2021-07-29 Altan / Båt

M meckade och bytte saker på båten… men men den går fortfarande i 7 knop. Åkte till Sandhamn och fyllde båten med bensin..
eftermiddagen fixade M med altan till lillstugan. Lite roligare än att mecka båt..
Jag målade en liten del av taket i storstugan…

2021-07-28 Bestick

M tog en tur till stan med Waxholmsbåten. Hans pappa hämtade och körde runt honom på ställen för att köpa båtdelar. Vår motorbåt har ju tyvärr också gått sönder. Den går endast i sju knop. Iallafall en knop ner ön vår segelbåt gjorde! Jag stannade kvar på landet i ruskvädret. Tyvärr kom det inte jätte mycke regn här ute.
Oljade besticken som är av backelit.. ser ut som nya.

Sen passerade Cinderella, dagens höjdpunkt!

2021-07-27 Altan

Altanbygget fortsätter sakta men säkert.

2021-07-26 Altan

Fint väder, dags att påbörja altanbygget till Lillstugan. Blir inte någon jätte stor altan,

Tillräckligt för fyra personer att sitta vid ett bord, några barn som springer runt.. staket blir det också för säkerheten.

M borrar med en bergborrmaskin från Jula. Fungerar hur bra som helst.

Fikarast

2021–07-25 Bullar/ trasig båt

Efter att grovsopsfärjan lämnat oss, väntade nybakta bullar som jag och Lillskrutt bakat på morgonkvisten.
Sen va det dags för lilla familjen att åka hem.
Såklart pajade vår båt…. Nästa vecka skulle bli första lediga veckan utan härliga besök.. blir en tripp hem med vaxholmsbåten!

2021-07-25 Grovsopsfärja

Äntligen. Känns alltid lika skönt att bli av med sådant som är trasigt och återvinna. Kylskåpet har stått ett år i vardagsrummet. Det nya kom två dagar efter förra årets Grovsopsfärja..  inte heller helt lätt att ta med sig ett kylskåp från en ö..  så mycket mer plats..  tyvärr glömde vi en del som vi hittade under lillstugans altan.. men men, tur, då har vi saker att slänga även nästa år…

Längtar redan till nästa år.

2021-07-23 Uvö

Hämtade dotter och barnbarn hemma hos mor som bor på Uvö. Dom har solat och badat hos Gammelmormor.
(null)
En som gillar morfars båt.

Hittade fina bilder frön förr på min syster och mig😭 riktiga 80 tals frillor.

Spännande, massa roliga saker
På upptäcksfärd

En som klättrarna berg
Byråerna från Eknö får nytt liv på Uvö..

2021-07-24 Rensning / Städning

Idag har vi burit grovsopor till bryggan.  I morgon kommer den efterlängtade Grovsopsfärjan till Eknö. Förmiddagen hjälpte dottern till. På kvällen kom svärsonen ut och hjälpte till med de tunga sakerna som kylskåpet och fönstret… vi har även 6 st fönsterkasetter under huset som tappat gasen.. får bli ett per år.. tunga saker..
Skönt att bli av med kylskåpet som stått i nästan ett år. Det nya kom två dagar efter förra årets Grovsopfärja..

Tänk att jag trodde vi slängt allt som va under huset. Men vi hittade fler saker. Även en massa saker under lillstugans altan.

Vi har sparat lite till nästa år som M glömde, som låg bakom lillstugan.. vi är inte arbetslösa på jobb till nästa år. Känns skönt att veta.

Min fina starka dotter. Så stolt över henne. Supermamman som fixar allt.  (null)

Jag och lillasyster har myst
(null)
Storasyster har jagat stackars fina fjärilar  🦋..
Fjärilarna, speciellt de blåa gillar min oregano och timjan som jag planterat i en skreva i berget..

2021-07-22 Altan

Dags att påbörja altanbyggande till lillstugan. Leveransen av virket är på plats.
Den gamla altanens underrede blir kvar.  De gamla plankorna blir golv till vedhögarna.. Ny altan blir runt hela huset. Vi hittade en hel del saker under altan.

Denna är väl 45 år gammal. Bara den vita tråden runt spikarna som förmultnat.
(null)

Tyvärr blir denna sida smalare… virket va kortare ..

2021-07-21 Randig

Blev en vilodag hemma efter sprutan. Lite trötta.  När vi handlade sist hittade jag dessa randiga paprikor..
Inte bara paprikorna som va randiga, även priset!

2021-07-20 Vaccinerad nr 2

Då har vi tagit vaccin dos två.
  • Vaccinerad
  • Varsam
  • Vettig
Trots att jag är vaccinerad kommer jag fortsätta undvika trängsel och hålla avstånd 💚 i morgon skall vår dotter ta spruta nr 1 💚

Hämtat från Svenska Dagbladet

2021-07-19 Virke

Idag fick vi leverans av Virket jag beställtfrån  Orminge trä.. lång resa med två transportsätt. Supertrevlig som även kommer leverera våra två Bojar senare i sommar.
Hasses Sjötransport som håller till på Djurö.

Då är det bara till att börja bära. 90 vändor har M räknat ut.. aja, han vill ju träna, detta kallar jag gratis träning.

2021-07-18 Mon Ami

Lite kyligare. Den blåa himlen består. Framåt kvällskvisten kom molnen men ännu inget regn.

2021-07-17 Lisslö

Hämtade godavänner i Stavsnäs för en utflykt till yttre havsbandet, Baksidan av Lisslö. Ön där min morfar hade Sommsrställe när han llevde, mina kusiner har fortfarande sitt ställe kvar.  Baksidan har superfina klipphällar.

Jag är ju inte den bästa hoppilandkallen.. tur K är med och O, jag sitter mest och njuter av det fina vädret. M kör båten.

Vilken dag vi fick. Blåste rejält ute på Rödkobbsfjärden, en härlig båtfärd hem.

Det är dagar som denna man kommer ihåg om vintern.

2021-07-16 Sista Dan

Idag va det sista dagen på simskolan. Lillskrutt tog tre simmärken. Hon har hoppat i med kläder och flytväst, bubblat och doppat huvudet och hoppat från kanten.
En riktigt stolt, glad och nöjd tjej.

Efter middagen skjutsade vi hem tjejerna.
Kommer bli så tomt. Men till helgen får vi vänner på besök. Full rulle, det är alltid kul. Vecka 30 det blir en lugn vecka. Sen jobba igen.

2021-07-15 Glass

Glass varje dag efter simskolan. I morgon sista dagen på simskolan. Lek vid lekplatsen i hamnen efter simskolan, inte helt fel.

(null)

Två nöjda tjejer med varsin glass från Sandhamns Glassigaste ställe.

Gladaste tjejen på ön

2021-07-14 Livräddning

Idag testade dom på att hoppa i vattnet med kläder och flytväst. Lillskrutt är inte rädd för någonting.

Eftermiddagen brygghäng igen. Alldeles för varmt för att göra något annat.

(null)

Den här lilla prinsessan kommer nog snart ta sina första steg. (null)
Den här stora prinsessan som snart fyller 30, va hände, hon gick när hon va 8 månader.. när man tittar på kort så va hon inte stor när hon gick, hon balanserade med sina söta små tår.
En som gillade SandhamnsBageriets Solbulle, iallafall en varm solig dag, när man både gått på simskola på förmiddagen och badat hemma vid bryggan på eftermiddagen..
jag tycker det är för lite marsankräm, Delselius i Stavsnäs solbullar är bra mycket godare.

Alltid lika glad

2921-07-13 Brygghäng

Simskola på förmiddagen, brygghäng på eftermiddagen. Vilka dagar.

2021-07-12 Simskola

Idag första dagen på simskolan för Lillskrutt som inte är så liten. Så duktig, gjorde allt som fröknarna sa.
Jag och lillasyster tog en promenad runt byn.
När vi kom hem blev det lunch, sen bad vid bryggan. Vilken dag. Lär bli lika varmt och fint hela veckan. Älskar värme.

Lunch
(null)

Några härlig herrar som hissade segel direkt från bryggan!

2021-07-11 Stavsnäs

Blev en sen kväll för dessa små bustroll. Blir en mysig vecka med simskola.

2021-07-11 KalkonKöttbullsmörgås

Räksmörgåsen har bytts ut mot kalkonköttbullmörgåsar.. snart mot Stavsnäs.

2021-07-11 Mot landet

Äntligen semester, packning i vanlig ordning. Ms pappa hjälper alltid till med att bära saker.

Snart skall vi hämta upp lilla familjen i Stavsnäs.

2021-07-10 Korvstrumpor

Första helgen på semestern. Fixade lite småsaker som vi behöver ut till landet.
Vi klippte häcken på framsidan. Kvällen avslutades med tårta hos godavänner som fyllt år. Morgan utökade sitt Korvförråd med ett par korvstrumpor från Biltema.. han fick en kylväska med korvar på…blir perfekt när han är på sina endurokörningar.

2021-07-09 Äntligen

Första gången utemöblerna inte är på plats…
Direkt efter jobbet plockade vi fram tältet, tvättade av loungemöblerna. Bara utemöblerna kvar. Det får bli nästaår.. eller kanske i augusti. När semestern är slut.
Man hinner inte allt, iår har M hjälpt sina föräldrar att resa deras uterum hela vårens alla kvällar fram till midsommar.

2021-07-08 Spackling

Spackling av väggen,, snart semester , då får väggen vila första veckan. Då skall vi gå på simskola och bada.

2021-07-07 SeaBag

Vi beställde en säck från SeaBag i höstas.
En XL säck. Målade brädor är förbjuda  att slängas på Grovsopfärjan . Vi hade plank från  hela lillstugan. Äntligen har M kapat upp och burit ner till sjön samt fyllt säcken.

SeaBag kom sent på kvällen, stackarna som åkt runt i hela Skärgården för att hämta massa skräp. Men dom kom och vilken service och trevliga grabbar.

Alltid lika skönt när man åker från återvinningsstation Detta kändes ändå bättre och lite lyxigt. Men vilket roligt jobb att åka runt i skärgården och hämta. En sån båt skulle man ha. Då behöver vi vinna på Lotto. Drömma kan man alltid göra.

2021-07-07 Hem

Tanken va att vi alla skulle åka hem till stan. Men det regnade så fruktansvärt samt att SeaBag som skulle hämta skräp hos oss, ännu inte kommit. Bara till att vänta

Lilla familjen tog Vaxholmsbåten hem.

2021-07-07 Jobba

Vår lilla Lotta på Bråkmakargatan, hon kan simma äter sill och jobbar.
Här har hon möte med morfar❤️

2021-07-07 Magiskt vid 3 tiden

Helt magisk himmel. Ibland är det bra att inte kunna sova, då får man se denna vackra himmel vid soluppgången. Min färger, rosa, blått och grönt, inte minst de gråa bärgen, hela min färgskala.

2021-07-06 Strandhäng

Medan vi jobbar så hänger dessa vid stranden..

En gigantisk sandlåda med massa nya roliga saker.

2021-07-05 Stavsnäs

Efter jobbet åkte vi till Stavsnäs för att hämta dessa finingar. Gungställningen godkändes direkt. Lite för mycket mygg.. något vi måste göra något åt…

2021-07-04 Gungställning

I Grevens tid att vi köpte en ny, den gamla brakade totalt ihop när M skulle flytta den åt sidan.. nu gäller det att inte denna ruttnar..

Klart man behöver testmontera på Altan…

Inget va förborrat. En anledning till att M monterade på något som är i våg.

Sen montera ner och upp igen på baksidan av huset. M både slipade och oljade för att barnen inte skall få stickor..

Drömmen är en gräsplätt utan myggor på baksidan.. men men drömma kan man alltid göra

2021-07-03 Bad / Gotland runt

Över 20 grader i vattnet. Passade på att bada och kolla in segelbåtarna som seglar Gotlandrunt . gick lite hett till när flertalet båtar nästan körde in i varandra..  Mitt i allt kom Cinderella, vem väjer!

2021-07-03 Båt på vift

Ibland blir det bara lite tokigt. Båten va fullastad med allt från gungställning till byggmaterial.. vi började lasta ur. När jag kommer ner till bryggan ser jag båten guppa,, mötte precis M…hmm. Han hade helt enkelt fått hjärnsläpp och släppte tamparna, gick iväg med skottkärran.. Även herr M kan göra tokigheter. Inte bara jag…
Allt slutade bra. Min rosa båt kom till användning. Hade gått att simma ut, är över 20 grader varmt.

2021-07-02 Båten lastad

Båten lastad = Helg

En sväng till ByggMax för att handla stolpskor till Lillatugans altan..

Därefter lämnade vi babypoolen ute på Värmdö. Lillskrutt hade ritat en så fin Robot på ett blad. Va gör man inte om man inte har papper. En intelligent dam..

Hittade hjärtan på himlen. Så vackert

Sen tanka båten.. lämnade bryggan halv tio på kvällen. Så himla fint, även om solen försvunnit, är det ljust. Om någon månad behöver man lämna bryggan 18 för att inte åka i mörker. Får njuta ett tag till.

2021-07-01 Päronfoder

Tittar på foder till dörrarna på landet.
Päronfoder från Nacka Byggnadsvård blir det.
Dörrarna är tyvärr lackade. Bara till att slipa, fosterna däremot byter vi ut. De andra blir brasved.

(null)
Dessa blev det. Lite mer att frakta ut på fredag med vår Lilla Ockelbo som numera fungerar utmärkt som fraktbåt… för 25 år sedan hade vi en segelbåt som vi i några år körde utan mast samt fraktade det ena med det tredje till landet…
Dessa fanns på Byggole, betydligt billigare, men klumpigare.

2021-08-30 Gungställning

Äntligen har gungställningen kommit… efter jobbet körde vi ut gungställningen  och lastade  båten… på lördag blir det montering,

2021-06-29 Braskamin

Braskaminen har gått varm sen den installerades.

2021-06-28 Tallskott

Ledig dag. Sågat nedfallna grenar och rensat torra grenar efter vattenfall.
Inte minst jagat tallskott. Behöver man marklov för att fälla ett tallskott. Är området detaljplanerat behöver man marklov till att fälla träd annars inte.  Huset i stan ligger inom detaljplanerat område, men inte landet.