2011-02-28 Vi firade vår Maria dag med lite linssoppa



Idag firade vi L´s och min namnsdag,,,Maria. Det blev
Linssoppa med våfflor..

Linssoppa

1 liter vatten
2 dl röda linser
4 morötter
2-3 potatisar
2 pärllökar (små) samt 2 scharlottenlökar
2 grönsaksbuljongtärningar
Salt och grovmalensvartpeppar

Skala morötter, potatis och löken, grovhacka och häll i vattnet och
även linserna. Koka upp, häll i buljong samt salt och peppar.
Koka i ca 30 minuter, mixa soppan, smaka av, tillsätt vatten om
soppan är för tjock.

Servera med lite timjankvistar..

Vi åt våfflor med blåbär och grädde,,, mums.
det går lika bra att ha något gott bröd till.

2011-02-26 Klippning


Idag har vi varit hos frisören ute på Värmdö, Hårdesign... Tror det är
L´s favorit frisör,, man får nämligen masage i nacke och huvud
samtidigt som inpackningen verkar, iallafall av den frisör vi har.

Resultatet

2011-02-25 Jordgubbstårta


Igårkväll blev vi bjudna på en himmelsk jordgubbstårta hos familjen S.
Deras son P fyllde 19. K hade bakat en jordgubbstårta med marsan-
och hallonfyllning. Den va god och otroligt vacker. Jordgubbarna smakade
verkligen jordgubb...

2011-02-25 Blåbärs Kexchoklad!


Kexchoklad med smak av blåbär va inte dumt:)

2011-02-24 Nyckelskåp.


Ikväll satte M upp vårt nyinköpta nyckelskåp i grovingången..
Inköpt hos Folkhemmet i Nacka Forum 420kr
Man behöver ju inte ha nycklar i... Hårsnoddar fungerar också bra:)


2011-02-23 Studentmössan har kommit!


Idag kom L´s studentmössa,, lilla fröken hade även beställt ett
glas med gravyr...regnmössa till studentmössan.. Sedan skall hon byta
ut själva rosetten. Om man går naturvetenskaplig skall det tydligen vara
grönt!

2011-02-22 Ombesiktning


Imorse besiktigade jag min bil....blev ombesiktning.. Besiktningsmannen
glömde att dra ut min handbroms när han åkte iväg... gick lite trögt
sedan drog han ur den.. vilket va droppen för att den inte skulle fungera
nästa gång han testade handbromsen.. Kan man skylla på besiktningsmannen?
Nej, det gick inte.
Om en månad skall jag tillbaka. M höll på hela lördagen med min bil,
spände handbroms..mm, men glömmer man handbromsen så är det
kört.

2011-02-20 Långfärdsskridskor vid Velamsund.


Idag har vi åkt långfärdsskridskor..Inte den bästa isen. kändes som
om man åkte i en igenfrostad frys.
Nästa gång blir det långfärdsskidor.

En glad L som glad i hågen tar på sig sina hockeyskridskor.



En trött L....




Hälsade på fåren.

Den som mest va intresserad av fåren va nog M..


2011-02-18 Kettlebell 4KG


I veckan köpte jag två 4kg kettlebell från Casall, finns att köpa på
Stadium för 299krl,,,har bytt ut mina 28 åriga 3gk hantlar, som nu
åker ut på landet!  Måste träna upp min brutna arm..
Dessa två kan man ställa vart som helst då dom är vaderade med
skumplast. Ser ut som två Musse Pigg öron. Nu finns det inga undanflykter
för träning framför TV:n:)

2011-02-17 2 kg Toblerone...


Har ni sett en sådan här stor toblerone? Inte jag... En kollega till mig
hade fått den av sin man som jobbar på Marabou...vilken lyx....

2011-02-14 Piano Konsert


Igår hade L AllaHjärtansdag konsert.

Här kompar hon.

2011-02-13 Mitt första loppisfynd!



Mitt första loppisfynd! Kanske blir det fler, nu när jag har fritid över:)
Har precis lämnat över redovisningen för Röda Korset.. har ideellt skött
deras redovisning på fritiden under 2010,,Vilket varit kul, men kanske
något jag får vänta med till min pension till en annan gång:)
när man har lite mer fritid över.
Nöjd är jag iallafall över denna lilla skål för 10kr.


2011-02-12 Provtryckning av huset...


Igår va det provtryckning av huset. L och hennes goda vänner
ordnade middag, medan M och jag bjöd in oss hos våra goda vänner
lite längre bort i området:) M fick en härligt god gryta.. och jag
en laxfile med en härlig kräm ovanpå,mm, glömde kameran.
Skall nog försöka ge mig på en gryta..med lite högrev i:)

2011-02-11 Vilket väder..


L försöker bättra på solbrännan..

2011-02-06 Bytt radiator i garaget.


I helgen har M bytt ut radiatorn i garaget..Oj oj va mycke saker
vi har i garaget..



2011-02-05 Bounty Muffins



Här kommer ett litet recept på Bounty muffins..

1 dl kokosflingor
75 g mörk choklad
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
0.75 dl grädde
2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1 nypa salt
2.5 msk kakao ´
6 st bountystänger

Glasering
250 g mörk choklad
1.5 dl vispgrädde
100 g philadelphiaost

Kokos till garnering

Smält den mörka chokladen i vattenbad ( i en skål över kokande vatten).
Vispa ägg och socker pösigt,tillsätt vaniljsocker.
Smält smöret och blanda i grädden och blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt, rör sist i den smälta choklade, kokosflingorna
och kakaon.
Placera ut 12 muffinsformar på en plåt. Halvera bountystängerna och stick ner
en halv i varje muffins.
Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter i 175 graders ugnsvärme.

Glaseringen.
Hacka den mörka chokladen fint. Värm grädde och honung i en kastrull.
Vispa ner den värmda grädden lite i taget i den finhackade chokladen,
blanda även i philadelphiaosten. Vispa tills den är krämig. Spritsa över
bountymuffinsen, garnera med kokos.

2011-02-04 M´s sysselsättning om kvällarna.




Oj ser just att vi glömt kvar tomten...
Det här är M´s nya sysselsättning på kvällarna, han putsar och fejar
vår öppna spis. Normalt sett hissar vi upp luckan på vår öppna spis
när vedpinnar kastas in.. Men för att kunna göra rent kan man även
öppna hela glaspartiet åt sidan...Smart:)

2011-02-02 Studentutläpp Nacka Gymnasium Tisdag 31 maj 2011 KL. 14.00


Inbjudan kommer,, men för er som gillar planering... L har sitt studentutsläpp
Tisdagen den 31 maj kl 14.00 Nacka Gymnasium för den som vill heja på. 
L kommer åka lastbil med sina klasskompisar efter studentutsläppet i några timmar:)
Mottagning kommer ske senare på eftermiddagen/kvällen... Exakta tider kommer.

RSS 2.0