2019-04-28 Hårdesign

Fina Sara på Hårdesign i Mölnvik på Värmdö fixade vårt hår.  Dottern först sen jag. Lillskrutt blev avsläppt av sin far som skulle spela och mamma skulle till jobbet. Första gången hos frisören som besökare. Nästa gång kanske det blir klippa av. Lovade hennes mamma att inte klippa. Kommer själv ihåg när min mor klippte vår dotter. Klart barn vill klippa sig om någon frågar. Jag gör bara som min dotter säger❤️😉 . Visst är jag duktig☺️ haha.
(null)

(null)


(null)
Alltid lika fin❤️ trots mormor ( gammelmormor) tog fram saxen. Hår växer ut.
(null)
Lockar man luggen så är det fixat på ett nafs. Å en glad unge❤️
(null)
När man blir äldre då vill men inte alls klippa sig✂️
(null)
Hittade lite andra fina bilder 💕
(null)

(null)

(null)
Oj oj, många år sen
(null)
26 år sen
(null)
20 år sen



2019-04-28 Enduro

Gubbarna grus skall köra Enduro. Krävs en hel dags planering. Lite imponerad är jag allt. M’s svåger han fyller 60 i höst M snart 52, kan man inte tro. När min pappa och M’s mamma fyllde 50 satt de i ett blomhav av blommor och blev fotograferade som om de skulle pensioneras.  Nu är de 75 och ser närmare ut som 60 år.

M’s nya lastbil fungerade fin fint som transportmedel för två Enduros.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-04-28 Campa

Närmare Camping än så här kommer jag nog inte...  man skall aldrig säga aldrig. Vem vet.
Kan man campa på vänners uppfarter så låter det lockande.
(null)

(null)


2019-04-28 Vigsel

Åhhh såååå kul, vi gamlingar är bjudna på Vigsel mellan dessa fina människor💕
Vi bokade hotel innan vi ens tackat ja🤗 så glada blev vi. 
(null)


2019-04-27 Dunder medicin

Äntligen kan jag andas.. man skall inte klaga finns de som har det värre. Pollen står inte högt på min lista, även om den tagit över mitt liv. Tydligen värsta pollenåret på 26 år.
Min arbetsgivare är helt fantastisk😌. Att kunna jobba hemifrån. Så slipper mina kollegor höra mig kraxa. Idag fick jag nog av att inte kunna andas. Kortisonet gör så att jag tappar rösten, eftersom jag inte får ner det i luftrören. Nog om det. Finaste dotter körde mig till doktorn som tog emot mig direkt. Nu har jag fått lite andningshjälp, röntgat lungorna. Äntligen kan jag använda hela lungkapaciteten, vilken skillnad. 2000kr fattigare med nya astmamedicinen. Jag hade gärna köpt med mig hela aparaten, den var inte till salu😔

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2019-04-26 Påsk

Glad Påsk.
Lite påskpynt, då glömmer man inte att det faktiskt är Påsk. Känns mer som högsommar.
En som gillar mommos påskägg ör lillskrutt. Hittade några i trädgården ☺️❤️


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2019-04-25 Foffas hjälpreda

Lilla familjens diskmaskin gjorde så att proppen gick. 
Foffa kunde inte låta bli att kolla. Lillskrutt ville hjälpa till. Pappa röris såg att det var stopp i silen. Sen va det löst. Både Faffa och Foffa gjorde ett försök.
(null)

(null)


2019-04-24 Däckbyte

Igår va vi effektiva. Åkte från Åre vid 8 tiden på morgonen. Fikade vid Ångersjön. Satt i kö pga olycka. Mellan Tönnebro —> Örebro fick man inte köra om i ytterfilen. Alla körde i 80. Men det rullade på. Hemma vid 15 tiden.. själv sov jag hela resan. När vi kom hem lastade M ur bilen. In med sommardäcken. Till verkstan för att byta däck.. passade på att säga hej till lilla familjen. Inget pussande för mormor. Nu måste jag bli frisk.
(null)
Lillskrutt testar Mommos skor.
(null)

(null)
Mina fina tjejer❤️
(null)

(null)


(null)

(null)



2019-03-23 Copperhill

Då lämnar vi Copperhill för den här gången. Vilken service. Fick parkeringsplatsen gratis i påskpresent.
(null)
Sista goa frukosten. De har så mycket, att man inte vet vad man skall börja.
(null)
Vi var rätt ensamma kl 7 på morgonen 
(null)

(null)

(null)
Tänk om man hade denna utsikt barke dag man åkte ur sitt garage.
(null)
Vilken morgon. Vi kom iväg kl 8 på morgonen. 

2019-04-23 Grönkålspizza

Den godaste Pzza jag någonsin ätit. Gillar inte ost på Pizzan. Någon Mozzarella bit går bra. Vi åt middag i coppermine på hotellet. 
Grönkålspizza med creamchese... M tog en renpizza.
(null)

(null)

Dagen efter blev det i vanliga restaurangen. Nu längtar jag hem. Ingen mer skidåkning, då jag fått tillbaka hostan, näsan rinner, tappat rösten och öronexsem. 

(null)

(null)

(null)



2019-04-22 Vilodag

Idag blir det vilodag. Halsont, snuva och skadat knä. Lite lätt trött på att inte blir frisk. Nu kan jag inge skylla på lillskrutts dagis baciller. Tror jag druckit tre liter hostmedicin sen jul... Vi tog en sväng till Vålådalen för en Våffla, som man fick tillaga själv. Inte så jätte god. M åt så han storknade. 
Sen mötte vi M’s systerson och sambo i Åreby. 
Sen tillbaka till hotellet.
(null)

(null)
Kanske ett par skor till mig. Broddar likt rosa blommor. Sylvassa.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-04-20 Åreskutan

Vilken dag. Över 20 grader i solen. Desto jobbigare i backen. Känns att man inte är 20 längre. Fastnade i svarta puckelpisten.... Vred knät. Backen var som ett ton lössnö. 

Lofsdalen passar nog mig bättre om vintern. Även om Copperhill Mountain Lodge slår allt... 
Man kan inte få allt. Denna utsikt slår ändå allt.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-04-19 ToastSkagen

Planen var middag nere i byn. Totalt fullt överallt. Blev middag på hotellet. Inte fel det heller.


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Inte hotellet vi bor på. Tyckte byggnaden va så fin.

2019-04-19 Ullådalen

Måste säga att Lofsdalens längdspår passar mig bättre. Här är längsta spåret fem km max. 2,5 km upp sen 2,5 ner. Inga plana ytor här inte..
Men va vackert. Helt galet varmt, 12 grader. I solen var det 20 grader varmt

(null)

(null)

(null)

(null)
Äntligen en våffelstuga.. Herr M va mätt, blev inga våfflor.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Där borta var vi alldeles nyss..
(null)

(null)
Lite lurade. Väl framme var det Åre liften stendale . Med en korvkiosk. Inget för mig. Jag  vill ju ha en våffla... fick bli matsäcken vi hade med oss.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-04-18 Copperhill Mountain Lodge Åre

Äntligen framme. Ett annat favorithotell. Normalt åker vi alltid till Lofsdalen. Iår när jag börjat nytt jobb i höstas, kände jag inte för att ta ledigt. I lofsdalen kan man inte boka för en helg. Då blev det en annan favorit i repris.


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Vilket lekrum för barnen. Förra året lekte lillskrutt här..
(null)

(null)

(null)
Iår blev det inte utsikt över Åreskutan, däremot hade vi sol på balkongen, nästan bättre än utsikt.

2019-04-18 Utedass

Oj oj, hur skall de här gå. Utedass... ja jag vet, kräsen är jag. Klarar inte lukten. Men va gör man. Måste säga att utedasset var fräschare än bensinmackarnas toaletter. Ett stort plus till den som fixar denna toalett. Någon som byter vatten mellan varje gäst!.  Snart framme i Åre.
(null)

(null)


(null)


2019-04-18 Strandpiren

Favorit i repris. Vi körde från Stockholm kl. 9 igår kväll efter Finaste dotterns kalas, vaknade upp i Hudiksvall. Halvvägs till Åre. Denna gång fick vi ett annat rum, sängarna var helt gudomliga, eller så var vi bara trötta.
(null)
Samma bord till frukost. Frukost i min smak.
(null)

(null)
Kylväskan alltid med, då är man säker att man får någon lunch som passar damen. Japp, jag vet att jag är kräsen. Kräsen må jag vara. Men kräver aldrig något, gnäller sällan. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-04-17 Födelsedagsmiddag

Mumsig födelsedagsmiddag som avslut på kvällen

(null)

(null)

(null)
Grillmästaren fixar biffen.
(null)

(null)
Lillskrutt leker med "moster, kusin" eller tvärtom. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


(null)

(null)
Kanske planerar de inför 75 år jubileumsresa till Normandie...

2019-04-17 Thornhuset

Promenad å fika på Thornhuset i eftermiddadssolen.
(null)

(null)

(null)

(null)
Va är det här för träd? Både kottar och pollen som björken..
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Jag tog en sötpotatissoppa. Han inte med någon lunch. 
(null)


2019-04-16 Brasa

April april, riktigt april väder. Ena dan sol och varmt, nästa dag frost. Tur vi har lite ved kvar.

(null)



2019-04-17 Tjugosju 27

Åren bara flyger iväg. Va hände. Finaste dottern blir 27 idag..... vilket innebär att jag är 23år äldre. Vi överraskade finaste dottern kl sju på morgonen med att sjunga å öppna lite paket. Ble. Ett hemmagym till dottern... 

Lillskrutt va överlycklig av att vi sjöng ja må hon leva.. sen åkte vi hem och jobbade.

 
(null)
En stark lite tjej.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)




2019-04-15 Marmelad

Vilken kollega jag har, hon kom med 17 burkar homemade apelsinmarmelad, till var och en.  Så gulligt. Bakade bröd i lördags och mumsade i mig marmelad. Sååå gott. 
(null)

(null)

(null)

(null)


2019-04-14 Värmdö

Medan M körde Enduro i skogarna, åkte jag ut till lilla familjen på Värmdö. Så fint de fått. 
Försöker lära lillskrutt  att hålla huvudet högt när hon tittar på telefonen... 

Gick ut å plockade lite påskris på deras fina tomt. Vi sågade ner våra björkar förra året. Fick nog av allt pollen. Sen pyntade vi ris. Nästa år får jag ta hjälp med pyntningen hemma hos oss. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Mormor köpte nya hinkar. Bara sandlåda som saknas.

2019-04-13 Ikea

Säkert fem År sedan vi sist var på Ikea. Nu med nya lastbilen, har set blivit två gånger på två veckor... köpte en gymnastikmatta... nu skall vi ha gymnastik på fredagar efter jobbet, jag å lillskrutt🤗

Efter Ikea, lunch på J i Nacka Strand... de hade ingen Toaskskagen.. då vet vi att vill vi ha toastskagen skall vi vänta till kvällen... 

Köpte även lite gips... 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2019-04-12 Ska vi äta sten

Dröjer nog inte länge innan lillskrutt kommer på att stenarna inte är stenar utan påskgodis...

Ska vi äta stenarna? Hmmmm. Räkan till fem inga problem.

Fredag morgon innan förskolan....

(null)

(null)

(null)

(null)



2019-04-11 Förskolan

❤️ mysigt att få lämna på förskolan. Undrar hur vi hann med allt när L var liten....
Tacco till middag❤️
(null)

(null)

(null)



2019-04-10 Foffas Potta

Hämtade lillskrutt på förskolan. Hon är helt blöjfri,, på tre dagar, helt otroligt.  Vi har ju ingen potta. Mer än min mormors gamla glaspotta... fungerade hur bra som helst, 
Gas potta gick lillskrutt å sa. Så fashinrad över den genomskinliga pottan, dock inte så säker. Tippar lätt. Foffa åkte å köpte en rosa potta. Sen blev det Foffas potta!
Den rosa pallen från Baby Björn är 27 år gammal, rosa pottan 2019 års modell. Tänk att de har likadan färg 27 år senare...  Bara Baby  Björn trycket som har olika färg.

(null)

(null)

(null)


(null)



2019-94-09 Sol

För en vecka sen 12 grader, idag noll grader. Riktigt aprilväder. Idag åker dottern på en behövlig spa vecka till Polen. Vi får äran att hjälpa till lite med lilltjejen🤗❤️.
(null)

(null)


(null)
Så ruggigt kallt när vi kom hem från jobbet, att vi tände en brasa..

2019-04-08 OSB

Samtliga väggar har nu fått OSB... kanske gips till helgen, snälla 😌
(null)

(null)


2019-04-07 OSB

Som han slitit hela helgen med L’s gamla rum. Väggarna har fått OSB efter att alla väggar fått isolering. Själv har jag kurerat mig från hesheten med att kolla på serier. Finns nog inget jag inte sett efter denna helg.

Hade jag vetat att en liten lätt lastbil gjorde att alla resor till Byggmarknaden blev en dans på rosor. Skulle man köpt en för länge sen. Haha.... t.o.m Ikea lockar...
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-04-06 Rosa

Mys hos Mommo och Foffa. Lite märkligt har lillskrutt tyckt att Mommo inte kan prata. Jag har verkligen varit tyst. Försökte prata på kvällen, inte ett ljud kom ut... 

Jaja får vara tyst på söndag också.. så härligt att inte behöva svara🤗
(null)
Fick hjälp med att hänga tvätt..
(null)

Tradition att åka tvättkorg. Hade potträning, tur vi hade lite extra kläder. Dotterns egendesignade tröjor med egen text.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


(null)


2019-04-06 OSB

Takgipset på plats. Dags för OSB.


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



2019-04-05 Ingen röst

Fick liten övernattningsgäst, som lärde sig att säga, Mommo har ingen röst. Lite konstigt tyckte hon allt att det var när Mommo inte kunde prata. Vi fick äran att potträna. Gick hur bra som helst. Men Mommo behöver sova. Så det blev Pampers till natten. Hon sov till kvart i åtta.  

Till middag blev det ägg och mjölkfria pannkakor med hemkokt hallonsylt. En riktig hjälpreda i köket.
4 dl soya mjölk
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
Stek i mjölkfritt smör eller flytande ( mildas flytande smör är helt mjölkfritt )
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


(null)

(null)


2019-04-04 Ikea PS Vågö/ Bunsö

Nu när våren är på intåg, vill man gärna plocka fram utemöblerna. Men som vi alla vet, kommer säkert ett bakslag med både snö, hagel och regn. Våra trämöbler mår inte så bra av det. 
Kom på en briljant idé att åka till Ikea å köpa plastmöbler. Normalt skulle jag bara få ett stort Nej... Nu när mannen min blivit med lätt lastbil, ville han åka på stört... haha. Vi skulle köpt fyra stolar, hittade likadana men för barn, kunde inte låta bli. Namnet var Bunsö, lite passande för er som känner igen namnet! 
(null)
Blev några värmeljus åsså..
(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Nu kan jag beskåda mina icke odlingar... frågan är vad vi skall odla ivår! 

2019-04-04 McDonald

Hmm, min man stod för gårdagens middag, då blev det McDonald. Fiskburgare med sötpotatis för min del. Kanske inte det bästa när årliga blodproven skulle tas🤒 dagen efter. Dessutom frös de ner mitt blod, vad va de för prov. Aja,, får se nästa vecka vad provsvaren blev. Dessutom tappade jag rösten å blev rejält förkyld... inga bra odds...Får säkert göra om och göra rätt.
(null)



2019-04-03 Gipslift

Nu när M äger en lätt lastbil så kan man få honom att göra vad som helst,,, hehe. I helgen åkte han gladeligen till Ikea,, kommer ett inlägg om det snart...

Efter jobbet hyrde han en gipslyft från en hyrsajt,, för oss som jobbar å inte kan hämta dagtid. Perfekt.
(null)

(null)

(null)

(null)
L’s gamla påslakan har fått nytt liv..
(null)

(null)

(null)

(null)






2019-04-02 Kladdkaka utan ägg och mjölk


Riktig mumsig kladdkaka, helt utan ägg och mjölk.

3 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1.5 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1/5 tsk bakpulver
En nypa salt
100 g mörk hackad mjölk och äggfri choklad, t,ex Lindt dessertchoklad 70%
2 msk ljus sirap
150 g smält smör. Mjölkfritt
2 msk iMat grädde 

Kokos till formen

Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg i ett bakplåtspapper i en form för den som inte orkar diska☺️. Pensla med det mjölkfria smälta smöret och strö rikligt med kokos.

Blanda alla torra ingredienser och den hackade chokladen. Veva ner det smälta mjölkfria smöret, sirapen och oatlys iMat grädde. Häll i formen. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.. berorende på ugn styrka.

Mums

 

(null)

Ingår att slicka skålen, fick konkurrens av mina fina tjejer❤️
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Alla torra ingredienser
(null)
Mjölkfritt smör och kokos i formen
(null)

(null)
Färdiga kakan, mums

(null)






2019-04-01 Diffusionsspärr

Diffusionspärr på plats! Halva kvar.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-03-31 Grilla

Svärsonen köpte grillat å fixade middagen. Alltid lika gott. Han kan laga mat.
(null)

(null)


(null)

(null)

(null)


2019-03-31 Foffas hjälpreda

Mommo & Foffas lillaskrutt kan allt. En riktig hjälpreda till Foffa. Stark som Gammelmormor Vera. Ganska mysigt att läsa en bok med mamma efter att ha hjälpt Foffa.


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


2019-03-30 Boo Runt

Tolv grader varmt, vindstilla, kan inte bli bättre. Vi tog en behövlig cykelrunda runt Boo.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Nytt område som växer fram mitt i Orminge.  Synd att de spränger bort alla fina berg. Vi får hoppas att det blir bostäder åt ungdomarna.

RSS 2.0