2013-11-30 Julmarknad

 
Telefonen i högsta hugget..
 
Huset och bryggan står kvar..
 
Idag blev det en två timmars promenad runt ön och lite julmarknad på Sandhamn, som avslutades med en lunch på Puben...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi stannade till vid fotbollsplan,, som mer såg ut som en leråker..

 
 
 
 
 
Inte lockande med ett dopp!
Enda sättet att komma med på bild är att ta ett självporträtt
 
 
I favoritbutiken Sommarboden hittade jag en stickad halsduk, 50% på allt..
 
Julmarknade på Sandhamn va som ett dockhus... små bodar med lite smått och gott.. Blev lite Renkorv och brända mandlar + lite julklappar...
Skönt att komma undan kylan med lite lunch på puben...  För 300kr fick vi en riktigt god lunch..
 
Mitt val blev strömming, mums..
M tog pyttipanna...
 
 
Om en vecka är vi här igen,, men då på övervåningen, julbord med familjen S. Längtar redan..
Tyvärr lovar vädret 18 s/m och snöregn... hmmm..
 
 
 

2013-11-29 Örsjö lampa

Åhhh.. denna Örsjö lampa vill jag ha.. blir till att spara.. 3490 kr, en vit, va annars!..  Den finns hos Dennys Home ute på Värmdö vid Mölnvik.. 2 veckors leveranstid...  Skulle sitta fint i nya rummet som arbetslampa,,, har inte haft någon arbetslampa på 25 år.. Äntligen har jag hittat en som jag tycker om.. jo jo.. ja vet, de finns andra lamparmaturer att köpa. Men denna vill jag ha..
Ni som varit hemma hos oss vet att vi inte har någon bokhylla, anledningen är att jag inte hittat någon som ser ut som den jag tänkt ut... Vart har vi alla våra böcker,, jo i fem flyttkartonger ute i förrådet... dock har jag två stringbokhyllor där vi har några böcker....
 
 
 

Denna vill jag också ha...skulle passa perfekt som läslampa i TV rummet. Får bli en å inte två...kostnad 2890kr..En vit får det bli....finns en mängd olika färger. Vit fungerar till allt. Även den finns att beställa hos Dennys Home... Dom har verkligen allt och lite mer.
 
 
Utställningsexet hos Denny´s home är en varmgrå... ni ser skulle passa perfekt hemma hos oss.. likadan vägg har vi också...haha... dock önskar jag mig en vit...
 
 

2013-11-28 Fönstertvätt..

Oj oj, va smutsigt fönstret är. Blir till att tvätta, får bli morgondagens kvällsjobb...
Fönstret är nu färdigmålat... endast montering av handtag och fönsterbräda kvar...
 
 
 

2013-11-27 Blårummet

Ett uttag uppsatt... älskar runda former..
 
Fönsterluckan även den målad andra omgången.. En omgång kvar sedan är det klart!
Fönstret färdigmålat. I morgon blir det till att tvätta fönstret..
Fönsterbrädan färdigmålad... Här använde vi golvlack....
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-26 Blårummet

Omgång 2... En omgång till sedan är fönsterbrädan klar... Hade vi lämnat in för lackning hos Lackat och Klart, hade prislappen blivit 650 kr.. dessa hamnar på sparkontot med avdrag för målarfärg och lite slippapper...
 
 
M´s egentillverkade rondellslip..


Undrar ni över alla hål... Hålen är till för att sprida värmen från radiatorn...
Själv målade jag fönstret, medan M målade fönsterbrädan... ja visst är vi duktiga!...vilket samarbete,,efter 27 snart 28 år borde vi veta va de är.......................................
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-25 Blårummet

Fönsterbrädan liknar mest en ost som M säger... han gör dock alltid som jag säger...haha.. inte alltid.. hade önskat mig lite mer oregelbundna hål, man får inte alltid som man vill, blev en kompromiss...
En furubräda. Borrade med en 26mm borr för att få till dom runda hålen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-24 Fetaostbollar

Igår fixade jag lite ostbullar... lite likt Falafel
 
Ostbollar
 
1 ägg
1 dl ströbröd
1 stor gul lök som rives..
1 dl hackade örter, basilika, gräslök och persilja (köte frysta färdighackade(
2 dl mandelmjöl
2 dl riven mozarella ost (finns färdigriven på påse)
1 pkt ca 150g smulad fetaost
 
ca 3 msk Rapsolja, jag använde mig av timjanrapsolja.
 
Blanda ihop alla ingredienser, rulla bollar och stek i olja.
 
Servera färsk pasta och en tomatsås.
 
Tomatsåsen gjorde jag på en fpk passerade tomater, en skvätt honung, salt peppar, hackade örter t.ex. basilika eller de ni har hemma.. jag hade i resten av basilikan, gräslöken och persiljan..
 
Tyvärr va de svårt att få dom runda efter stekning...
 
Inte lika runda, men naggande goda,,,,
 
 
 

2013-11-24 Slinga två och tre

Ser lite märkligt ut.. äppelträdet och rosenträdet har nu fått varsin slinga, ser dock ut som en enda gigantisk slinga. Mysigt....
 

2013-11-23 Snart Jul....

Dagens arbete, ett stycke ljusslinga upp.. två kvar... får bli morgondagens jobb...
 
Bara snön som saknas för den rätta julstämningen..
 
 

2013-11-22 Cecilia dagen!

Igår blev vi bjudna på middag hon min kära mor, som ville fira Cecilia dagen... Bagaren verkar ha haft svårt att stava men va gör de....
Farmor och Farfar va även dom bjudna... L hon hade annat för sig:) hon är på julmarknad på den västra sidan av landet.
 
Mums, blev lite rosa bubbel.
 
 
Vi fick Zuccini soppa med dill. Gudomligt gott. Brödet till va även de gudomligt gott... Endast jäst, vatten och specialmjöl samt salt.. som kall jäst över natten... nästan som surdegsbröd.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11--21 Musli

Världens finase dotter fick lite husmorsinspiration. Hon fixade Musli till både mamma och pappa.
Min utan pumpafrön och hasselnötter, annars rätt lika... Mums .
Hon städade badrummet och bakade bullar.... och de bästa va att hon hälsade på en pensionär hon hjälpte när hon jobbade hos Fyren i våras. Va glad han måste ha blivit när hon kom med nybakade bullar. Åhh.. man blir lite tårögd att vi uppfostrat denna fina tjej.

 

Müsli
1 dl Kokosflingor 
2 dl Havregryn 
2 dl Dinkelflingor
1 dl Rågflingor
1 dl Fiberhavregryn
0.5  dl Hela linfrön
0.5 dl Sesamfrön
1 dl Solrosfrön ( skall hackas) 
2.5 dl Mandlar ( skall hackas)

Pumpakärnor (för den som önskar)
Hasselnötter (för den som önskar) (skall hackas)


1.5  dl vatten
3 msk olja
1 dl flytande honung eller sirap!
1 msk mald kanel

Torkade tranbär, torkade blåbär

(Hon gjorde dubbel sats = två plåtar, ena plåten fick även lite hackade pumpafrön, hasselnötter, russin (1dl av varje!) Kanske behövs det lite mer vatten och olja.   Blanda alla torra ingredienser utom kanel i en bunke. Blanda olja, vatten, kanel och honung/sirap i en annan bunke. Rör ner vätskan i grynblandningen. Om vattenblandningen ej täcker den torra blandningen, häll i lite mer av varje....
Fördela på ett bakplåts papper in i ugnen, 200 grader i ca 20 minuter, rör om på plåten. Sänk till 80 grader. låt stå i ca 1 timme. Stäng av värmen, låt grädda resten av natten!

 


2013-11-20 Blårummet / Datarummet

Extra rummet är färdigmålat...+ samtliga lister är målade.. småfixet tar dock lite längre.. väntar på att få en liten hand och spackla lite på fönstret.. de som inte gjordes för en sådär 18 år sedan när vi bytte fönstret... Men hua va tiden går..Första fönstret M bytte.
 
 
Lite duktig har jag varit, t.o.m tejpat runt listerna för att inte få färg överallt...
Tänk att nu vet jag vart listen som legat i garderoben hör till...
 
Äntligen kommer listen på plats efter 18 år... dock är den ännu ej på plats..
 
 
 
 
 

2013-11-19 Orange Tortellini

I förrgår fixade jag lite tortellini på 10 minuter.
 
Orange färsk tortellini, Inköpt hos Coop Forum på Värmdö. Fanns även Svart för den som önskar...
1 påse färsk spenat
2 fpk runda Mozzarella
färskriven parmesan
 
Sås
2,5 dl Creme fraiche
1 hönsbuljongtärning
Vispa uppkoket...
 
Ringla såsen över pastan, spenaten och mozzarellan.. Mums..
För den som vill ha lite kött,, kan man servera stekt bacon..
 
 
 
 

2013-11-18 Tempen

Termometern är på plats.. nu kan vi checka tempen...
 
 

2013-11-17 Disketter

Idag blev det en tripp till Österviks sopstation, ligger påväg mot Saltsjöbaden... och öppet på söndagar 10-16...
 
Isamband med ommålningen av datarummet som numera blir ett vanligt rum! tog jag tag i min byrå jag haft sedan barnsben...Fem konsum kassar fyllde jag med en massa uppsatser, tentamen och ett gäng disketter, från tiden vid Stockholms Universitet... många kassar...tänk idag lagras, uppsatser mm...även jag lagrade mina uppsatser men på disketter,,, jag har dock inte sparat någon diskettstation.. jag hittade även lite overheader,,, de ni.. på den tiden skrev man på overhead.. då menar jag inte småskolan utan när jag studerade på universitetet.. så gammal är jag.
 
 
 
 
 

2013-11-16 Termometer

 
Inte alla som har en kromad gräsmatta, men de har vi...
 
 
t.o.m kromade fingrar, inte helt fel..
 
 
Köte Metall protekt, krom hos Byggolé,, kanske inte de billigaste stället. Biltema har nog billigare. Ibland räcker inte tiden till att leta Biltema, Byggolé åker man oftast förbi....
 

Termometern har fått en liten ansiktslyftning. Har slipat och slipat..
 
Tur det gick att skruva isär den gigantiska termometern.
 
 
Före ... en aning rostig.
 
Efter... men en ny beläggning krom.. Nästa steg blir att sätta upp termomentern.. Bild på de kommer en annan dag..Nu är det för mörkt.
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-15 Mig Äger Ingen

 
Förra helgen va vi på Bio... händer ca 1 gång per år, när far min är på besök.. vem träffade vi på bion.. jo min mor som såg samma film men föreställningen innan.
 
Gubbarna köper Cola och godis...
 
En ganska sorglig och tragisk film.. Persbrandt är helt enastående.

 
 
 
 
 
 

2013-11-14 Första strykningen klar..

Första strykningen är klar. Två timmar tog det att måla tak och väggar samt taklisterna...Blir nog två strykningar till på latteväggen, taket och de andra väggarna får klara sig med en strykning till.. Då är fredag kvällen räddad!
 

2011-11-13 Datarummet

Va skall man med ett datarum när ändå alla datorer i vårt hushåll är bärbara....Usch va tiden går fort, inget är för evigt, även väggarna lever i detta hushåll. Förstår inte vart alla svarta märken i väggarna kommer ifrån.
 
I tisdags fick jag hjälp av min make som kan allt... Han plockade ner allt.. resten lämnar han till mig.. haha..
 
Jag har täckt in allt i plast...
 
dock påpekade mannen min att jag glömt täcka in dörren, samt att jag inte skulle applicera färgen på mig själv... lättare sagt än gjort.. han känner mig ganska väl...Trots att jag hade plasthandskar fick jag färg på hela armen som ran in under handskarna.. hmm... de bara rann. Resultatet blir dock bra i slutändan och jag är effektiv.
 
 Snart åker Café latte färgen... blir vitt vitt.. ja vitt, ni hörde helt rätt.. 
 
 
 
 
 
Klicka på ovan lilla filmsnutt för att se mitt mästerverk. Konsten att täcka ett rum med plast...
 
 

2013-11-12 Ajvargryta


Ajvargryta
 
ca 800g kycklingfilé
1 purjolök
1 röd lök
1-2 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
Svartpeppar
Sallt
1 msk paprikapulver
1 dl vitt vin
2 st hönsbuljongtärningar
2 dl creme fraiche
4 dl grädde
5 msk Relish Ajvar Mild
1 kruka färsk Timjan
 
 
Skär kycklingen i kuber, stek kycklingen i lite olja. Skär purjolöken i ringar, finhacka löken och vitlöksklyftorna, låt steka tillsammans med kycklingen, skär den röda paprikan i bitar blanda ner och stek ytterligare i  någon minut. Häll i vinet, salta, peppra, blanda ner paprikapulvret samt lägg i buljongtärningarna. Koka i några minuter. Häll i creme fraichen, grädden, Ajvar, koka upp och låt det koka i ca 10 minuter, hacka den färska timjan och rör ner i grytan.
 
Servera ris, bulgur eller couscous till grytan... Denna gång valde jag ris, nästa gång blir det bulgur.. MUMS...
Innan Creme fraichen och grädden åker ner i grytan.
 
Lite Ruccola är aldrig fel..
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-11 Restaurant J

Igår firade vi både farsdag och en 10-åring.. Vi avslutade dagen på J i Nacka Strand... Alltid lika gott med deras Toast...
M tog Musslor... testat och klart...
Far tog en ViltWallenbergare...
Tack far för middagen.
 
 
Blev lite häng i baren innan sittningen kl 17..
 
 
 
 
 

2013-11-10 Smarriga muffins..

Fixade lite muffins till födelsedagsbarnet som vi firade idag..
 
Smarriga muffins.
 
100 g smör
100 g mörkchoklad
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
2 dl vetemjöl
 
 
Topping
3 dl vispgrädde
1 dl kakao
0.75 dl strösocker
 
Smält smöret, lägg ner chokladen i det smälta smöret, vispa tills chokladen blandats ut i smöret.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner samtliga torra ingredienser och smörblandningen. Vispa.
 
Placera muffinsformar i en muffinsform. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen, i 200 graders ugnsvärme ca 8.minuter.
Låt svalna
 
Under tiden: Blanda grädde kakao och socker i en bunke, vispa med en manuell visp tills den fått en smidig och fluffig smet. Ställ in i kylskåpet till servering, minst en halvtimme.
Vispa smeten med en elvisp, häll upp i en spritspåse.
Spritsa toppingen. Eventuellt lite strössel för den som önskar..
 
Lade i en vitchokladknapp innan dom åkte in i ugnen!
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-09 Hårdesign

 
Idag fick jag lite egen tid med min fina dotter... Det blev frisörbesök i fyra timmar hos bästa frisören S hos Hårdesign ute på Värmdö ( Haghulta )...kanske ser man inte skillad på före och efter. L lade i lite ljusa slingor och jag lade i lite mörka slingor för att inte få så vitt hår....
Massage ingår när man tvättar håret, inte helt fel. Massagestol och även massage i hårbotten, L´s favorit.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-08 Tre personer....

Fyra elektronik apparater - tre personer.. Morfar sitter och tittar på Doobidoo på paddan, L tittar på 90210 på sin Mac. M surfar runt på sin iPhone, TV´n lever sitt egna liv,, Själv springer jag runt och försöker städa förrådet..
 

2013-11-07 POP

Igår kom min far upp till Stockholm, med sig hade han varsin present.
 
Vi fick varsina skålar från SagaForm POP. Min i rosa / röd. L´s i vit / röd och en form som en ekorre.
 
Så fin och rund, passar perfekt till mina andra rosa skålar.
 
 
 Fick även några miniprints som pappa köpt av sin kusin Kätie Nilsson.. Funderar på att göra en ram med håltag för ett antal prints... kanske blir en snygg tavla..
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-06 Nya blommor...

I söndags fick min kruka lite vinterblommor... hua va dyrt de är med blommor, tur man bara har en kruka att fylla... 450kronor för lite enar och ris... Bara belysningen som saknas.. blir nästa helgs jobb.
 
 

2013-11-05 Luftvärmepump


Äntligen har vi fått lite värme till vår utbyggnad... Vi fick låna ett vakuminstrument från vår granne, sedan fixade M resten.
Två timmar tog de...sedan hade vi värme. Tänk va fort det går när man väl sätter igång.
Ser ut som en industrifastighet... eller ett baksidan av ett hus på Rivieran låter bättre, bara det turkusblåa havet som saknas..
 
 
 

Eldragning till värmepumpen uppe på loftet.
 
 
Äntligen är Panasonic pumpen igång..  Kvar är målning och fix till den dolda luckan...
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-04 Galet 80 tal

OMG... sent 80 tal...om ni inte redan gissat.. Vilka shorts jag har.. rosa skärp och rosa linne såklart..
Senilsnöre till glasögonen. riktigt hot på 80-talet.. Va har jag för tofs på huvudet,,haha.
Är på resa med min Far till Kreta.
En bild på M samma år... Synd att man inte ser skorna.. Han har Loafers, adidas short och en skjorta... kanske inte rätt val av shorts till ett par loafers och skjortan, men 80-talet va helt galet..
 
 

2013-11-03 Bryggan klar

Nu är bryggan klar.. bara städningen som är kvar. Blir till att ta en bild i dagsljus...
 
 
 
 
Sista biten på plats utanför sovrumsdörren.
Ett nytt stuprör behövs och uppsamlingskorg... De gamla får jag väl sälja på loppis i vår...
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-02 Hem från landet..

Vi åkte hem till ett regnigt Nacka från strålande sol ute i skärgården...
 
 
 
 
En och annan båt va ute och åkte..
 
 
 

M och jag tog en liten promenad medan L pluggade uppe i huset..
 
 
 
 
Tryckströmbrytaren har gått sönder... blir till att köpa en ny...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-11-01 Frukost på landet

Blev en rejäl frukost.. med lite inspiration från kräftskivan!!!
 
Nu skall vi stänga av vattnet inför vintern...
 

2013-11-01 Becksvart

Lite mysigt är det att vara ute i skärgården på hösten, synd att de blir mörkt så snabbt.
 
Vi fick med oss vår finaste dotter,, så mysigt..
 
L träffade på några vänner som hon jobbat med på sommarjobbet hos Westerberg.. Där L trivts som fisken i vattnet, en riktigt bra chef vilket ger en otroligt bra start i livet för dessa härliga ungdomar.. Hon borde få pris:)
 
Tur pannlampan är uppfunnen...Men utan lampa blir det inte så mörkt..
Vi hade 9 grader inomhus i stugan, va varmare ute... tur det finns värmeljushållare undanstoppade lite här var.
 
Brasan gjorde susen...
 
 
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0