2015-09-26 Pubrunda


Pubrunda på kvällen. Jamie Oliver's var en av dom,,,, tyvärr hade dom fel på kassasystemet, så det blev ingen mat hos Oliver.

Pubrunda med dessa härliga tjejer åså M




R och hennes man hängde med på första rundan, sedan gick deras tåg hem. Trevligt att träffa R's man. M hade någon att prata med... 




Middag blev det på en Jamaicansk restaurang.


Oljefat i taket,,, med rasta färgerna.

Riktigt fet hamburgare,,, smarrigt kan jag lova!

Många liter öl vart det😊.

Vi hade väldigt kul åt paret bakom M och C. 



Önskar mig en ny telefon med bättre kamera😘.

2015-09-26 BB Bakery


Fick tips från finaste dottern att gå på afternoon Tea hos BB bakery vid covent garden. Ett gulligt litet ställe, det bjöds på Champange, snittar, scones och fantastiska bakverk.






Jag beställde för två veckor sedan via nätet, smidigt..










R som bor utanför London fick ta med sig allas Dogybag, med diverse godsaker som blev över. Även om allt var gott så orkade vi inte äta upp allt😊



2015-09-26 Tower of London


Morgonens promenad gick mot Tower of London, M's val.



några entusiaster marcherade.




























Min lilla turist😘











Kron Juvelerna , Crown Jeweles







M behövde mat, han fick en liten kompis.
Själv hoppade jag lunchen i väntan på Afternoon Tea, där det även ingår små pajer och smörgåsar..

Vi fick även Sällskap av en härlig dam från New York, som behövde vila fötterna




Promenad tillbaka till hotellet.






Vilka klockor, så himla vackra.




London eye syns i bakgrunden.










Någon som tömt en flaska Yes
















Yttrligare en vacker klocka,



Hemma igen på hotellet vid Covent garden.  Ingen rast och vila. M han snosa i fem minuter, sedan bar det iväg till BB Bakery 



2015-09-25 Zizzi


Två år sedan sist. Värt promenaden mot Charlotte Street för att äta på Zizzi, som tydligen är en kedja, finns även rakt över gatan där vi bor. Såå bra mat. Min mage mådde inte så bra, blev en pizza,,,, M tog lasagne .












2015-09-25 British Museum



Tog tåget in till London för att möta upp M.




Vi promenerade upp till British museum som hade öppet till 20.00,,, en timme på oss. Gratis var det också!















Inhalatorer och sprutor från vet inte när!

Piller i nät!



Vad skulle vi göra om inte mobilen var uppfunnen!

2015-09-25 Rosa



Rosa badrum,,, 

Fanns även ett grått, ett blått för den som inte gillar Rosa!


2015-09-24 Hevers Castle


Blev ett besök på Hevers Castle.
Rosa soffa,,, fanns dom som även gillade rosa på den tiden!











Vilket hantverk.












Även på den tiden samlades det på figurer, här hundar. Inte bara Farmor som samlar, hon samlar dock på katter, hon har nog lika många😀och lika prydligt i ett vitrinskåp.





Toalett fanns även på den tiden, lite flottare utedass än vi har...



Ser lite för modernt ut! Hade rätt, sängen är nyproducerad, men tidsenligt.
















2015-09-23 Gatwick



Arlanda 


Gatwick UK, riktigt fint väder

Vilken godishylla hotellet har😳. Ojoj...
Man får äta då mycket man vill av allt. Två barer som vi själva får plocka vad vi vill ur baren.




2015-09-22 Sommarboden


Sommarboden hade 20%, då det var Viamare helgen... Men jag brukar alltid få bra pris😊. Ägarinnan har så bra smak, alltid i min smak. Har hon inte så beställer hon på önskemål. Jag köper sällan kläder hemma, när vi åker till landet då blir det alltid en sväng till Sommarboden. Hon har dessutom öppet sommar som vinter. 


Mina favoritmärken hos Sommarboden  är Sebago, Oddmolly och Holebrook.

2015-09-22 Skepparholmen


Träffade på en väninna i Nacka Forum, som jag känt sedan lekis, av olika anledningar har det gått några år sedan sist, men det kändes som igår. Riktiga vänner finns kvar, även om man inte träffats på ett tag. 
Vi bestämde att träffas på en bit mat vid Skepparholmen, så mysigt. Åhhh god mat, dom hade som en Buf'e för 150kr fick man äta hur mycket som helst. Boka bord bör man göra för att få plats. Såå mysigt och roligt att ses, det blir fler gånger. 

2015-09-20 SandhamnVärdshus


Tänk att det gick att sitta ute i slutet av september. Vi skulle äta lunch på Värdshuset på Sandhamn, men det var kööö kl.12. Blev en promenad runt ön, lunch vid två istället. Strömmingen hade tagit slut, blev smarrig torsk, fiskgryta och M tog Värdshusbiffen.
Idag var det L dagen, namnsdag idag.




Rosa vattenflaskan med, som min snälla kollega släpat hem ända från Kanarieöarna, hon tänkte på mig eftersom den var rosa. Gulligt.










Halvvägs runt, då töms skorna på sand... För att kunna gå vidare. Själv lät jag sanden ligga kvar, för att slipa fötterna!
























L körde hem,,,
Medan M kontrollerade motorn, drevet i vanlig ordning.



Eller instagrammade han😳.


Mobilen med i vanlig ordning.... Svårt att gömma sig på vår lilla båt.

Även om det var 25 grader i solen, så var set kallt bak i båten.






När vi kom hem från landet mötte vi Pelle som varit på hälsoläger ute hos mormor på Uvön. 

2015-09-19 Kök



Kunde inte låta bli, blev även nummer fyra. Har jag köpt Tre kokböcker från Wahlgren, japp, jag var bara tvungen att köpa Pernilla Wahlgren s nya Kök, även om de mesta är mat, gillar ju mest bakböcker. Finns även lite smarriga efterrätter. Har redan hittat min favorit...

Parmesanfrittata som även M kan tillaga, å pasta al Briccoli,,, massa mums. Hösten är räddad!
Tror L skulle gilla det här som aldrig fått nutella i detta hem... Men det brukar finnas på Rivieran... Cr'epes med nutellamousse.



2015-09-18 Eriksvik-Stäket


Kvällstur runt Eriksvik-Stäket.
















2015-09-17 Hårdesign


Förra helgen blev det ett besök hos Fina Sara på Hårdesign ute på Värmdö. 
Så fint dom renoverat.




Man blir alltid lika fin, å får härlig massage när man tvättar håret, inte helt fel.



Lunch hos systrarna Delselius i Grisslinge, som tyvärr slutade i magsjuka, antagligen prinsesstårtan, enda skillnaden av vad vi åt... Jag som älskar prinsesstårta, känns inte som jag är sugen på det ett bra tag framöver..


L tog en choklad mazarin. Hade varit ett klokare val.








2015-09-16 Finbesök



Igår fick vi Finbesök. Lilla O och J kom på besök och fick lite middag i fiskens tema.
Förrätt blev kavring räkröra och avocado. Mums. Varmrätt blev paradrätten, lax med citronsås


Helt egenodlad grönkål och tomater, mums


Endast J hamnade på bild.
Till efterrätt ätt blev det en -80 tal klassiker... 

2015-09-15 Globus med LED



Köpte en ny lampa i Sickla... Globus 249kr.  Med en ekologisk lampa, eller rättare sagt LED lampa. Blir lite rädd när man inte kan fotografera lampan tänd, ser ut som en planet i rymden, eller som dom gamla datorskärmarna som fick ränder när man tog kort...


Ränderna syns endast i kameratelefonen, i verkliga livet lyser den som vilken lampa som helst. Lite scary😱

När lampan var släckt gick det bra att ta kort.... Lite oroväckande. Glödlampan har en garanti på 25 år. Vet inte om jag vill att den håller i 25 år.. Köpte två, vilket var lite dumt. 










2015-09-14 Askungen


Baletträning. Uppvisning i november, då blir det Askungen för alla skolklasser i Värmdö 😳 . Vad har jag gett mig in i...

2015-09-13 Stockholm runt på cykel


Denna fina bild fick jag av kusin F. Jag och M's syster M fotar cyklisterna från loppet. Medan F sitter i trädet och har full utkik.


Vi startade hemma i Saltsjö-Boo, åkte till Ugglevägen för att möte upp familjen L, sedan bar det iväg mot Älta
















F  hittade en bra utkiksplats.
U, han fick jobba, en av funktionärerna fick inte igång sin motorcykel.













Elitklungan swichade förbi
Bagarmossen nästa













Coolt centrum. Bagarmossen saknade dock ett bageri!








Äntligen hittade vi ett fik i Bagarmossen.


Smarriga smörgåsar.

Ett gammalt hederligt centrum, med skyltar från 60 talet.


Skogskyrkogården nästa,





Liljeholmen nästa









Sist jag var här var när mormor begravdes.









































Förbi Zinkensdamm mot Ringvägen och söder.





Mot Slussen




Stadsgården.

Inte samma cyklist i täten som vid Älta.


Mot fjällgatan och den efterlängtade glassen. Blir mycke fika när vi cyklar.
Lika många kalorier in som ut.














mot hemmet.




Blev 5 mil för vår det...

2015-09-12 Skärgårdens Marin och Dykassistans på besök ute på Eknö

 
Igår fick vi hjälp med att sätta dit ytterligare två varjerlås på vår Boj ute på landet. Hade gärna följt med men jag hade dotter mor dag inplanerad. Morgan däremot fick vara med på äventyret.
Jag ringde i mådags till Skärgårdens Marin och Dykassistans http://marinochdyk.se/index.html , vi fick hjälp direkt, snabb service och proffsigt utfört. Nu kan vi känna oss trygga när höstens stormar drar in, båten kommer ligga säkert. Kan verkligen rekommendera om du behöver Dykassistans.
 
Nästa år, till våren behöver vi nog kontrollera bojen som ligger hos Farmor och Farfar på Ingarö.. Den bojstenen är närmare 30 år,,, den ligger på 20 meters djup, den på landet ligger bara på tre meters djup. Kanske bojlina och vajerlina håller bättre på 20 meters djup än 3 meter, hmmm. Ni kanske tänker att varför dök vi inte själva, när det bara var tre meter. Själv tycker jag man skall ha respekt vid dykning, kan hända mycket på tre meter, därför överlämnar jag dykningen till proffsen som vet vad dom gör:) 
 
 
Klicka på pilen för att se Skärgårdens Marin och Dykassistans dyk från Bojstenen upp till ytan.
 
 
Klicka på pilen för att se de utbytta vajerlåsen. Proffsigt gjort.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Blåste rejält igår, antar att det inte blåser under ytan:)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-09-11 Rönnbär


Om man skall tro på rönen, blir det en tuff vinter med mycket snö❄️⛄️. Med tanke på alla rönnbär som hänger i klasar!

2015-09-10 ByggOle


Sju eller åtta plankor! Blev åtta. Frun brukar ha rätt😳, äntligen erkänner han att jag oftast har rätt.....


Vi beställde ett lass med plankor från Orminge trä, som tyvärr inte räckte. Saknades åtta eller var det sju. Tur ByggOle har kvällsöppet. Orminge trä har bra priser, raka plankor, tyvärr inte bra öppettider för oss vanliga konsumenter. Det gäller att planera!


2015-09-09 Tomater


Mina tomater börjar ta sig. Fick världens bästa hjälp att grena ut mellan tomatplantorna... 

Så här såg det ut innan... Tomaterna syndes knappt.



Spenaten den växer så det knakar... Hinner inte äta upp.


2015-09-08 Bricka Prins Eugens


Som om jag inte hade nog med brickor. 
Hittade denna på Waldermarsudde. Motiv från kakelugn Prins Eugens



2015-09-07 Prins Eugen



Mina två nyinköpta Krukor från Waldermarsudde, design Prins Eugens.
450kr/st, billigt, nope. Men håller förhoppningsvis livet ut och generationen efter mig, om så önskas, annars är det bara att sälja😘. 
Finns i olika storlekar.



Tror att krukorna en gång i tiden tillverkades i Gustavsberg,,, nu tillverkas dom i Lidköping.






2015-09-06 Regnskydd till Cykelkorgen



Igår kom fars fru förbi med en liten present. Hon hade sytt ett regnskydd till min eminenta Cykelkorg. Såå fin perfekt passform. Dessutom vit. Nu kan jag cykla i ösregn.




Tack snälla. 

2015-09-05 Tjejmilen


I lördags hejade vi på L och B som sprang tjejmilen, så duktiga dom är.


















Vi börjar från början! Vi ställde bilen i Nacka Strand för att ta båtbussen, sjövägen till Blockhusudden på Djurgården, ca fyra minuters båtfärd. Alltid lika mysigt. Blivit en tradition när L springer tjejmilen.






Vi skulle tagit cyklarna, får bli en annan gång.



Vi promenerade först mot Prins Eugen för att inhandla två blomkrukor som endast säljs på Waldermaruddes museum.


















Inhandlade två st krukor design Prins Eugen som endast säljs på Waldermarsuddes museum. Dom är sååå fina.






Blev en present till L åsså,,,



M blev så sugen på kaffe, slank in på caféet som ligger vid Waldermarsudde, Café Ektorpet. Sååå goda frasiga våfflor. Mums. Får bli några extra mil för att gå bort dessa frasiga våfflor.


M tog hjortronsylt.


Jag tog hallonsylt.



Sedan var vi tvugna att springa för att inte missa L vid brofästet vid Djurgårdsbrunn. Vi genade genom Rosendalsträdgårdar. 




Från sol till storm och ösregn. Tur vi hade regnkläder.





Efter målgång. Promenerade vid raskt mot Alllmännagränd för att ta Bussbåten tillbaka mot Nacka strand. 








Två som är hungriga och väntar på något gott.

Varsina Toastskagen på Restaurang J. Sååå smarrigt. 


2015-09-04 Delselius


Igår blev det mycke bil åkande och shopping, kanske inte för min del. L är så duktig, lika prismedveten som mor och far... Hon köpte gardinstång hos Åhléns med 20% kupong, gardiner hos Hemtex med 50kr rabattkupong... Det är min lilla tjej.
Själv gjorde jag av med pengar utan att göra något😁. Det berättar jag en annan gång. Kan säga Att jag och parkering inte riktigt är kompisar denna månad...


Som belöning till alla nitiska parkeringsvakter på gratisparkeringar, gick vi och fikade på Delselius i hamnen. Nu har jag sponsrat till en veckolön för en parkeringsvakt, dom måste ju också ha råd att fika!
Men jag kommer aldrig mer att handla vid denna gratisparkering som kräver p-skiva eller penna och papper. Hann inte ens att gå in för att hämta en P-skiva utan att få en saftig böter. Coop forum Värmdö marknad kan glömma oss som kund. Får bli Mathem.se istället eller Ica Maxi där man inte behöver en p-skiva eller penna och papper!
Min favorit,

L hon tog en riktigt smarrig bulle. Nötter har hon inte fått i överflöd i sin uppväxt, det tar hon igen med råge. 


2015-09-03 Slagborr


Finaste dottern och J hade köpt en ny klocka. Vi kom över med slagborrmaskinen som kanske snart gjort sitt.... J var så stark, att det ändå gick att borra.

Medan gubbarna jobbade drack vi the, bra arbetsfördelning.

Hänger den rakt!

Det blev så fint.

2015-09-02 Ny slungad


Igår kom grannen bakom oss som skaffat biodling, med lite nyslungad honung😀. Mums vad god den är. Såå snällt. Krokhöjdens honung.



Nytappad för dagen. 


2015-09-01 Juteväv Bubbelplast


Säkra betongkrukan från vintern.
Betongkrukan köptes hos Björknäs blommor eller fd. lodas blommor. Nu har jag tre i olika storlekar..

Leka kulor 2 påsar 99kr Blomsterlandet.
Fyll krukan med lekakulor en bra bit upp, täck med markväv eller en bit av ett lakan, för att inte blanda jorden med lekakulorna.
Vadera insidan med bubbelplast. Fyll på med blomjord och blomman såklart😉

När frosten smyger på kommer jag vira in krukan dels med bubbelplast och sedan juteväv och knyta runt med jutesnöre. Kommer bli sååååå juligt🎄. Är jag inte lite duktig😎, haha...

Blomman klarar sig säkert inte, hoppas mer på krukan, som var lite för dyr....


Bubbelplast 79kr hos Clas Ohlson


Juteväv 5 meter x 100cm, Clas Ohlson
139kr


Jutevävsnöre även snöret finns hos Clas Ohlson. Dom har verkligen allt! 29kr per rulle .





2015-08-31 Strandskor



Nope, inte nya balettskor, utan Strandskor som finaste dottern kom hem med från Nice. Nu kan mamsen bada på landet bland stenarna...





RSS 2.0