2011-12-14 Lussekatter



Igår bakades det lussebullar. Iår tänkte jag testa med kessella... Tycker nog
att bullarna blir fluffigare utan kesella.. däremot om man har småbarn som skall
vara me och baka.. kan jag verkligen rekommendera kesella i lussebullarna..
Degen blir i princip kladdfri,, vilken mamma/pappa köper inte de!

Recept på lussekatter utan kessella hittar ni i min blogg under kategori >Cillas kokbok
>rubrik 2010-12-13

Här kommer recept med kesella..

Ingredienser

5 dl mjölk
2002002200 200200200 g smör
1 50 g saffran (2 påsar)
2-2.5 dl keselle (den lilla burken!)

2dl kesella
ägg (valfritt)
1 1 krm salt
32 dl socker
50 50 g jäst
1 vetemjöl ca 1,7 liter


Värm mjölken med smöret till fingervarmt. Lägg i saffranet i vätskan. Lös jästen i lite av vätskan. Häll på resten av vätskan. Blanda in socker och kesella och vispa runt tills kesellan löst sig i degvätskan, blanda i ett vispat ägg (för den som önskar), salt och mjöl till en blank och smidig deg. Låt jäsa till dubbla volymen. Det tar cirka en halvtimme.

Sätt ugnen på 225°. Knåda degen igen på bakbordet och forma snurror, lussekatter, kransar, flätor eller vad du vill. Låt jäsa på plåt en gång till i ca 20 minuter. Jag gjorde även en längd där jag skar ner lite mandelmassa...

Pensla med uppvispat ägg, jag använder pärlsocker istället för russin, givetvis en smaksak, grädda i ugnen i 5-15 minuter, beroende på brödens storlek. Låt kallna på galler under bakduk.





Blev varsin lussekatt framför brasan...resten åkte in i frysen..

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0