2010-04-14 Punsch Rulltårta..



I kväll bakade jag lite rulltårta...

Punschrulltårta

Ugnstemperatur: 250 grader
Varmluft:            200 grader

3 ägg
1 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl (gärna dinkelvetemjöl)
2 tsk bakpulver
2 msk punsch
1 1/2 msk mjölk

Fyllning:
100 g smör
1 1/2 dl florsocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 äggula   (äggvitan kan du göra maräng av)
1/2 dl punsch

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver i äggsmeten. Tillsätt
punsch och möjlk. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper
i en långpanna.
Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.
Lägg ett nytt bakplåtspapper på bänken och strö lite strösocker
över bakplåtspappret, stjälp upp kakan på de sockrade bakplåts-
pappret. Dra bort bakplåtspappret som kakan gräddats på.
(Om det har fastnat häll kallt vatten i en kaffekopp och pensla på
lite kallt vatten på bakplåtspappret och dra försiktigt).
Låt kakan svalna.

Rör matfett och florsocker poröst. Tillsätt kakao och vaniljsocker. Rör ner
äggulan och sist punchen och vispa till en fin smidig smet.
Bred fyllningen på den kalla kakan och rulla ihop den.
Låt punchrulltårtan ligga kallt innan den skall skäras.

Jag har delat Punschrulltårtan i två delar och rullat runt lite aluminiumfolie
och fryst in den.. Ta fram den en timme innan servering.
Eller ta fram den på morgonen och ställ in den i kylskåpet om den skall serveras
till eftermiddagsfikat.. Den är godast kall.




Kommentarer
Postat av: J

Cilla! Min största konkurrent (enligt mannen) är Leila (mest när hon bakar) och jag har inte en suck att nå upp till hennes nivå. Så, min idé är att du kommer hit och bakar min frys full ungefär var tredje vecka, så kan jag låtsas vara ett riktigt ESS! Blir det bra det? :)

2010-04-17 @ 23:02:49
URL: http://realpangea.blogspot.com
Postat av: cilla

Det låter som en utmärkt idé:) Jag kanske skall börja sälja frysar fulla med bakverkt:)



2010-04-18 @ 00:30:55
URL: http://tornberg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0