2021-09-25 Mur

Sakta men säkert blir nog muren klar en vacker dag.  När muren väl är klar blir det den vackraste och finaste i området.



(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-25 Handling

Handling inför morgondagens dop. Dottern pluggar till barnmorska och har praktik varje kväll innan dopet. Klart mamsen ställer upp.

Lördagen ägnades åt att köpa ballonger, blommor samt bakning.tårtor beställde jag, garnering fixar snälla K.

(null)

(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-24 Räksmörgås

Veckan vet jag inte vart den tog vägen. Kvällar som dessa är  inte helt fel. Räksmörgås och prinsesstårta till efterrätt. Snart helg.

(null)



(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-20 Vindruvor

I lördags upptäckte jag och Lillskrutt att vindruvorna smakade helt fantastiskt…
 Hmm va ska man göra med dessa.. vin va första tanken. Blev saft istället. Hade allt hemma. Vindruvor, citron och ingefära, samt vatten..

Hade lite för mycket vatten i kastrullen, men va gör det, behöver inte blanda ut så mycket.
Smakar lite som äppelsaft.

Kokade upp i  20 minuter. Stampade med potatispressen. Lät rinna av i silduken i ca 20 minuter. Kokade upp med lite av den pressade saften i 10 minuter , pressade med potatispressen igen. Sila i 10 minuter. Koka upp med ingefärabitar och citronskivor. Häll upp i tvättade och kokade rena flaskor..
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-19 Bullandö Båtmässa

Flytande båtmässa ute på Bullandö. Min väninna blev lite kär i båten Rödluvan och vargen. Den hade egentligen allt. Trappstege ner åt mig. Taklucka till M.

Bara pengarna som fattades.. skämt och sido.. vi behöver en lite större båt. Vår fina Ockelbo fungerar så bra..  ibland är det roligt att få drömma. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Denna båt gillade M
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-18 Bingo

Mormors Bingo tjej. Vi hann med två Bingomatcher innan pappa kom för att hämta Lillskrutt. Såklart förlorade mormor. Vi bytte sida.. inget hjälpte.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-18 Löv

Skulle besökt min vän K som är kattvakt till deras sons katter.. eftersom Lillskrutt är täppt i näsan ,,hälsade vi på katterna utomhus.

Lillskrutt hittade fina löv. Sen fick hon hjälp riktiga av bästa K med att plocka ihop en massa fina höstsaker. Såklart en Apelsinklubba och tablettask . Lördagen räddad.Alla barn fullkomligt älskar K, även min dotter. Hon ville flytta dit när hon va liten…
Lillskrutt och jag fortsatte att leta höstsaker. Hittade kastanjer 🌰 och fina oranga blommor.

En riktig pyssel och baktjej som sjunger och är glad. 
(null)

(null)

(null)

(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-18 Hallonglass med kola

På morgonkvisten gjorde bibliotek glass. 
5 dl vispad grädde
250g frusna hallon
I burk kondenserad mjölk
Blanda ihop allt
Blanda sedan flingsalt med karamelliseradkondenserad  mjölk. Rör ned i blandningen. Frys i ca 8 timmar.

Vi gjorde glassen dagen innan. 
Fixade till glassen, doppad i choklad med strössel. Vi fyllde rånen med glassen. Mums va gott.. lillskrutt tyckte inte om kolan, men mormor jag gillar kola man dricker. Skarp tjej.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



(null)

(null)
Sanningen… frysen mår inte jätte bra. Endast action Freeze som fungerar… vi måste byta…
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2021-09-17 Middag

Fick finbesök innan dottern skulle på sitt praktiknattpass som Barnmorska.
Blev lite mat och glass
(null)
Hjälpreda som dukade fram efterrätten. Som ni säkert förstår va det glass överallt. Storasyster sov över hos mormor och morfar. Medan morfar badade Fixade mormor iordning. Första Lillskrutt säger. Men vem har hunnit att städa undan allt. Mormors tjej. Ordning och reda.. sen mysfredag medan morfar spelade hockey
(null)
Lite försent för denna tjej som va trött. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-16 Eknö Lingon

Är det lingon jag plockat… hmm.

Strax innan vi åkte hem i söndags passade jag på att plocka en liten påse lingon, eller.. rensade och kokade lingonsylt. Får se om man blir sjuk. Eller om det är gott. Rött och fint blev det.
(null)

(null)



2021-09-15 Grannen

Grannens fina tomt, med alla fina blommor. Inte bara jag som stannar och njuter. Nästa sommar blir det blommor i mina odlingslådor, istället för allt som inte växer.

(null)

(null)

(null)


2021-09-14 Hemmesta

Längtade till Barnbarnen.. va gör man inte för att träffa dessa finingar. 1 timmes kö efter jobbet. 
Tur de fortfarande va vakna. Mormor och Morfars ❤️❤️

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-13 Verkstad

Uppe med tuppen vid sex för att lämna in bilen till Verkstad. Till Älta.. Kamremsbyte på Bussen. Vilket vacker område av fina villor vi passerade till industriområdet. Riktigt mysigt i Älta. 
(null)

(null)


2021-09-12 Hem

Slut på helgen, dags att åka hem. Så fint när vi angjorde bryggan hos svärföräldrarna på Ingarö.
(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-12 Bojar

Äntligen levererades bojarna i förra veckan av Hans Anderssons Sjötransport AB. Två vita… skulle velat ha svarta. Men men, vi bor vid farleden, en hel del trafik av både stora som små fartyg passerar dagligen.. kanske inte optimalt om någon avviker från farleden mitt i natten .. nu kan vi få besök av tre tons båtar. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2021-09-12 Cinderella Comfort

Inte Cinderella båt utan en förbränningstoalett. Vi installerade den för två veckor sen. Men glömde ta kort såklart…

Det bästa vi gjort på länge. Helt luktfri. Tack vare in och utblås, vilket Comfort har. 

Tack vare mig så kommer luften in genom golvet. Eller jag kom på, varför inte ta röret genom golvet, när vi har en massa luft under huset, nästan ståhöjd. Slippa ha en massa fula rör eller andra saker som sticker ut från ytterväggen.
Förbränningsröret går ut i hallen sen upp genom taket. Mindre plats i hallen. Dock slipper vi ett fult rör längs med ytterväggen .
Vi skall bygga in röret och platsbygga en hatthylla. Kommer bli fint när det väl blir klart.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-11 Garderobsdörrar

Garderobsdörrarna i hallen på landet, lät jag lackas, av lackat och klart i Saltsjö-Boo.. blev riktigt bra med färgen. Kulör S 0500-N. Vit med endast fem enheter svärta, ingen kulört. Inte så förtjust i Stockholmsvitt som har gult i sig. 

Luckorna har legat inpackade sen midsommar. Äntligen fick jag låna min man som  satte upp och satte dit knoppar. 

Blev riktigt nöjd. Porslinsknoppar. Såklart hade det varit finare med släta dörrar. Men nu har jag återanvänt det vi redan har. Känns lite bättre. 

Bara resten kvar. Gör inte så mycket att det tar lång tid, blir fint i slutänden. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Inte bara jag som sitter när man jobbar.
(null)



2021-09-10 Sandhamn

Tog Cinderella hem, så slapp M som jobbade komma och hämta. En mysig båtfärd på några minuter.

Dom har verkligen fixat till Seglarhotellet. Det va fint förut också. Men nu riktigt fräscht.


Såklart fick jag en fästing. Är det inte spindlar så är det fästingar, den rackarn hade satt sig i mitt bakhuvud.. håller tummarna att jag inte får Borelia, som jag hade i höstas.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-08-09 Sandhamn

Magisk dag på ön. Inte varje dag man åker till ön vid halvåtta tiden. Får Flashback när jag jobbade som postfröken på ön när jag var 16 år.. många tidiga mornar.Detta kommer man leva på  resten  av året .
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-08-08 Eknö

I morgon jobb på Sandham, 
Kvällsåkning ut till landet.. 20 grader i luften. Säger det igen, helt magiskt. Hade inte behövt släpa dunjackan.
(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-07 Mörtnäs

Pool står högst på önskelistan, därefter ett växthus. Ms syster med man har byggt ett så fint växthus, sånt skulle jag vilja ha,, helst på landet. Ett med svart stål och svart/grått tegel. önska är alltid gratis.

Se så fint deras växthus är.
Svågern va så stolt över sin belysning han just satt upp. Så snyggt

(null)

(null)

(null)


2021-09-06 Apelsin

September är en magisk månad. Vissa dagar med isande kyla, andra brittsommar dagar med 20 grader värme. Igår när vi åkte hem från landet möttes vi av denna vackra apelsinsol.

(null)

(null)



2021-09-05 Altanbygget

Altanbygget forsätter.  Skräphögen växer igen så det knakar… ett år till Grovsopbåten.

(null)

(null)

(null)

(null)
Smalare altan öster om huset, än själva originalet.. 

2021-09-04 Morgondopp

September, september. Trots kyligare luft kan jag inte låta bli morgondoppet. 16 grader i vattnet. Detta lever jag på resten av veckan

Sorry för bilderna. Men men

(null)

(null)


(null)




2021-09-03 Spindel

Imse vimse spindel klättra upp på väggen!

Japp, denna stora spindel höll mig sällskap på jobbet för någon sekund. Jobbarkompisen jag hade på tråden, trodde jag dött… M kom till undsättning, som satt i andra arbetsrummet, 
Hua, har aldrig sett en sådan stor spindel. Nog för att vi har många stora spindlar som kryper in om hösten. Denna har rekordet.

(null)

(null)


2021-09-03 Landet

Äntligen helg. Nu börjar det bli mörkt redan vid 8 tiden på kvällen. Får se till att handla dagen innan. Eller som småbarnsföräldrarna, på lunchen.
Helt magiskt när vi åkte ut.  Ett lugn som träder in så fort man landat på bryggan på landet. 
(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-02 Våtdräkt

M fick låna svågerns våtdräkt. Om jag inte minns fel lånade M denna för en 25 år sedan, när det åktes vattenskidor.

Båten rensad från snäckor. Nya skottkärran testad. Enduron testkörd och tvättad.

(null)

(null)

(null)

(null)


2021-09-01 Höst

Höstblommorna påväg att blomma ut.


(null)

(null)

(null)

(null)


2021–08-31 Ordning och Reda

Mitt mission, ordning och reda med allt i förråden, hemma som på landet. Sakta men säkert. Förra helgen fick slippappret och tejprullarna egna lådor.
(null)

(null)

(null)


2021-08-30 Vart tog helgen vägen

Denna helg stannade vi hemma. Helgen bara försvann.. lekte med barnbarnen innan dom flyttade hem igen. Så nu är det tomt igen❤️

(null)

(null)


RSS 2.0