2017-07-28 Mellan kobbar & skär

Sist vi åkte ut till landet tog det dubbelt så lång tid! Vi åkte mellan kobbar och skär, på okänt vatten. Tänk vad en liten apparat kan göra.... risken att åka på grund har iallafall minskat, så länge man tittar rakt fram och inte bara på plottern☺️

en lycklig man som specialanpassat hållaren till GPSen. Tänk vad lite plast och färg kan göra

2017-07-27 Rosa

Min starka sida är inte blomster. Jag köper plantor efter färg, rosa och vita, surprice! 


Dessa blommar för tillfälligt i min trädgård, ca 160 höga med rosa bomullsblomster. Ingen aning vad de heter... men så himla vackra, vill ha fler. I år blev det fyra stjälkar, nästa är kanske fler eller färre, vem vet.

Dillkronorna blir ännu vackrare för var dag. Undra om de håller till kräftskiva i slutet av August!

2017-07-26 Ryggskott

Inte kul! Grannfrun sa att jag skulle bära stenarna försiktigt... Jag som sa att jag aldrig haft problem med ryggen, men med ett urkalkat skelett och stenar som vägde en 50 kg. Japp pang sa det i ländryggen. Nu kan jag knappt gå, stå går bra.... men man skall inte klaga, är ju bara ryggen. Två mindre pallar på uppfarten. Nu lämnar jag över resten till herr M. 


Visst kan man leja bort allt i livet. Städning, murning, målning ja allt, vilket är helt ok om man vill eller inte kan göra jobbet själv. Vill man göra jobbet själv tar det lite längre tid, vilket inte är hela världen. Verkar svårare för andra att acceptera. Alla är olika och ingen är felfri. 


2017-07-25 Zebra

Lite tokig är mormor allt. Klart mormor och morfars skrutt skall ha ett spjälskydd till sängen... blev ett från Zebra i grå velor, samma som sängen . En sittstol till Poolen och ett nytt skydd till matstolen, inget fel på den från Ikea, den åker ut till landet.


Sittdyna från F:rg form Sweden, gråprickig. Avtorkningsbar.

2017-07-24 Zassenhaus

Kunde inte låta bli. Rosa peppar- och saltkvarn från Zassenhaus. 


2017-07-23 Bibajs

Aceton löste bibajset på våra fönster... grrr. Bibajset är en het fråga på nätet,, inte bara jag som är trött på bibajs. Hoppas grannen ledsnar på sin bikupa. 


Grannens hus ligger så att vi ser deras tak, tydligen flyger bin rakt upp och rakt fram, japp, blir rakt på vårt hus.. men att det släppte långa gula bajspluttar överallt, att de bajsar visste man, men inte så mycket skit på ett så litet bi😠

Allt i rosa, till och med svamp och trasa, kanske lockar jag fler biin till vår lya💕

Jaja, lite glad är jag allt i biina, får fina dillkronor som mäter 180👍 man kan inte få allt!


2017-07-23 Mur

När mannen min åker Enduro i skogarna passar jag på att bära lite mursten. En mindre pall..

Rosa foppatofflor. Därefter klippte jag gräset, tvättade min bil och inte minst putsade fönstren...Tvättade två maskiner med tvätt och bytte lakan i sängen,  sedan vila...😂...


2917-07-22 EknöVattnet fixat

Förra veckan var det äntligen vår period att vara på Eknö. Eftersom vi inte hade något vatten, pumpen läckte så min syster har får bära vatten hela sommaren!... Vi började veckan med att kolla leverans på ny pump, inte lätt i semestertider. Får bli en ny pump till nästa år. Bättre framförhållning hade varit en bättre förutsättning för en ny pump!


Nu fixade en "riktig" rörmokare en packning . Arbetskostnad och restid och Ny packning i semestertider, blev en slant, men vad kostar det att släpa vatten med båten fram och tillbaka!  Klart att man kan ro... Men nu när roddbåten blivit stulen, blir det lite svårt, årorna glömde tjuvarna! 

Äntligen finns det rinnande vatten... tänk vad van man är att det alltid finns rinnande vatten, får börja hamstra vatten.

Den riktiga rörmokaren heter M med stort M. Han kan allt han. Han ingen utbildning i rörmokeri, men är inte rädd för att testa. 



- EknöVattnet fixat
M i full aktion med montering av pump och ny specialtillverkad packning

2017-07-21 Trappsteg

En sväng till Stenbolaget för att leta reda på  rätt trappsteg. Planen är att ha en trappa ner vid kommande mur. Inte helt nödvändigt att ha en trappa. Svårare att ångra sig. Blir den mindre varianten av trappan. 75 bred,35 djupa trappsteg i Granit. 105 bred och 39 djup var planen... en smalare kommer bli alldeles utmärkt.


2017-07-21 Födelsedag

Idag är ingen vanlig dag, idag är det Gammelfarmor, farmor, mamma, svärmor och Fru U 's födelsedag. Hurra hurra.


Lika glad och pigg som vanligt❤️ blev mumsig middag och fika som vanligt.


2017-07-20 Trädgårdsmästaren

Japp då har trädgårdsmästaten varit här☺️. Årliga häcklippningen är avklarad, runt hela tomten.... en död planta som vi måste ersätta. 


2017-07-20 Fem

Gick upp vid halv fem för att köra ner bilen till finaste dottern med familj, de skall ut på en liten riadtripp. Hua vad trött jag var.


Promenerade sedan hem på morgonkvisten. Därefter körde M vår bil till Bilia för service och stenskottslagning, under tiden passade han på att cykla till jobbet i Kista... för att fika!


2017-07-19 Barnvakt

Fick äran att vara barnvakt, medan föräldrarna packade bilen inför morgondagens bilsemester. Lika mysigt varje gång.

Promenad med mormor, medan mamma och pappa packar inför resan
Alla leksaker på en gång👍
Lillskrutt och mormor tittade på när morfar målade fasaden.
Morfar vilade lite emellan

2017-07-19 ByggMax

En sväng ut till Grisslinge för att hämta släpet, därefter en sväng in till Byggmax. Snart kanske murningen kan komma igång, många projekt på G.



Konstruktionsplywood
Formskiva en aning dyrare. Konstruktionsplywood går lika bra.

2017-07-18 Alice Cooper

Min skivsamling lever vidare hemma hos svärson. Blev lite sentimental när alla mina Alice Coopers samlingar kom fram😂 fortfarande en favorit... alla barnskidor från när jag var liten, som jag även spelade för finaste dottern när hon var liten. Kanske får lillskrutt även en dos av Dunderklumpen.


2017-07-17 Hasseludden

Skjutsade ner finaste dottern och Lillskrutt till Hasseluddensbrygga, de skulle till gåshaga, tre minuters båtfärd från oss...


2017-07-16 Loppis Siggesta

Loppis Siggesta Yeeee. Kanske inte något man längtar efter, lite spännande är det dock med mötet mellan människor man aldrig annars skulle möta.


200kr kostar det att stå på bakluckeloppisen i Siggesta. Vi fick ihop ca 1300 -200, en hyfsad slant... Lisas gamla cd spelare fick vi sålt, de trodde M aldrig.


2017-07-15 Rensa / släng / loppis

Finaste dotter rensade tre kartonger med leksaker. Blev till en


2017-07-15 Finbesök

Finbesök på kvällskvisten. Välling i pipmugg är det som gäller. 


2017-07-14 Sluthandlat på COOP

Sista gången jag handlar på COOP i Orminge. Blir COOP Värmdö från och med nu. Skulle handla och behövde 20 lappar tillbaka. Blev totalt nekad. Vi är ingen bank! Lämnade varorna och gick till konkurrenten Willys som var mer villiga👍. 


2017-07-14 Stig Lindberg

Min barnservis från Stig Lindberg. Ornami Gustavsberg. Diskmaskinen har nog gjort sitt. På dem tiden visste de nog inte att Stig Lindbergs plastserviser skulle göra succé...

Stig Lindberg Ornami Gustavsberg

2017-07-14 Hjälpreda

Fick finbesök, en blivande praktikant.  Skärmarna är lockande.


2013-07-13 Egna Jordgubbar

Kvällsskörden, en tallrik med jordgubbar.


2017-07-12 Kvällstur

En sen kvällstur ut till Uvö för att hämta hem dotter, barnbarn och gammelfarmor, som besökt gammelmormor.

Riktigt kallt på sjön när solen gått ner.


2017-07-11 S-Boo<-->Velamsund

Blev den korta rundan på 1.6 mil... rätt lagom när man startar kl 22 hemifrån. Snart blir det till att ta med sig lampan.... vilket är ett tecken att sommaren lider mot sitt slut. 


Fick med oss finaste dottern på rundan, jäklar vad hon kan trampa, hänger inte me.


2017-07-11 Choklad

Finns alltid en förklaring till allt. Hmm nu vet jag varför jag har ett extremt minne😌. De måste vara den mörka chokladen jag äter var dag👍 jag som tänkte dra ner på en ruta eller två. Kanske skall lägga till en eller två till frukost😋.


2017-07-10 POOL

En Pool skulle jag få om jag någon gång blev Mormor. Nu är jag mormor, jag fick en plask Pool. Nätt och jämt får min simring och rumpa plats. Får inte klaga. Poolen är iallafall större än en pool för bebisar. Jag ger mig inte, en pool med jetstreem skall jag ha😌.. någon gång. Bara till att börja spara.


Lillskrutt är iallafall jätte nöjd och glad... 

Mormor måste fixa mer leksaker till Poolen
såå söta båda två,
Kan sitta själv ❤️

2017-06-09 Marängpaj

När M åkte Enduro, passade jag på att baka en rabarberpaj med marängtäcke till födelsedagsbarnet några gator bort. Plockade de sista rabarmerna från odlingslådorna... blev ett marängtäcke för de lilla extra. Lade ner pajen i en Swedish Grace Ugnsform.

Svartvinbärssaft. Mums
Marängtäcke
Pajskal
Socker och salt
Rabarber från odlingslådorna
Swedish Grace, Ugnsfast form

2017-07-09 Enduro

När det är dags för enduroåkning, ser M till att bara väl förberedd. Dagen innan testade han kläderna, Enduron servad, skorna testade, japp allt klart.


2017-07-08 Ingen nappflaska här inte

Varför använda nappflaska när man kan halsa.... lillskrutt hon kan hon. Blir jobbigt mitt i natten att ge flaska utan napp....

Trots största hålet i nappen, vägrar lillskrutt nappflaska. Halsa går fin fint👍
Mormor fixade fram Lilla O's gamla pipmugg. Den va bra
Smälter in i mormor och morfars säng

2017-07-08 Garmin

50 års presenten monteras i Ockelbon. Inga mer grundstötningar här inte. Enentuella burgleres kommer inte hitta något eftersom man plockar bort den efter användning👍☺️. Smidig bara att lägga ner i ryggsäcken efter landstigning.


2017-07-07 Tre pallar, fyra kvar

Tre pallar ölandssten har flyttats från fram- till baksidan.. Fyra pallar kvar.


2017-07-07 Sopa

Min man älskar att sopa. Sopar han inte inne, hittar han alltid något annat att sopa, som verandan eller ytterväggarna. 


2017-07-06 KTM meck

Om M är försvunnen, då återfinns han i garaget. Finns alltid något att fixa. Han har fått energi, KTM'en är påställd, ingen återvändo. På söndag blir det körning av!

Cross bootsen är sååå fina.
M testa cross Bootsen.
Oj oj vad stökigt😂 inte mitt garage☺️
M ser till att KTM'en är kördugliga till på söndagens körning

2017-07-05 SBoo<-->Hammarbybacken

Kvällsrunda på cykel med en trotsig 50-åring som trixade och trodde att båda hjulen var i luften samtidigt😂. Och finaste dottern på rymmen med sina päron, dottern låg hemma och snusade med sin pappa. 


Blev en tur/retur Hammarbybacken 2.5 mil.

-

2017-07-04 SBoo<-->ByggOleVärmdö

I söndags blev det en cykeltur till ByggOle ute på Värmdö för att beställa Svart slamfärg från Alcro... Den är riktigt svart, inte brun som den vanliga slamfärgen. Är säkert artificiella saker i färgen, men den är svart😊.  


Blev en räksmörgås på Dellan i hamnen, för att orka cykla hem... M tog en varmchoklad å jag tog en häksokick med morot, apelsin och ingefära. Säkert mindre socker i den varma chokladen med riktig belgisk choklad... ön i min hälsokick😌. Gott var det.


2017-07-03 Murbygge

Det är bara att göra! En pall ölanssten är flyttad till baksidan från framsidan. Sorterad och tvättad. Fem pallar kvar. En pall per dag så är det klart till på lördag.


2017-07-02 Dill

Plockade en knippe Dill från min odlingslåda. Bra terapijobb! Fick ihop en liten låda i frysen. 


2017-07-01 Promenad

Fick den äran att ta en promenad med lillskrutt medan dotter vår tog sig en tupplur hemma hos oss.. Blev en lång promenad på 2,5 timme. Vi passade även på att promenera förbi lillskrutts pappa som meckat bil sent in på natten till 3 för att starta vid 9 dagen efter.. Duktiga killar. Blir fint.

Påväg från verkstan hittade vi ett konstverk av en orm... eller är det en orm....tycker inte det är vackert med konstverk av läskiga djur... men promenerar man i Orminge så får man tass med dem. Tur man inte bor i Orminge utan någon km från Orminge.. haha..


2017-06-30 Motorrenovering

Efter födelsedagsmiddagen åkte vi förbi lillskrutts pappa som stoppade i motorn som renoverats hemma i vårt garage under vintern...  Imponerande jobb de gör.  Snart är den kanske klar... Vad bilen eller motorn heter, har jag ingen aning om.. stor är bilen men en stor motor, hehe...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2017-06-30 Kusin 25

Middag på Älgstigen för att fira Kusin J 25 år. Bjöds på god lax med mumsig rödbetssallad. 


2017-06-29 Halvåret

Mormor och Morfaras Lilla Skrutt, -Solstråle, -Busfö. Så har man också en solstråle till dotter med ett stort hjärta❤️. 


Idag på halvåret fick jag se henne sitta. Hon står mest om hon får välja. Varför ligga på mage å bli smutsig, när man får stå.


2017-06-28 Odlingslådor

I mina odlingslådor väller det ut kryddor mm. Den Franska Dragonen och myntan fullkomligt väller ut ur lådorna... 


Måste fixa tomatplantorna innan grannen är på mig😊 gillar växter men är inte riktigt den som ligger på alla fyra i trädgården... trots det så växer allt i vår trädgård.

Dill/Vinranka
Rabarber
Grönkål och tomater
Tranbär
Fransk Dragon / Mynta

RSS 2.0