2020-12-29 Fyra År

Idag är ingen vanlig dag, för idag är det L,s födelsedag. Fyra år.. tänk va tiden flyger iväg.
Finaste dottern hade bakat en supergod äggfri prinsesstårta. Botten gjord på mannagryn.. 

Inte lätt att vara fyra och inte förstå vad som händer med Corona. Vi va förbi en kort stund vid 12. Sen vid 14 kom G farmor och G farfar och gick en promenad, vi åkte hem. Sen farmor och farfar på kvällen. Lillskrutt fick verkligen en heldag att fira.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-28 Reflex

Min lilla nattreflex fjäril, som Lillskrutt gjort på förskolan.
Eller kanske inte är min, utan lånar den.  Den lyser så fint i mörkret, behöver såklart lite ljus för att ge reflex
(null)


(null)


2020-12-27 Elfa

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Jag vet vad jag vill ha. Ibland finns inte tid, pengar eller material.. för mig är det viktigt att det vi bygger får ta tid, för att få känslan hur resultatet skall bli. Har oftast en vision, som oftast ändras under tiden. Då är det bra att det tar tid. Rom byggdes inte på en dag!
Jag är iallafall supernöjd med den nya garderoben,, som tyvärr M kommer ha som förvaring. Aja, några saker skall jag nog smuggla in. Han har ju bara lite skjortor och byxor samt t tröjor..strumpor och kalsonger.. ganska många lådor över till mig. Eller hur! Får även ta över hela klädkammaren. Får bli veckans kvällsgöra.

Dörrarna är Elfa.. köptes när Fredells fanns. Ni förstår, många år sen. Elfa system köptes på Byggole. Passade på när dom hade 25% rabatt. De vita plastlådorna. Clas Ohlson.. egentligen vill jag ha rosa smmetslådor med lock.. eller mörkblåa duger bra med dessa vita, tills rosa sammets lådor dyker upp vid tillfälle. 

Min rosa glitterklänning har äntligen fått en plats.. M har lovat att jag får ha mina fåtal långklänningar. En sak vi missade i klädkammaren. Har ju aldrig ägt en långklänning. Ju äldre man blir desto fler långklänningar. Annars älskar jag korta klänningar med mörka strumpbyxor. Dock är den tiden förbi...

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-26 Promenad

Promenad ute på Värmdö, inte lika mycke snö som i Nacka... vi tog med oss dotterns gamla snowracer... snön räckte inte till kälkåkning på promenaden.

En härlig promenad ute i friska luften. 


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-25 Snö

Vilken lycka med lite snö. 
Ingen sandbil eller plogbil, vitt på alla gator. M slet. Sprang med Lillskrutt gata upp och gata ner. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-24 Julafton

En annorlunda julafton. Men jag älskar det. 
Julafton är till för barnen. Så visst hade det varit mysigt att få fira jul hela dagen med barn och barnbarn och resten av släkten. Men men, eftersom man inte  träffar alla dessa mer än en gång per år, som dessutom kanske träffar andra, har andra typer av jobb. Själva jobbar vi hemifrån. Träffar gärna andra på en utomhuspromenad. Eller om man varit i karantän i minst 7 dagar, då umgås jag gärna inne. Fick en massa kvalitettid med barnbarnet innan jul som varit hemma från dagis för att kunna följa med oss till landet ❤️. 

Kanske denna julafton blir det normala. Vi tog med oss egen glögg, egen korv för lite julmys i en timme utomhus hemma hos faster och deras fina nya växthus.

Såååå himla mysigt i deras trädgård. Vilket växthus. Får önska mig ett till min 60 årsdag. Haha.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Även Smilla fick paket.

2020-12-23 Tomtar i skogen

Lunchpromenad i spåret. Hittar nya tomtar i skogen,, lite kul. Få se om någon samlar in dom efter jul. Eller om dom får bo kvar.

Till kvällen slog vi in julklappar!  Lillskrutt har önskat sig glitterskor och glitterklänning.. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


(null)

(null)

(null)


2020-12-22 Kuling

Idag är det hemfärd. Råkade säga att det kommer blåsa kuling på hemfärden. Lillskrutt undrade men mormor vart är kulorna? Då sa jag att man säger bara så för att det blåser så mycket. Se tyckte hon att jag lurade henne för det fanns inga kulor. Ibland blir det svårt.  

(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Kanske älgen som va sugen på äpplen. Eller någon som ansat trädet.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2020-12-22 Tomtebloss

Kvällspromenad innan vi åker hem. Lillskrutt hade tomtebloss med sig. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-21 Pepparkakshus


Lillskrutt ritade ett pepparkakshus helt själv. Mormor klippte till. Landet har världens minsta kök. Men så mycket roligare att baka på landet. Får flytta köket hemma till landet. 


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-21 Stranden

Förmiddagen tillbringades på stranden. Jag blir inte blöt mormor jag har vinterstövlar. Det är ju ändå bara vatten, som torkar tills i morgon. 


(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-20 Julgran


Dags för första granen ever ute på landet. Corona har även fört med sig goda saker. Som att vi nog aldrig utnyttjat landet så här mycket. Sen kanske det bidrar till att det varit varmt ute. 

Vi har mycket skog kvar på tomten.. Lillskrutt valde gran, blev riktigt fin med lite belysning och julgranskulor.  Ingen julgransfot härute. Hur gjorde man förr. M sågade till en bräda och borrade ett hål. Sen tog vi höganäskruset. Perfekt. Tomten kom även förbi en sväng.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-19 Landet

Morgonbåten till landet, inte många som åker ut.
Fick med oss Lillskrutt några dagar. Så mysigt.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-18 Cykeltur

Första gången på länge som vi tog en cykeltur efter jobbet.  Får bli till en vana.

Efter cykelturen körde M ett extra pass till IcaMaxi. Toastskagen till middag. Mums.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2020-12-17 Bingo

Julmingel med jobbet. Blev Bingo. Jag som inte gillar att spela spel, däremot Bingo är lite kul.

För stämning satte jag igång discolampan, tog på mig glitterklänningen.

(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-16 ❤️❤️❤️❤️

Tiden går fort, vilka finingar ❤️
(null)


(null)


2020-12-15 Klä granen

Dottern håller Lillskrutt hemma så hon kan träffa mormor och morfar. Kanske inte vad ett barn vill som hellre vill träffa sina kompisar. Såklart är vi tacksamma. 
Båda vi jobbar hemifrån. Vilket inte alla såklart har möjlighet till.  

Fick hjälp med att klä granen. Granen har nog aldrig varit så fin som iår. Toppstjärnan fick tyvärr inte plats...
Fick även hjälp att testa Bingospelet. 198kr från partyhallen...


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-14 Julgran

Julgranen på tork från ösregnet. Eller ett sätt att vila. I år va granen riktigt tung...eller vi som blivit klena.
Vi passade på att ta första glöggfikat. Lite julkänsla. 
 
 

2020-12-13 Julstjärna

Sååå nöjd med mina julstjärnor jag köpte för två år sen... Äntligen monterade min fina man elsladdarna. Slipper man ha en massa sladdar ner mot golvet.
 

2020-12-12 Corona Promenad

En Corona promenad med fika utanför Delselius i Gustavsberg.


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



(null)


2020-12-11 Grattis Pappa

Grattis min fina pappa. Idag ett år äldre. Här en välbehövlig paus i byggandet på vårt landställe som barn i slutet av 70 taket. Faktiskt det landställe jag och min man idag äger och vårdar vidare❤️.

(null)

(null)
Pappa leker att han borrar efter vatten, medan brunnsborraren är på lunch.


2020-12-10 Kraftledning

Varit på tal att kraftledningarna skall monteras ner.. verkar som att dom påbörjat jobbet med nedmonteringen. 

Undrar om dom kommer återvinna kablarna till något. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-09 Skogstomtar

Lunchpromenad i skogen. Nu är det skärpning. Bara ta sig i kragen och gå ut. Alltid lika härligt när man väl kommer ut. 

Vi hittade små skogstomtar som någon placerat ut längs med vår skogsslinga. Kul grej.

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-08 Kamera

M testar nya kameran till landet...  inte för att vi tror vi får inbrott. Bra att ha koll på att det inte hänt något med huset..
(null)


2020-12-07 Trasmatta

Köpte två röda trasmattor för ett par år sedan. Mattorna är helt borta.  Fick feeling och hänge upp julgardinerna i köket. Klart mattorna också behöver bytas ut. Frågan är, vart har våra röda mattor tagit vägen . Gogglade och hittade en matt Cilla. Hade varit något. Köpte likadana som sist

(null)

(null)


2020-12-06 Hem

Inte många på båten. Vi  har varit rätt ensamma på ön också. 
(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-06 Bullbak

En som gillar att baka. Mormor hade glömt saffran. Hittade ett paket på landet. Fick bli hälften lussebullar och hälften vanliga. Testade att lägga lite chokladploppar. Vilken hit, smakade lite som Pain Au chocolate. Mums.


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-06 Andra Advent

Andra advent.  Idag får vi besök över dagen.
Svärsonen hjälpte oss att baxa ut den öppna spisen. Nästa helg skall jag testa att elda i den... först får vi se om vi hittar en bra plats.
(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Leta glasbitar
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-05 Jul

Godmorgon. Hemma har inte julen flyttat in. På landet har vi fått lite julfeeling. Så mysigt,  gick upp vid halv sju och mös av adventsstjärnorna.
Tog en långpromenad på öns norra del. Rensade lite sly på tomten .
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-12-04 Landet

Sjubåten från Stavsnäs, börjar bli en tradition.. så mysigt.

(null)

(null)

(null)


2020-12-03 Pappersrulle

Skulle tända lite ljus. När man haft barnbarnet boende så vet man aldrig vad som kan döljas. En pappersrulle, plastfigurer. 

(null)

(null)


2020-12-02 Julgran

Trodde ett tag att det inte skulle bli någon gran. Inte hela världen. Försökt ringa Blomsterlandet sen i oktober för att beställa, vi åkte till blomsterlandet, men tyvärr gick det inte att beställande direkt i butiken, tvungen att ringa eller maila. Vilket jag gjort utan resultat.  Däremot Plantagen, där stod vår 3.5 meter långa kungsgran.... är så mysigt med jul. 


(null)

(null)

(null)


2020-12-01 Lucka 1

Vi åkte med termometer till barnbarnet som fått vaccin och fått lite feber.  Jag höll mig på avstånd, 
Vi lämnade adventskalender med Lego,, bättre än choklad och lite roligare.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Nämen snart fyra år och lånar lilla systers vagn. Aja, ligger väl i släkten, morfar lär ha åkt vagn till han va 6 år. Mormor gillade att sova i vagnen, men kanske inte så länge, eftersom även jag har en lillasyster

2020-11-30 Däckbyte

Dags att byta däck. Så smidigt att åka på lunchen och få däcken bytta till närmaste affärscentrum. Förr passade man på att handla. Idag en promenad.
(null)


2020-11-29 Saffran

1:a advent firades på landet. Tänk att det är så mycket roligare att baka på landet.  
Fika innan vi åkte hem till stan.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-11-28 Pyssel

I morgon är det första advent
Lillskrutt ringde upp och facetimade och visade sitt pyssel. Klart mormor också behöver pyssla, fixade iordning adventsljusstaken.. blev mossa från tomten.


(null)

(null)

(null)

(null)


2020-11-28 Fyra till små

Fyra småtallar rykte i helgen.. jag malde ner allt barr som blir utfyllnad, resten blir värme åt huset. Mina vinbärsbuskar som stått under tallarna kanske klarar sig, är lite väl surt där tallarna står, barren gör att det växer mossa i jorden...
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Mina vinbärsbuskar klarade sig precis... hade tallarna stått kvar hade dom surnat ändå. Nu finns det hopp
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2020-11-27 promenad

Lunchpromenad. Finns inte många vägar på ön. Tror den mäter 3 km, kanske lite lite för motion. Men räckte gott och väl till en behövlig lunchpromenad.

(null)

(null)

(null)
Dessa tallar, va dom växer, från ingenstans. Tallarna är inte min kompis. Man nyser och är jämt täppt... försöker få bort så många som möjligt. Tänkte försöka plantera fläder och något äppelträd. Tyvärr så länge tallarna finns blir det för surt för allt annats. Bara att gilla läget.
(null)

(null)

(null)

(null)
Tallen fick flytta in. Antingen tallen eller vinet som gjorde mig nästäppt. Vackert blev det iallafall, kanske blir jag kompis med tallarna. 

RSS 2.0