. Häll över fyllningen
Inn i mitten av ugnen i ca 20-30 minuter, tills den fått fin färg.






2015-12-21 Pepparkakshus


Pepparkakshuset blev vitt med lite rosa knappar. 
Skorstenen ser ut att rasa.





Lila är ingen favorit. Dessa passar mer till påsken...










2015-12-19 Smålandsgran.se


Igår levererades vår Kungsgran från Smålandsgran.se
En ekologisk gran. Så himla nöjd.



2015-12-20 Julgodis


Man blir aldrig för gammal för lite godisbak... enda kruxet är, vem skall äta upp allt godis. får bli fiskdamm på julafton.



Fransk nougat med tranbär och mandlar, skulle bara haft tranbär..


Fransk Nougat med tranbär och rostade mandlar, blir årets nyhet på godisbordet.








Jag skulle haft i mer tranbär. Tranbären gifte sig med nougaten.

Receptet kommer..


2015-12-18 Tillbakablick


Åhhh, hittade lite bilder...
Pappas mobil...stor som en tegelsten, med en enorm antenn. 

L's sittvagnsinsats hade M hängt upp i ingången från sittbrunnen på vår segelbåt.

Medan Mamma och Pappa sov, passade en liten L på att klättra upp på skåpen i segelbåten. Kiwifrukten lockade.


Antagligen lyssnade kusinerna på Lotta på Bråkmakargatan...

En till som ville vara med.

Åhhh, det var inte igår.



Kusin F var en hejare på att rulla köttbullar.

Mannen min för en sådär 30 år sedan! Modernt med pannband... Glasögonen skulle säkert hålla även idag. Det andra lämnar vi kvar i 80 talet.

2015-12-17 Katten Wera


Kunde inte låta bli. Nu vaktar katten Wera alla som passerar. Kom hem med katten Wera i mossa från Blomsterlandet. 125 kr, billigt, dessutom blir katten aldrig hungrig, samt allergiker kan halsa på. Kan inte bli bättre!





2015-12-16 Skor - Berlin



M köpte nya skor i Karlstad...  Skorna fick hänga med till Berlin, kanske inte bästa id'en. Nya skor innebär oftast skavsår, han kom till Arlanda, där fick han köpa skavsårsplåster!


Lite skavsår hindrade inte M från en kvällspromenad bland Berlins gator.


Öl ett måste! lindrade ksvsåret en aning.



















Kortläsare i stolsryggen, blir rätt många kortläsare i ett och samma flygplan.




2015-12-15 Jul Belysning


M har pysslat. Upptäckte att han gjort små fina hjärtan av julbelysningen på förstukvisten.









Nu är förstukvisten julpyntad. Kanske inte uppskattas av grannen, men snart är julen över!







2015-12-14 Stormen


Fick dessa bilder från J, tur eller otur att han sålt sin fina gamla bil till sin far. Stormen hade andra tankar. 


Ser rätt kört ut!

2015-12-13 Sandhamns Värdshus



Blev sent igår. Tre timmas sömn... 
Nu till tidernas sista julbord på Sandhamn Värdshus efter 30 år. Lite synd. Nästa år har dom tänkt förnya. Blir spännande att se. Blir säkert jätte bra. Allt dom gör är gott. Jag kommer boka bord och se vad som väntar. Bara atmosfären är värt varje krona.






Klart jag passade på att shoppa lite i Sommarboden. Hon hade 30%. Blev en Fleecetröja.























Mannen min börjar bli lite trött😴. 
Barnen beundrade paketen, antagligen saknar de innehåll..


Mörkret hade lagt sig när vi tog båten tillbaka.





2015-12-12 Glöggmingel på Älgstigen



Igår var vi på glöggmingel på Älgstigen, med en massa mumsiga snittar och god pastasallad med mumsigt tilltugg.

Här avgörs kvällens tävling. M's oranga lag vann såklart, tror de fick lite hjälp av värden med den oranga tröjan:)







Nu har man fått lite julstämning. Om knappt två veckor är det julafton...





2015-12-11 Grattis Pappa


Grattis på födelsedagen Pappa.



Min far till höger.


En hyllning till min Farmor också

Pappa uppe i fjällen.

Lite andra roliga bilder. M och min fösta gemensamma båt, en segelbåt,, som pappa hjälpte oss att måla vit.







Vit blev den.

En vän som alltid är ens vän, oavsett om man ses sällan så är det som det var igår vi sågs. 

Denna gräsliga kofta var en i mängden jag stickat.

Måste varit populärt med angora på 80 talet, även min väninna J hade en, dock hade hennes en finare färg.



Här kommer morfar och första barnbarnet❤️.






2015-12-10 Anna Dagen



Igår hade L namnsdag. 
Blev bjuden på ungspannkaka hemma hos finaste dottern och bästa svärsonen.
Dom hade riktigt julmysigt och fint.



Mums



J putsade på köket i vanlig ordning. Det är ordning och reda på dessa ungdomar.






L fick ett par vikter till fotlederna, första hemmagymprylen... L brukar låna mina, tänkte det var dags att hon fick ett par egna.
Köpt på XXL i Karlstad.


2015-12-09 Karlstad



En tripp med maken min till soliga Karlstad. Sista gången för iår.










Hotell River C levererade som vanligt.



M har varit på XXL ända till Karlstad och köpt varsin Julklapp.

Han kunde inte hålla sig....


denna gång blev det rum 56. Rum 46 har annars varit favorit. 56:an gick också bra, samma utsikt, men våningen ovanför..









favoritrestaurangen hade bytt ägare, vi hittade en anna lika mysig.

kola eller tjära!
mörk öl! smakade nästan som tjära


















2015-12-08 Tvättlektion



Häromdagen hade vi tvättlektion nr 2.
Nr 1 hade vi för 7 år sedan. Vilket har gått bra hittills.


Tvätt av dunjacka krånglade till. Jag var nog inte tydlig i hanteringen av tennisbollarna. 
L trodde man hade tennisbollarna i tvättmaskinen, varpå dunjackorna väntat på ett par tennisbollar. 

Bäst är att ha tennisbollarna i torktumlaren, eller så har L kommit på något unikt med tennisbollar i själva tvättmaskinen. Kanske värt att testa. Eller inte!


Efter att Tretorns Stockholm Open bollarna gjort sitt på tennisplan, pensioneras dom till Torktumlaren. 
Det kallar jag klimatsmart! Dock blir det ett antal tennisbollar efter ett tag. Kanske skall jag börja sälja tennisbollar för torktumlare! 
Vet inte hur jag får in återvinning av bollarna i dom fyra B'na, mer än att bollarna börjar på B.
Bostaden
Biffen
Bilen
Börsen 





2015-12-07 Smörkastrull


Äntligen en smörkastrull...  Eller en kopp the. Jag har ju givit bort våra små kastruller till dottern. Hon är en riktig frukosttjej och behöver kastruller bättre än oss. Vi lever numera på smörgås.. Måste bli skärpning, varpå jag införskaffade en liten smörkastrull. Nu blir det även The till smörgåsarna...


149 kr från Nordkök. Passar till induktionsspisen, kanske alla kastruller numera gör..





2015-12-06 Delselius


Lunch på Delselius med finaste dottern.
Soppan var riktigt god, bacconet inte riktigt min grej...





2015-12-05 Hårdesign på Värmdö


Halv nio hos frisören en lördagmorgon, en tradition dom senaste 6 åren hos fantastiska Sara på Hårdesign ute på Värmdö i Haghulta. Tar några timmar att ta sig an två blondiner med långt hår. 












Lite kvalitetstid med finaste dottern L är i inte helt fel.

2015-12-04 Piano


Åhhh, sååå mysigt när Lilla O är hemma. 
Blev ljuv pianomusik.

2015-12-03 Röd matta



Den 15 år gamla mattan har gjort sitt.
Blev en till Slite matta, röd. Den vi köpte sist var grå.
Röd är inte min favoritfärg, men till jul släpper jag in den röda färgen i köket. Mattorna passar perfekt till de röda köksgardinerna. En månad om året blir det rött istället för grått i köket.

Köpt i Nacka Forum hos Kubo sängar och mattor.




Denna gång får jag inte glömma att spara tvättrådet. M tvättade de gråa mattorna i 40 grader, vilket fungerade, men blev lite skrynkliga. 30 grader skulle mattorna tvättas i..

Trasmatta Slite, röd.







2015-12-02 Pannkisar


Ikväll blev det pannkisar till middag. Snart kan M receptet utantill. 
Kanske mer en efterrätt. Så himla gott med grädde och handplockade blåbär från landet. 






Citron heller inte dumt att ha på pannkisarna.



2015-12-01 Smålandsgran.se

Traditionen har alltid varit att åka in till Norrmälarstrand för att köpa gran. De övergav vi för några år sedan, numera köper vi gran från http://www.smålandsgran.se/produkt/kungsgran/
Levereras direkt till dörren, inte helt fel.
 

2015-11-30 Brisak


Brisak har verkligen satsat på julbelysning iår. Nästan som ett museum    med olika julbelysningsmiljöer... Vi skulle bara köpa en liten ljusslinga. Vi förvirrade oss verkligen i ljusslinge djungeln..  

2015-11-29 Advent



Adventljusstaken preparerad med mossa från Eknö.




Min nya löpare som min fina  dagmamma vävt. Passar perfekt på matsalsbordet.



RSS 2.0