2011-05-28 Trädgårdsarbete..

Idag har vi utfört lite trädgårdsarbete.. Oh M sådde gräs...Antagligen
första och sista gången:)

Nu har jag två blommor på framsidan, tur att K kom över med den
fina blomman i bildeckskrukan..satte lite fart på mig:)

Vi köpte nya utemöbler till stenläggningen på baksidan.. Finns på
Åhlens i Nacka forum 1195kr per set.. köpte två set.
Bänken är i tryckimpregnerat virke.. Den får stå året om... Kanske
målar jag den vit.


2011-05-28 Gele naglar..


L och J fick sin julklapp utförd i går inne på söder.. Fina Gele naglar.

2011-05-26 Det går att lämna tillbaka...

I förrgår åkte jag och M ut till Mölnviks systembolag för att köpa lite
dricka till nästa veckas firande. Måste säga att även om vi inte bor på
Värmdö så är Mölnviks systembolag perfekt.. Bara att parkera bilen
direkt utanför dörren till systembolaget. Sedan är det bara att lasta in.
Vi handlar sällan men när vi handlar så fyller vi på rejält, då är det bra
att slippa rulltrapport och affärscentrum..
Det ser nog lite illa ut.. lugn jag hoppas att det kommer många till
L´s student som är över 20 år och kan hjälpa oss. Hörde att det även
går att lämna tillbaka oöppnade flaskor / dunkar till systembolaget..


2011-05-27 Studentklänning..


Nu är jag inne på sista klänningen..Det enda som är kvar är dragkedjan
och fållning.

Oj oj många nålar, man kan ju tråckla om man vill, jag föredrar nålar.
Vilket inte resten av familjen gör.. tror det är nålar i varje hörn.

Här syr jag fast fodret.

Överdelen på klänningen samt fodret (den lite glansigare..)

I fodrets överdel har jag sytt tunnlar där jag stoppar in ett stadigt band
som håller upp överdelen.. Kan vara bra om man väljer att inte ha axelband
i klänningen, vilket L beställt.. Vi får väl se resultatet på måndag.
Än så länge är den färdiga klänningen bara i mitt huvud.

2011-05-25 Blomma, Polly och Pajform


Fick en jätte fin blomma och kruka av bildäck från familjen S. Blomman
passar perfekt till den svarta husväggen:)

Fick även en fin pajform i form av ett hjärta och en gigantisk Polly påse.
En mindre pajform har jag alltid tänkt att köpa eftersom jag alltid får
slänga större delen av rabarberpajen..Vi är inte så duktiga på att äta upp
i den här familjen..då är det bättre med en mindre pajform.
Men pollypåsen ryker nog:)

2011-05-23 L hos synoptik


L är och provar glasögon hos synoptik i Nacka forum... Tycker hon
passar i bågarna.
Mycke smart att dom nu infört fotografering.. Förr tog jag alltid hem och
provade och fotograferade mig själv med glasögonen.. Är ju alltid ett
dilemma om man ser dåligt och provar ett par bågar utan styrka.. svårt
att se sig själv..:)

2010-05-21 Fågelbo i ankarlådan


Under veckan har vi fått ett fågelbo i vår ankarbox! Men va är det för
slags fågel... Vi höll på att komma försent första dagen till L´s jobb..
Vi va tvugna att flytta boet.. Nu ligger boet bakom farmor och farfars
stora sten runt bryggan.... Kanske är det fiskmåsägg. M ville kasta dom
i sjön eftersom fiskmåsarna skiter ner vår båt..Men som tur fick vi honom
på andra tankar. Antagligen känner måsen av att någon rört boet, M
får då som han vill, inga måsungar..

2010-05-20 ut till landet


I helgen skall L provjobba på Westerbergs ute på Sandhamn...
Riktigt mysigt i maj ute på sandhamn..Båtarna ligger uppdragna i hamnen.
Tyst och stilla...

2011-05-17 Skruva skruva..Inge åka..


Jag börjar undra om M verkligen vill åka på denna KTM Enduro.. eller
om det bara är mekandet han är ute efter... Men den blir nog fin. Han
har köpt ny sadel och filter och allt.. Sedan är det bara kläderna kvar..
eller skulle man kanske köpt kläder först:)

Oj oj så det ser ut.. Ni kanske förstår varför M inte får bestämma
inredningen inne i huset:)

2011-05-17 Margerita glas eller heter det Margarita glas!



Fick ytterligare tips på önskningar från lilla L..
Margerita glas eller heter det Margarita glas!!! står lite olika..
Vilket gäller?

All in One Allglas Margerita  34cl 4pcka för 249kr.

Maskinblåst kristallglas med draget ben och sprängd kupa
i modern design.
Ett vackert glas som fungerar utmärkt till både margeritan och desserten. All in one helt enkelt.

Undra vad draget ben betyder... Får nog ta en sväng till Cervera finns en i Nacka forum och även
en i Sickla..
Det gick även att beställa på nätet...

http://www.cervera.se/Duka/Produkt/?pid=4721 

L har lite mer tips på sin egna blogg...
http://mitt0liv.webblogg.se/ 


2011-05-14 Sjösättning.. En tur till Sandhamn.


M fick hjälp av min far vid sjösättning.. Blev en tur till Sandhamn
som belöning:)

En öl vid Sandhamns Värdshus... Kolla ölglaset längst till höger...
Värdshusets spegelbild i glaset...







Pelle vaktar farmors växthus...

Hotet finns på andra sidan hallonbuskarna...



Det va lite dimma ute på Sandhamn.

2011-05-14 Riedel O serien Vinglas utan fot!


Riedel O serien: Har aldrig tidigare hört att det finns Vinglas
utan fot...
Jag frågade L vad hon önskade sig till studenten.. Va skall
man önska sig något, min önskning är ju att ta studenten!
Sedan klämde hon ur sig att Vinglas utan fot.. Ja då börjar
man verkligen känna sig gammal.. hänger du inte på krogen
då hänger man inte mee...
ute i svängen vet alla vad ett vinglas utan fot är:)

Ovan bild är ett exempel.. Ser ut som ett gigantiskt drickglas.
L´s favorit ur serien är det största glaset, 
O-serien Syrah /Shiraz 

Har tyvärr inte hittat en butik som säljer dessa glas.. Men
det går att beställa på nätet.. Eller det kanske är någon som
vet om en butik?

http://www.prowine.se/sv/product/309/O-serien-Syrah-Shiraz 

Riedel glasen tillverkas i Australien.. Har ännu inte hittat någonstans
om det är kristall.
Tillverkarens hemsida.

http://www.riedel.com/index.php?article_id=255&clang=0 

Mine serien från Kosta Boda är en annan av L´s favoriter. Det började
med att K vår kära vän köpte lite skålar i Mine serien från Kosta Boda.
K har sedan fyllt på förrådet åt L, med allt från snappsglas till små och
stora skålar. Ett annat tips. Även om hon ännu ej kommer flytta hemifrån,
eller vem vet.. Den vita färgen är favoriten..



http://www.riedel.com/index.php?article_id=255&clang=0

2011-05-14 Stelton Termos Rosa och Grå


Har köpt två Termos från Stelton.. En Grå och en Rosa..kanske dumt
att köpa rosa, men jag älskar rosa..grått och svart, vitt och grönt är
heller inte helt fel också mina favoriter.. Det får bli vatten i den rosa
och kaffe i den grå.. Nu behöver jag inte hälla upp kaffet i en ståltermos,
till lite festligheter..

2011-05-13 Sista studentskivan! Tema Färgglad..


Ikväll åkte L in på J´s studentskiva.. Tema denna gång är färgglatt..
L hittade sin gamla konsertklänning hon fått av Morfar... sex år gammal.
Den passade perfekt till det färgglada temat.



2011-05-10 Tevagn..


Idag har jag påbörjat arbetet med att få ordning på den gamla tevagnen.
Har köpt nya hjul på Claes Olsson och två nya skivor. Håller nu på
att ta bort färgen med en varmluftpistol.

Har köpt två nya skivor...Skall jag betsa eller skall jag täckmåla...
Vit blir den iallafall..

2011-05-09 Täckt av båten..


Igårkväll åkte vi ut till båtklubben och täckte av båten.. Riktigt härligt
väder.

2011-05-06 Fotografering hos Studio!


Idag åkte L in med en kompis till en Studio för att bli sminkade och
fotograderade... Gratis sminkning..sedan kunde man köpa korten..
För fyra år sedan fick L detta i födelsedagspresent av oss.. då köpte
vi alla bilder såklart efter att vi fått se dom.. Nu känner jag mig lite
dum som sa att du bara får köpa en bild.. sedan kom hon hem med
två jätte fina bilder... alla andra bilder raderade dom:( Man kunde
absolut inte komma tillbaka.. snacka om utpressning.

Här kom nästa fina bild..

2011-05-04 Studentskiva "We are on a boat"


L´s utklädnad inför kvällens studentskiva.






Även J hakar på, fyndigt att ta på sig flytvästen.

2011-05-02 Classic Sailor kostym


I övermorgon är det dags för ytterligare en studentskiva.. Temat är
We are on a boat! L har fixat denna utstyrsel... Kanske får jag en bild
med kläderna på innan festen..

2011-05-01 "Baby" Hortensia


Igår fick jag en så fin blomma från K och O, En hortensia men med
otroligt små små blommor, det får bli en Baby hortensia. En söt rosa
porslin fjäril och krukan passar perfekt. Blommorna är helt underbart rosa,
min favorit färg. Undra om man kan plantera ut den när det blir lite varmare?

2011-05-01 Nu åker påsken ut..


Igår åkte påsken ut.. Denna fina påskfågel fick jag av A-M från
Paris:) Fick även en gul. Jätte gulliga, hade lite dunrosa fjädrar i riset.

2011-04-30 Valborgs grillning


Igår kom K och O över för lite Valborgsgrillning. Mycke trevligt.
Vi grillade utskuren ryggbiff och kyckling.
Gjorde en enkel kall potatissallad. Grillade även majskolvar (finns att
köpa konserverade färdigkokta) och Halloumni.
Lite färska rädisor är aldrig fel till grillat..
Sist men inte minst Tzatziki (Riv gurka varvat med salt,
pressa ut vattnet från gurkan, blanda med Gregisk Yoghurt 10%, ringla
i lite flytande honung och salt efter smak, för den som vill kan ju ha i
pressad vitlök, själv avstår jag)

Kallpotatissallad
Kokt fastpotatis som skalats (ännu godare med färsk potatis)
Finhackad minirödlök (fyra små runda som rädisor)
1 Sivri Paprika (grön) den mildaste sorten av Chili)
Färsk spenat och ruccola sallad
Små kvisttomater hela
Riven permesan


Här kommer kycklingalternativet..


Sivri Paprika, ser ut som vanlig grön chili men tre gånger så stor och
inte alls så stark,, mer en smakrik ljusgrön avlång paprika...

RSS 2.0