2010-12-31 Nyårsmenyn..


K stod för förrätten, en massa godsaker.  Hummer, kräftor,
rökta och vanliga färska räkor, härliga toaster med diverse godsaker.
Hummerklon va riktigt god.



Varmrätten stod jag för. Ofxile och potatispure med permesan och lite
stekta sparris med permesan, en kantarellsås gjort på grädde såklart..


Här är kantarellsåsen. Gjord på finhackad scharlottenlök, finhackade
kantareller, 2dl creme fraiche, 4 dl grädde, 1dl vatten, salt och pepper
samt lite sofa och kantarellfond efter smak.

En lätt sallad, endast vanlig grön blad sallad och lite ruccula, färska
romantica tomater samt stekt/grillad haloumi.

Stekt sparris med permesan.

potatispure med grovriven permesn.


Här hjälper K M med hans rocketlaunch..hon blev lite besviken för
att han inte fixat den automatiska tändningen med tomtebloss. M fick
en bakläxa till nästa år..Han tänkte att ingabarn med på nyår,,får bli
rejäla smällare istället..stora va dom åkte så högt upp att dom försvann.



Efterrätten åt vi vid ett på natten..
Efterrätten bestod av färska bär. hallon, blåbär och jordgubbar, vindruvor.
Glassen består av äggulor, grädde, florsocker, vaniljsocker, grovriven
vit choklas samt lemmoncurd.
Under glassen har jag en marrängplatta, samt en marrängtopp ovanpå
glassen. Har gjort en het hallonsås av frusna hallon som jag ringlat över
glassen.

Marrängerna är gjorda på den överblivna äggvitan, samt en massa socker.
Äggvitan vispas först till hårt skum innan man vispar i sockret.
Marrängerna har varit i ugnen i två timmar, 80 graders ugnsvärme..



M värmer på svampsåsen.

O provsmakar diverse öl.  Vi körde sedan en liten alkotest..
själv hade jag 0.00, K hade 0.1, O hade 0.9 och M hade 1.2 hua..
Misstänker att M snott mitt vin under middagen med tanke på att jag
hade 0.00:)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0