2011-06-30 C gräver för fullt..


Det blir lite tvärtom i tre veckor, är ganska bra. Lite extra motion
skadar aldrig. Tyvärr slipper jag inte matlagningen och betala räkningar
och tvätta..  Idag har jag grävt två djupa hål som jag fört ner två
betongklumpar som skall se till att mina två torn inte faller.


Försöker ta bort alla stora stenar med spettet. Lyckas ganska bra
om man nu får skryta:)


oj oj,,

2011-06-29 M får inte lyfta tungt.. men måla går bra..


M får inte lyfta tungt på tre veckor,, nu har det gått två veckor och det
kryper i honom. Han kom då på att måla är ju inte tungt.. Så nu
gör han mitt jobb. Te vagnen är nästan klar.. En målning till sedan åker
hjulen på.

2011-06-22 Bilderna är godkända av M:)


För er som inte fick va med på sjukhuset....M har godkänt publiseringen..
Här har M vaknat upp från narkosen och försöker sig på en promenad..
M har opererat in ett implantat i örat för att få bättre hörsel..
2-3 veckors sjukskrivning.. Får inte bära, lyfta, köra bil, motorcykel,
cross, ja allt, promenader är tillåtet. Hur populärt är det tror ni:)
Han ser ganska eländig ut.. nästa är värre.



M fick även med sig en videoinspelning från operationen,, dock har dom
klippt bort borrningen, vilket kanske va bra:)
tyvärr kunde jag inte omvandla dvd skivan till ett ett spelbart material
i datorn.  någon som vet hur man gör?

2011-06-27 Glass


Förra helgen bakade jag en marängrulle...blev en massa äggulor över..
av dessa gjorde jag lite vaniljglass.

5 äggulor
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
6 dl grädde
Om du har vit choklad hemma är det inte helt fel att riva i!

Vispa äggulor och florsocker i ca 3 minuter, blanda ner vaniljsockret.
Vispa grädden i en separat bunke. Blanda ner äggulblandningen i
den vispade grädden, rör om med en slev.
Häll i smeten i en frostsäker bunke och in i frysen. Tar ca 5 timmar för
glassen att bli klar. (om du har en glassmaskin får glasssen ännu
bättre konsistens).
Ta fram glassen minst en halvtimme innan servering, för att få den härligt
gräddiga smaken (annars blir det lätt frostigt och hårt)..

Gott med färska bär.

2011-06-25 Grävt hål


Idag har jag grävt hål i landet medan M har fixat rabarberkräm,,
tvärtom i denna familj under sommaren. I morgon skall jag köpa
kantsten, själva markstenen har vi redan. Sedan skall jag ner med
två betongpelare som skall hålla uppe mina två torn, som för tillfälle
ligger ner och mest ser ut som två raketer.


Här är mina torn som jag fick när jag fyllde 40,,,snart får dom en
permanentlösning i mitt land.

2011-06-24 Midsommar

Det blev två riktiga midsommartårtor.
Här är K´s jordgubbstårta som vi åt till lunch, riktigt smarrig.
Tårtbotten, riktig vaniljkräm, grädde och massor av jordgubbar, mums.

En liten promenad

Utsikten från vårt midsommarfirande inte illa:)






En något trött M, vilket man kan förstå. han har sovit i 2 1/2 dygn
efter sin operation.

Lunch åt vi uppe på K och O´s brygga. Inte en droppe regn på hela
dagen.

Sill lunchen, en massa goda saker.

Goda snittar, med både räkröra, lax, som K fixat.

Jag fixade melon / parma / färska hallon. Som jag fick tips från
A-M i Frankrike.



Midsommartallrik,

Middagen åt vi ihomhus, blev grillad oxfile och lax med färskpotatis
som grillats i ugnen, gott gott.

Kl 12 fixade vi tårta nr 2
Denna gång vart det en marängtårta med jordgubbs mouse, jordgubbs-
sylt, grädde och jordgubbar. Lite svartvinbärsblad som garnering och
varför inte lite flaggor.


2011-06-24 Fem minuters Sill och räkröra

I morse slängde jag ihop en sill och räkröra..


1 fpk Abbas 5 minuters sill (ca 3 filéer) Finns på Coop Forum i Gustavsberg!
180-200 g skalade räkor
1 st rödlök
1 dl finhackad dill
1/2 dl Persilja och gräslök
3 msk majonäs
5 dl cremefraiche
100 g forellrom (stora runda)

 Skär 5 minuters filé bitarna i önskad storlek, blanda de skalade
räkorna och sill bitarna i en bunke. Hacka rödlök, dill, persilja blanda
ner i röran, blanda även ner majonäsen, rör runt. Sist rör
ni ner cremefraichen i röran. Klipp gräslöken och rör runt.
Forellromen blandas i sist av allt.
Serveras med färsk potatis..


2011-06-23 L äntligen hemma från Kroatien..


Här kommer några av alla de fina bilder dom tagit i Kroatien..

En något mätt L


2011-06-20 Te vagnen målad på undersidan..


Ikväll har M målat Te vagnens undersida..Vit blir den som ni ser..
Vi har använt golvfärg.. Min nya favoritfärg.. Lätt att torka av!

2011-06-19 Marängrulle


Igår bakade jag en marängrulle för att fira M´s födelsedag.
Förutom denna bakelse fick han en överraskning. Efterjobbet fick han en
gatuadress han skulle åka till..Fick sedan i uppdrag att ringa mig för
ytterligare en gatuadress.. Väl framme vid gatuadressen fanns
två företag, en tatuerarfirma och en Wheeler dealer affär. Eftersom jag
inte sagt vad som gällde blev han lite smått orolig att han skulle få en
tatuering...Näää det va ju så klart ett par nya däck till motorcykeln, för att
slippa vattenplaning..hans däck är obefintliga. Kanske hade det varit roligare
med en tatuering,, men jag är för praktisk:) Vill ju att han kör säkert på vägen.

Här kommer receptet för den som vill prova på marängrullen jag bakade!

5 äggvitor
3dl socker
100 g finhackade sötmandlar (går givetvis lika bra med hasselnötter)
1 dl dinkelvetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao

Fyllning
3dl vispgrädde
1msk vaniljsocker
Valfri frukt (jordgubbar, hallon, blåbär, vindruvor, de du har hemma)
(jag valde jordgubbar eftersom det är en av M´s favoriter)

Florsocker.

Ugnstemp. 175 grader

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret och fortsätt att vispa
tills du fått en krämig smet. Du skall kunna hålla bunken upp och ned,
utan att skummet åker ut.
Blanda mandel, mjöl, vaniljsocker och kakao och vänd försiktigt ner det i
äggviteskummet (obs! vispa ej, utan vänd med en slickepott).
Bred ut smeten i en långpanna, på ett smort bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.
Stjälp upp kakan på ett sockrat papper. Låt den svalna.
Vispa grädden till fyllningen, vänd ner vaniljsockret. Bred på fyllningen,
skär jordgubbarna i skivor och lägg på.
Rulla ihop tårtan till en rulle, va försiktig då det lätt spricker. Ett tips är
att ta hjälp av bakplåtspappret när ni rullar.
Sikta över florsocker.


2011-06-18 Melonmarmelad..



När vi hälsar på i Frankrike får vi alltid en så god melonmarmelad och även
svartvinbärsmarmelad, som är så god. Svartavinbären är nog min favorit.
Medan melonmarmeladen är nog M´s och L´s favorit..  

Hittade en halvskruttig galia melon i kylskåpet.. vevade ihop en
melonmarmelad.

1 galiamelon
1msk vatten (eftersom melonen har så mycke vatten behövs bara en liten
skvätt tills den kokat upp)
lite mer socker än storleken på melonen.. gärna syltsocker!
citroncyra 1/2krm

Skär melonen i små tärningar (ta bort skal och kärnor), koka melon och vattnet.
När melonen blivit en härlig röra häller du på sockret och kokar upp, blanda sist
i citronsyran. Häll upp marmelande i en liten burk. (när man häller på sockret
blir marmeladen väldigt vattnig, stelnar när marmeladen blivit kall) Går också
bra att använda syltsocker, då behövs inte citroncyran.

Gott att ha på en färsk baguette, så klart!




2011-06-17 Klar kycklingsoppa!


M har gjort en enkel kycklingsoppa, gott och värmande för halsen.

2 kycklingfile
1 gul lök eller 10 cm purjolök
olja eller smör till stekning
vatten ca 1 liter
2 hönsbuljongtärningar
klippt spagetti..
Curry efter smak
Grovmalen svartpeppar och salt.
finhackad röd paprika
persilja om du har hemma, de hade inte vi:(

Hacka kycklingfilérna i små tärningar samma med löken..Stek kyckling och lök
i lite rapsolja eller smör. Häll på vattnet och lägg i buljongtärningarna. Klipp i
spagetti så mycke som ni tycker passar,,, tänk på att spagettin sväller..
Soppan är klar när spagettin kokat klart! Smaksätt soppan med Curry,
svartpeppar och salt.
Det sista du gör är att hälla i den finhackade paprikan.


2011-06-14 Prinsessan till Kroatien..



Så har pappa M droppat av ungdomarna vid Arlanda terminal 5.


2011-06-13 Giftig medicin!


Va bara tvungen!
Fick en riktigt giftig medicin utskriven idag,,, eller åtminstonne så ser
den giftig ut med sin kollallgröna färg. Som tur skall jag bara gurgla!
enligt förpackningen skall jag känna efter om jag är kapabel att köra
bil! den innehåller alkohol, bäst att testa alkomätaren innan jag kör
iväg i morgon bitti. Kanske har dom färgat medicinen för att man inte
skall dricka den, vem vet, någon som vet:) De stod inte på bipacksedeln.

2011-06-13 Smugglat blommor från Frankrike!


Dessa fina blommor fick jag från A-M i Frankrike, smugglade med mig
dom i resväskan, Fick även tre rötter från en stor vit blomma, få
se om dom tar sig... Dessa verkar iallafall ha klarat sig fint.
Jag vet inte va dom har för namn, men fina är dom och lite vatten
behöver dom. Mina är pyttesmå, A-M hade en som va 25-30 cm i diameter,
enorm..

2011-06-12 Te vagnens översida är nu limmad..


Idag körde jag varmluftspistolen en sista gång på min lilla Te vagn..
En ny skiva är ditlimmad..vänta och torka, sedan limmas den undre
skivan...Måla måla och på med dom nya hjulen..

2011-06-11 KTH´s badkarsrace 1988

Här kommer bilderna jag tidigare lovat..
H längst bak,, byggnadsingengören..M till höger maskiningenjören,
tillsammans byggde dom den här farkosten.
Till vänster M´s pappa K..
Badkaren sponsrades av Gustavsberg. Ett rejält centerbord.
Det är bara motorn som saknar,, om M fått vilja hade säkert M fixat ihop
en liten snurra..Ni vet en motor är allt som behövs för att göra M glad:)

Seglet ser ut att ha blivit sponsrat av Café Gustavsberg som H´s mamma
drev på den tiden.
Ser ju ut att gå riktigt bra på länsen!

Dubbla master och roder inte illa och kryssen går riktigt bra, allt verkar
att hålla.

trea kom dom, inte illa.

En glad M, H´s fru G till höger. Själv tar jag bilderna som vanligt.. hade
ju annars varit kul att vara med på ett hörn...Som ni förstår så är det
M som är modellen i vårt hem...har alltid varit så....
Skulle vara kul att få vara med på ett hörn någon gång.. M får bättra sig:)
kanske svårt efter 26 år  tillsammans! hua.


2011-06-08 mottagningar x 3

Först att uppvakta va V som både är granne med oss och fd klasskompis
med L i Nacka Musikklasser. Grattis grattis..
Ordningen fick bli vart dom bodde:)


Här åt vi en god sallad och rökt lax


Nästa uppvaktning var L´s käresta J.
Här blev det drink och tilltugg.

Hopprepsuppvisning vart det. men en olycka...kunde inte undvikas!

ett hål i altanen.

Skada i foten hindrade inte J från att testa rockringen som va ämmad
för små barn.

presentöppning.


Nästa uppvaktning och sista är kusin J, tyvärr hade solen gått i moln..


Jag skulle haft tjockare kläder, fick hög feber efter denna kväll,
hade ont i halsen innan,, man lär sig aldrig...

en lycklig kusin J



M´s syster och man´s trädgård är så fin och mysig.

En något ljusare bild


2011-06-08 Nästa J springer ut


L hade det hett på dagen, hon han med två utspring medan jag och M
jobbade.
Här springer J ut, han fick en passande toalettring runt halsen.. lite
kul

 


2011-06-08 Kusin J springer ut från Nacka Enskilda


Här springer J ut från Nacka Enskilda.. Dom kom med båt från Stockholm
och angjorde Nacka Strandsbrygga.

L hittade en gammal klasskompis V från Nacka Musikklasser som sprang
ut (han utan mössa som ler.


U fick jobba hårt för att hålla den högsta skylten av dom alla.



2011-06-06 Hem till Stockholm

L och M checkar att bilen inte har några sador.

Efter det kraftiga haglet häromdan blev bilen som nytvättad. Totalt har
vi köt 320 mil på fem dagar..


2011-06-05 Veteranbilar i lísle Adam

M va nöjd, vi han med en utställning av veteranbilar som hölls mitt i
lísle Adam


Fanns även lite nyare bilar.. bla. en KTM bil, M har en KTM eduro..
lite kul.


Vi tog en lite promenix på kvällskvisten, även jag fastnade på bild, vilket
är ovanligt.

Vi hittade en träskråtta på rundan...


2011-06-05 Badkarsrace i l'isle Adam

Bakom L ser vi La plage i l'isle Adam.

Samtiga båtar är gjorda av badkar. Ser dock mycke proffsigare ut än
när M och H för en 24 år sedan va med i badkarsrace på riddarfjärden
anordades av KTH (Kungliga teckniska högskolan) Då blev M och H
sponsrade av Gustavsberg med två badkar  och Café Gustavsberg
som H´s mamma drev på den tiden..
Byggde ihop till en segelbåt,, dom kom på tredje plats om jag inte minns
fel..skall försöka leta reda på lite bilder, kanske kommer dom...
Lite kul va det att se att l'isle Adam anordnar Badkarsrace varje år.

Här sjunker båten som kom sist.. som fick mest applåder.

lísle Adam är en riktigt mysig stad, finns allt och lite till.



2011-06-05 Marknad i l'isle Adam


Idag blev det marknad i l'isle Adam. Vi parkerade vid rådhuset

Här har vi hela rådhuset som är nytvättat.


Blev en liten bild innan vi går in på den stora marknaden.. kanske inte
tillåtet att ta bild inne på marknadsområdet.


2011-06-04 middag och L och N


De är så otroligt vackert i L och N trädgård, även inne i huset är det
otroligt vackert.


Här står M med deras iller.

Illern gillade vattenkannan, här hoppar han ur kannan..

En enorm skalbagge besökte middagen.

Kusin L grillar för fullt.

Katten Angus (en norsk skogskatt)


En härlig bild:)

Angus är enorm och enormt gosig och gullig.

De blev mycke gott till efterrätt. A-M hade gjort den fantastiska
jordgubbstårtan. Moussliknande, otroligt smarrig:)



Den jätte stora burken är rom som L gjort av sprit och någon träbit
från Dominikanska republiken

När vi kom hem till A-M och J-P på kvällen hittade vi Altea i
ett av handfaten,,tur det fanns två, för hon vägrade gå därifrån.


2011-06-04 mot louvren...


Vi passerade en del byggnader på vägen mot louvren.. tyvärr va
vattenflaskorna toma och inga affärer..

För att hitta vatten i Paris skall man inte gå på dom "Fina" gatorna,
vatten eller Gucci..bara att välja..

Många fina byggnader..

Dom vet hur man bygger vackert.



Här ser ni pyramiden i bakgrunden.

På väg hem från Louvren hittade vi både H&M och Starbucks Coffee..
I frankrike säger man givetvis inte H&M utan utalar bokstäverna på
franska,, låter betydligt bättre,, lät nästan som Chanell om man blundar.
Provade för första gången en frappe eller va de nu hette...Inge för mig
va som mjölkchoklad med en massa grädde, hua..

L framför Musikhuset i Paris,, ligger bakom Operahuset..


Framme i Lafayettegaraget va vi glada.

Så värst svårt är det inte att köra bil i Paris. Fyrfiligt mitt i stan.
i rondeller lämnar dom som är mitt rondellen för oss som skall in..
de är vi inte vana med.
På väg till l'isle adam möttes vi av ett jätte oväder med hagel stora som
snöbollar. Stackars motorcyklister. Två olyckor, vi stod helt stilla, trodde
att fönsterruttorna skulle gå in.


2011-06-04 Lafayette mitt i Paris.



Trots mycke folk är det otroligt lätt att ta sig igenom Paris. Vi parkerade
i garaget under Galeries Lafayette. Vi vände dock bara i Gallerian, då
vi inte va ensamma i denna stora Galleria.






2011-06-03 Versaille på kvällen...

Vi hade tänkt att stanna en natt i Honfleur, men eftersom alla valt
att besöka Frankrike denna helg, fanns det inte ett enda ledigt hotell.
Inte ens Ibiz som är ett billighetshotell.. Vi åkte till Versailles på kvällen,
tänkte att det kanske va lättare att hitta ett hotell där och vi kunde då
passa på att besöka slottet dagen efter, men det blev ett
restaurant besök istället.. Jag beställde en omelett, fick en omelett med
hår i och brun sallad efter en timme. Vi bestämde då att slottet får vänta.
Slottets trädgård har vi ju besökt en gång..


2011-06-03 Honfleur

Fick tips  om att ta en liten tripp till Honfleur som ligger ca 20 mil från
Paris. Tog lite extra tid pga en olycka, två timmar extra men men jag
fick mig en tupplur, vilket jag behövde efter allt studentfirande.
Denna bild är tagen mitt inne i Honfleur.

M åt hamburgare, jag och L åt Campanjette (rostad toast med tomat
och chevre ost...på en bädd av färsk sallad)

Efter lunchen tog vi en promenad längs vattnet.


2011-06-02 Monets trädgård...


Här besöker vi Monet trädgård.. Syns kanske inte, men vi stod i kö
i två timmar för att komma in. De va människor överallt.
Men denna gång kom vi in.. Förra gången satt vi och grillade lunch på
parkeringsplatsen vid Monet trädgård..vi hade missat att det va stängt
på måndagar, då va det bara familjen Tornberg och Södergren som
gästade parkeringsplatsen..:)


En annan sida av Monets trädgård.. lite vildvuxen.. antingen skall
den vara så eller så strejkar trädgårdsmästaren!

Vi stannade i en liten stad på hemvägen för en liten matbit.

Medan M och L åt en pasta köpte A-M en bakelse till mig och J-P, den
va riktigt god.

Den ser mäktig ut, men den va lätt som en plätt, den måste innehålla
potatismjöl istället för mjöl..

L och M kommer mätta och belåtna...


På vägen hem hittade J-P en kyrka insprängd i ett berg.


2011-06-01 Efter allt studentfirande åkte vi och hälsade på A-M och J-P


Äntligen framme i Paris,

Lilla Altea sov hos L när vi besökte A-M och J-P i lísle Adam.

Det är så fint i deras trädgård. Vi åt frukost ute i solen.


2011-05-31 Student 2011


L sittande på portapotin i segelbåten vi hade när hon va tre år.


Lilla L på Alskärs sandstrand, en liten sandÖ utanför Sandhamn
Förra tisdagen tog vår lilla prinsessa studenten vid Nacka Gymnasium.
Tre långa år vid det Naturvetenskapliga programmet

 


Pappa och Gudfar


Farmor och Farfar

L och J

En passande tröja inför flaket..

 

Äntligen har L kommit upp på flaket.

 

 
En stor L indränkt i Öl...Skorna fick vi slänga..


Snälla mormor fixade salladen.

Salladsbuffén, Pastasallad med kalkonfilé, kycklingfilé och fetaostsallad.
Currysås, Tzatsiki, mm


 




L tackar alla för dom fina presenterna.


Alla fina blommor, tog lite kort eftersom vi åker till Frankrike.


RSS 2.0