2011-07-30 Saftat körsbär...


I dag har jag plockat galet mycke körsbär. Att ett litet träd kan innehålla
så mycke körsbär..



Innan ¨


Nu är trädet tomt på körsbär, något enstaka har jag sparat för våra
kära kråkor.. som kråkorna redan nafsat på..

Gjorde två omgångar med saft.. Använde mig av körsbär såklart och 
några citronskivor,, i andra omgången körde jag lite limeskivor.
Resten frös jag in.. Frysen la av p.g.a alla körsbär. Hade tyvärr inte fler flaskor.
Nu får vi börja dricka saft.



Ca 1,6kg socker... till normalt 3-4 liter saft..


Saften är klar. Häller i ca 1/2 tsk Atamon per liter saft..

Häller upp på flaskor som är sköljda med Atamon..


Blev lite saft ändå...


Kan tyvärr inte använda min induktionsspis när jag saftar,,,eftersom
saftmajan ej har en magnetisk botten..Men den gamla hederliga spisplattan får
göra sitt.

Saftmajan består av tre delar + lock!
Nedersta delen har du vatten.
Mellersta delen kommer saften hamna som ångats till.
Övre delen lägger du bären.
På med locket.
Efter ca 3 timmar är saften klar! Har du frysta bär tar det givetvis längre tid:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0