2014-12-29 Tulpaner / Rosor



Fick fina Tulpaner av min syster och familj, såå himla vackra. Rosa är favoriten som ni vet. Våren har smugit sig in i matsalen, eller matrummet. 

Fick även vita fina rosor av mor min, som ni vet är även vit en klar favorit.


Nu kan våren komma...



2014-12-28 TV bänk


Bara ölen som saknas😉
Blev riktigt fint i J's lägenhet efter att M hjälpt till att flytta L's TV bänk, blev dock lite tomt i L's rum hemma hos oss...

Desto finare i J's lägenhet.


J drar nätverkskabel hemma hos sig

Tur han är ung och vig





M borrar hål för att dra nätverkskabel in till deras sovrum









Osäkert om det verkligen är rakt😉
Klart de är




2014-12-27 Quadrocopter



Quadrocoptern hamnade uppe i fönster nischen.

Sopkvastern gjorde susen



Bäst att se upp




2014-12-26 AnnanDag


Igår åkte vi ut till farmor och farfar för en promenad










































2014-12-25 Julfirade dag 2


Julafton nr 2 firades med min syster familj hemma hos oss. Alltid lika mysigt. 
Bara vår far som saknades, kanske blir vi alla nästa år☀️



2014-12-24 Julaftonskvällen



Julafton firade vi hemma hos M's syster med familj. Så mysigt.












Ojoj, när blir barnen stora....
Kusin hade pyntat så fint MVG


Hög mysfaktor


Kusin F såg till att det blev någon ordning i köket. Blev MVG här också.




M's snälla syster som sedan Omvandlades till tomte...


Mums





Fina tjejer..

Kalle Anka












Kusinernas Farmor läste en Juldikt helt ur minnet, samtliga verser av Victor Rydberg dikt Tomten. Måste spela in nästa gång. 

Tomten behövde lite ljus, fick bli pannlampa...









Även Tomtemor fick klappar, ett nytt strykjärn.. Biltemas strykjärn med en halv neter sladd fick lilla L med sig hem, fungerar nog bättre hemma hos L, eftersom hon saknar strykbräda, blir det till att stryka på golvet, då behövs inga skarvsladdar... Vem tillverkar strykjärn med en halvmeter sladd😳 


Min present från finaste dottern. Ett par hantlar till benen😘



2014-12-24 Julaftonsmorgon



Tomten kom även iår...






Jag hade nog inte varit snäll nog iår😒. Min väninna såg till att även jag fick något att öppna😄



Två glada ungdomar

L fick en hel del flytta hemifrån kit... R fick hon tvättmedel..

Hjälpte inte att hon fick både kulört och vit tvätt, skulle köpt en tvättkorg.... min tvättkorg blev konstigt nog full igen en dag efter julafton😳 Men va gör inte lilla mamsen, klart jag tvättar, är mitt kall här i livet,,, jaja. 



2014-12-23 Julstök



M ägde köket dagen före julafton, eller kung i köket... 


M har inte bara griljerat skinkan, han har dessutom bakat skinkan i ugnen..




2014-12-22 Jul Godis


I söndags va de dags för de traditionella julgodiset som jag och min väninna brukar ha . Var nog inte vår dag, eller så behöver vi assistans av ett antal barn. Våra har vuxit upp och har annat för sig..

tror vi misslyckades med allt, utom kanske Ernst Ingefärskola


Karamellerna jag gjorde smakade allt utom mint

citronpastillerna fick jag rulla i citronoch florsocker..
Genomskinliga mintkyssar....







Ernst Ingefärskola som jag hade i lite rivet citronskal . Mums


Blev några klubbor







2014-12-21 Granen är smyckad



Finaste dottern kom hem en sväng för att klä granen. Sååå fin den blev, precis som mamsen vill ha den, hon vet hon😘

Haha,, skoja bara, för femton år sedan skulle de mycke väl kunna vara sant, då bytte jag färg på julgranskulorna , nästan varje men nu bryr jag mig inte.


















Herr M's uppgift är att fördela julgransbelysningen... Sköter han galant så länge den lyser, annars får jag ta över..




Tycker ni att det räcker med bilder på L😳


Julbelysningen från min barndom...


Blåsta glaskulor


En lite mer modern belysning som M snurrar runt stammen, blir lite effektfullt. 





Matta Vita golfkulor!

Blanka vita golfkulor😳




Vita sidenbands rosetter... istället för glitter.



L's tomte..




Några få mörkröda julgranskulor.
har en vit påfågel... den har gått och gömt sig😉

2014-12-20 Gran



Dags att ta in granen. 



Riktigt fin Kungsgran, som www.smalandsgran.se levererade till dörren.. Smidigt. 


I morgon blir det godisbak och inte minst granen skall kläs. Traditionen har varit att klä granen dagen innan Julafton, men önskemål från finaste dottern om att klä granen några dagar innan, kanske inte är helt fel😘.. 
Nu är iallafall granen inne.


Ena slingan på plats.



2014-12-19 Sommar



åhh längtar till sommaren...

2014-12-18 Heat



Lilla O kom förbi med fimen Heat med bla Sandra Bullock. Blev filmkväll
Den får ❄️❄️❄️❄️ snöstjärnor av fem, en rolig och spännande film..

2014-12-17 Hemtex



Va gör man inte för världens finaste dotter😍 
L tog med sig sina täcken och kuddar när hon flyttade, som hon en gång i tiden fått i Julklapp av mormor. Bra med praktiska julklappar, blev dock tomt på täcken här hemma.

Hemtex hade bra priser på täcken å kuddar. Nu kan L komma hem till MamPa å sova när hon vill. 

Dröjer nog innan jag får ett syrum😘 nä det kommer alltid att vara L's rum.. Får bli syrum i de andra rummet.


Bäddat😄 Rosa såklart☀️

2014-12-16 Önskelista

Får man önska sig trots att man är 46 år fyllda! Egentligen föredrar jag att ge bort än att få själv. Mycke roligare att köpa till andra.
 
Nu tjatar mannen min efter en önskelista.. har försökt med diamanter. Det kan jag drömma om, haha...
 
Högst på önskelistan
7 Dots Necklace.. 80cm långt.. Kanske finns den på biblioteksgatan...  Ser ut som att Efva Attling inte tillverkar den längre. Jag som tittat efter den i åratal... Vet att min kära make inte gärna köper smycken, en onödig pryl enligt honom.
En båtmotor för en massa pengar, de kan han slösa pengar på.
http://www.efvaattling.se/7-dots-necklace-halsband-silver/p/1641
Hittade även på tradera....
http://www.tradera.com/item/343274/222275098/efva-attling-halsband-7-dots-necklace?utm_source=Fyndtorget&utm_medium=Partners&utm_content=shopp&utm_campaign=efva-attling
 
Örsjö lampa, vit vit.. har jag suktat efter länge.. Till TV rummet. Den korta varianten, finns förlängsningsarmar,, vilket skulle passa fint till vardagsrummet....
Finns på Dennis Home ute i Mölnvik, Värmdö
Också en onödig pryl! men den är sååå fin.
 
 
En av denna Felt Panel Letter Holder... Tänkte ha den i mitten och de andra två på varsin sida.
Idag har vi ett klädstreck med klädnypor som anslagstavla.. Dessa skulle passa fin fint i köket ovanför bänken.
Kanske också onödigt pryl, lite praktisk är den väl ändå.. Blir lite mer ordning och reda!
Lilla åland Vit lackad.
Har en stol idag.. skulle vilja ha 9 till... men dom är dyra.. kan önska mig en:)
På Stalands möbler i nacka är det 100kr i rabatt... hmmm inte mycke..
 
Svensson i lamhult i Sickla kostar den 100kr mer...
 
 
 

Ett par Speedcross eller spike cross... för att slippa halka runt när jag är ute och går/springer. Jag går i uppförsbackar och springer nerför och på raksträckor, kanske tvärtom än va andra gör, men va gör de.... Svarta,, går bra med lite rosa... MEN INTE LILA... Visst är jag jobbig:)  Storlek 39 dam, då får jag plats med en tjockare socka...
 
De va min lilla önskelista.. Men mest av allt önskar jag mig en mysig jul. Prylar kan man vara utan...
 
 
 
 

2014-12-15 Kungsgran


Äntligen har vår Kungsgran levererats från smålandsgran.se
Otroligt smidigt☀️

Kallar jag service.. Inte alla fraktbolag som sms'ar en halvtimme innan👍

2014-12-14 Julbord



I söndags åkte vi ut till Sandhamns Värdshus årliga Julbord. Sååå gott.
Tyvärr stänger dom både Puben och Värdshuset över Jul och Nyår. Vi som tänkt äta lunch på Puben på Nyårsafton, men, de får bli matsäck😘. Nääää,  

Vilket väder vi fick... 




Vi träffade på grannen på landet. 

 








Älgbullar, mums .




Även jag hittar något på Julbordet.

























Min favorit affär hade självklart öppet, 50% på allt😍

Blev en grå stickad mössa från Sebago.




2014-12-13 Firade far



I lördags firade vi far, min syster och man hade fixat en underbart god middag. 
Fick hjälp av världens bästa S med garnering av tårtan jag bakat, receptet finner ni dagen innan denna😍




2014-12-12 Chokladkaka med saffrans frosting




100 g smör
2 dl strösocker
4 st ägg
200 g mörk choklad 70%

Saffransfrosting
1 dl vispgrädde
0.25g saffran
200 g vit choklad

Sätt ugnen på 200grader
smält smöret i en kastrull, ta den från värmen. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret, rör tills allt har smält.
Vispa ner sockret och sedan ett ägg i taget, vispa till en jämn smet. Häll smeten i en smord form med kokos med löstagbar kant.
Grädda kakan på andra fasen ner-ifrån i ugnen, i ca 15-20 minuter. Ta ut och låt kallna.

Saffransfrosting:
Stöt sönder saffranet i en mortel, låt koka upp med grädden.
Hacka den vita choklad och låt den smälta i den varma grädden. Häll smeten över chokladtårtan och låt stelna. Förvara tårtan i kylen eller frysen fram till servering!




Saffransfrosting





Mums. Försvinnande god😍

2014-12-11 Livet är en schlager



I torsdags blev de lite lyx mitt i veckan. 
Vi va till Corkus för att titta på Musicalen Livet är en schlager

Peter Jöback va helt fantastisk, vilken röst. Inte tala om Johan Glans med sin humo,. både gått skratt å ljuvlig sång.





Min far och Fru satt några rader ner. 
Grattis far på födelsedagen.

















2014-12-10 Mercury


För några veckor sedan åkte vi runt i olika möbelaffärer, hör Mio ute på Värmdö. M blev plötsligt väldigt intresserad av vitrinskåpet!


Ni förstår varför:) En Mercury båtmotor..
dagen är räddad!

2014-12-09 Rädda pepparkaksdegen



Pepparkaksdegen blev inte som den brukar bli:(
Såg mer ut som smuldeg.   hmmm

Googlade, rädda pepparkaksdeg, allt från vatten, till att de va stört omöjligt.


Va gör man med smuldegen om man man vill ha en smidig deg, jo mer smör.

Blunda! 400 gram smör innehåller nu min hemgjorda pepparkaksdeg.
antingen hade jag för mycket mjll eller för lite smör,,, tror de va mjölet...

Degen blev hur bra som helst.  Pepparkakorna blev dock en aning frasiga, men va gör de. De gick att baka ut sju stycken pepparkakshus, de viktigaste av allt.




2014-12-08 Flytt



I måndags va de premiär J och lilla O flyttade in i J's lägenhet. Riktigt mysig lägenhet, eller radhus som de kallas.


L stod för måleri. Va blev de för färg ? Vitt, något har hon ärvt från sin mor...


J diskade och packade upp lådorna
Bra fördelning.






2014-12-07 Glöggmingel

Snart kommer grabbarna grus, eller grabbgänget med fru å barn, för provsmakning av min hemgjorda glögg, lite bakverk blir det också... Inte minst pepparkakshus garnering...

Sist vi träffades va de poolparty hemma hos familjen R..

Ett riktigt härligt gäng.







innan va de fullt med godis

Varannan karamell gick nog ner i magen.. 


Fina blev dom. Kanske framtidens Designers..

















Inga bilder på gästerna, man måste alltid fråga, vilket jag glömde. Men de va grabbarna grus med fruar som kom å provade min hemgjorda glögg..

2014-12-06 Pepparkakshus


I lördags bakade M ett helt Villakvarter av pepparkaksdeg. Normalt är det nog jag som står för bakandet, att M bakar är obefintligt, men när han väl gör det, ja då gör han det med besked och bra mycke bättre än när jag bakar.. dessutom städar han efter sig. Ja, då kan min kära man titulera sig som bagare!
 
Han förberedde morgondagens pepparkakshus bygge.
 
Först bakade han ut, stämplade ut, in i ugnen, ut ur ugnen, stämpla igen för att få raka kanter.


Finaste dottern fick hjälpa till på ett hörn..
 
 

Många hus att sätta ihop. Jag ägde tydligen inte tillräckligt med runda brickor...hmmm.


Perfekt skall de va! Fru Tornberg fick löra ut hur man sätter ihop skorstenen.... haha,,, glömmer aldrig när jag va liten p hade ritat ett hus med skorsten, som stod rakt ut,,, min arkitekt till farbror lärde mig hur man ritar dit en skorsten, om de ör bpgot jag är bra på, är de skorstenar!
 


Smällt socker i en keramisk stekpanna. 
Fråga herr M vad som händer om man stoppar fingret i en stekpanna, inte att rekommendera.
 
Om man inte skall äta upp huset, då kan man sätta ihop huset ned silikon eller varför inte latexfog....för att slippa de brända sockret..
Resultatet när sju barn/ ungdomar gick lös på garneringen, så imponerande, vilken kreativitet.
Mer bilder kommer i morgon.
 



2014-12-05 Hallspegel


Äntligen kom mannen min hem från några dagar i London.... 

Lagom till att dottern flyttar har vi äntligen beställt en spegel till hallen.


Beställde spegeln hos Gustavsbergsglasmästeri. En tavelram + Spegel = Blev denna fina måttbeställda spegel. Såg en liknande spegel hos Dennys home för dubbla priset..  

Många fördelar med att beställa exakt de man vill ha. Du slipper åka runt eller googla runt, du får exakta måtten, du får en spegel som du vill ha.


Dom hade satt dit smart upphängningsardordningar, tyvärr kunde vi inte lista ur hur och vilka skruvar som skulle kunna klämmas in..

M fixar allt, han flyttade in dom en centimeter, sedan gick det att få dit skruvarna.






Tur har vi aldrig... Ett doslock som vi tapetserat över en gång... Precis där skruven skulle fästas. 








2014-12-04 Sebagojacka


Kunde inte motstå. Min favoritbutik Sandhamns  SimmarBoden hade 50% på allt
Blev en Sebagojacka, mörkblå...



En tröja att skrota runt i här hemma..


2014-12-03 Rosa verktygslåda


L städar sitt rum inför kommande flytt.. Hon hittar de ena efter de andra. 

En rosa verktygslåda från ByggOlle som hon fick från sin far en jul för 10 år sedan.. Ser rätt oanvänd ut, enda som saknas är ficklampan... 
Perfekt nu kan dom spika upp sina tavlor.

Åhhh en sån här skulle jag också vilja ha... 


2014-12-02 Första Advent


Mossan från landet har nu kommit till användning. Vet att man inte får plocka mossa i naturen, denna mossa har varsamt odlats på vårt landställe. 
I skärgården växer mossan så de knakar😘. 


Bäst att ta tillvara på all mossa, även betongljusstakarna fick lite mörkgrön mossa.

 

2014-12-01 Pepparkaksdeg



Pepparkakadegen är satt. Bara att vänta ett par dagar...
 
2.5 dl strösocker
2.6 dl brun farinsocker
1 1/2 dl sirap
1 1/2 dl vatten
300 g smör
2 msk kanel
1 msk pepparkakskrydda
1 msk ingefära
1 msk bikarbonat 
1 1/2 liter vetemjöl
 
Koka upp farin, socker, sirap och vatten. Lägg ner smöret, låt smöret smälta, veva runt tills det kallnar.
Rör ner samtliga ingredienser. Degen är kladdig, den sätter sig efter en dag i kylskåpet.. Blir sedan perfekt.
 
Ta fram degen minst fyra timmar innan bakning!
 
Mycke smör, blir fin fint till utbaket!



RSS 2.0