2016-06-28 Häck



Trädgårdsarbete, 

Slutade med att M kapade två skarvsladdar.... 





Därefter bytte vi ut repstegen från Biltema mot Jula.


Biltema stegen


Jula stegen, mycket kraftigare.






2016-06-27 Boo runt


Första semesterdagen. Tog en kvällsrunda runt Boo. Drygt 2 mil. Lagom kvällsrunda.










2016-06-26 Dimma


Blir en dimmig hemfärd från landstället!



Dessa två skall hem å jobba

Med min inbyggda GPS kommer vi nog hem.

2016-06-25 Första doppet


Första doppet på landstället.

Fick med oss dessa finingar, svärsonen grillade och hjälpte M att sätta på vattnet. Någon hade druckit upp vår 10 litersdunk. För att sätta igång vattnet behöver man lite vatten på traven. Men vi har så snälla grannar som lånade oss både vatten och tänger, även tängerna hade fått fötter😳. Grannen hade blivit av med en såg, de behövde väl lite vatten och en tång för att montera ner den😉. Eller så har vi slarvat!




Kvällsdopp med denna brutta. Jag tog två, riktigt varmt, ca 17 grader.

2016-06-24 Snipa runt Tranarö


På kvällskvisten fick vi åka en sväng med M's syster och mans snipa, så himla mysigt. 

Vilken fin snipa.




Grabbarna grus fick också följa med.



Svärfar njuter av tennkulemotorn
M försöker leka sjöjungfru!





















Då var midsommarafton över. Midsommardagen har tagit över.

2016-06-24 Midsommarafton


Iår blev det midsommar ute på Ingarö
Gott och Blandat




Två som gillade att fota😃

Något på G 😍.

De yngre förstod direkt, de äldre var lite trögare, men blev så glada. Själv går jag liksom på moln fortfarande😍. Hihi.

Som sagt de äldre lite trögare... 




Min äldsta bloggläsare, och kanske den yngsta.




Syster, bror å svåger.


Lag Blåbär

Sedan lekte vi en massa som kusin J och hennes väninna fixat. 


Lag Vin



Lag Banan


Lag Lingon


Därefter Dart!











Vårt lag Spenat.














































Don't mess with me!

Moster hejar på.






Två helt fantastiska lekledare som säkerligen tröttnat på bångstyriga deltagare😂






Tävlingen avslutades med att team Blåbär vann överlägset, trots att tävlingsledningen försökte med några extra tävlings frågor.

Snart skall vi åka snipa. Bilder kommer snart.

2016-06-23 Födelsedagsfirande


Åhh vill också ha Pool. Vi var och Firade en av M's barndomskompis J som fyllde 49... Blev bjudna på grillat och mumsig potatissallad. Alltid lika trevligt.


Vi tog cyklarna, med finkläder tog det en kvart, annars hade det tagit knappt 10 minuter. Trots långsam cykelfärd, fick jag en maska på strumpan.

2016-03-23 Volvo


Lämnade in bilen på Volvo i Nacka för att fixa krockskadan. Lagom till semestern. Vi får väl spendera tiden ute på landstället.
M cyklade till Volvo och min åkte in i bilen. Hua kl var halv sju.






Åkte genom Storängen påväg hem.












Tidig morgon


Köpte bröd i bageriet.

Mums frulle.


2016-06-22 Nacka runt



Äntligen bron öppen för bil och cykling...
Vi cyklade genom nyckelviken, över Svindersviksbron över till kvarnholmen, sedan förbi Henkan, ner till Svindersvik, finntorp, Birka genom Storängen och sedan hem igen. Blev bara 3.2 mil, kändes mer... En tur runt Nacka.







Vilken trappa de bygger, vart skall den gå! Finns inga hus här uppe. Kanske ett utsiktsberg.
Snyggt, 














Som alltid, kollar konstruktionen!













Så himla vackert med de gamla tegelbyggnaderna som bevarats.





Istället för asfalt har de lagt gatsten, gör så mycket mer.










Strandvägen mot Alpyddan och Svindersvik.










Allén ner mot Villa Kullen och Svindersvik.




Nu kommer mörkret.







Tyckte vi såg Kusin J's bil!


En riktigt gammal bensinmack i Fintorp.



Genom Nacka kyrkogård 

Kusligt! Eller bara suddigt.

Cyklade förbi L's gamla grund skola. Järla skola, där hon gick i Nacka Musikklasser.

Förbi Saltsjö-Dufnäs







Vi cyklade även igenom Nyckelviken,








Utsikt mot Värtahamnen och Lidingö. 


Lilla Nyckelviken.






Vi körde Nacka runt.


2016-06-21 Skor


Nya skor! 599 kr som hittat, kostade 1700 kr.... Får bli två par, ett par till cyklandet och ett par till löpning/promenad.


Jag var ute å sprang, kändes som jag gick på sten, inte konstigt, en mm kvar av sulan fram... Ett års promenad/löpning och cykling!
Tydligen trippar jag på tårna.


Få se hur länge dessa håller
Mina färger, ibland har man tur.


M han sliter på hälarna . 


Nike skorna specialbeställde jag, bara enkom för att få rätt färg, ja jag vet jag är hopplös. Mina nya Asics hittade kag på Stadium, känns hur bra som helst, något fel måste det vara med tanke på priset.. Eller så är det föregående års modell.

2016-06-20 G-berg


Måndagens tur 3.2 mil. Genom skeviksskogar till Gustavsberg. Vi startade vid halv tio på kvällen.. 

Snart vänder det och blir mörkare, bäst att packa ner pannlampan.


Tänk att det kan vara så himla vackert runt knuten.



Hur lyckades jag med det här! Jag är inte direkt någon mästerfotograf.

Hur många hästar finns det ! Det fullkomligt kryllade i alla hagar.





Lite slut är man allt.. Kom hem klockan halv tolv på natten..

2016-06-19 Fyra mil


I söndags blev det en cykeltur till Svindersviksbron, tyvärr öppnar de förbindelsen från nackasidan den 21 a juni, blir en tripp på tisdag igen.



Vi åkte ner till marinstaden, oj vad de hade piffats till, det var lite rufft för en fem år sedan.







Här tog det stopp










Vi tog cykelvägen mot Nacka strand, är så vackert längs vattnet



Vi kom till att passera under bron.







Cykelleden över Svindersviksbron går från via mc Donalds i nacka.





Från Nacka strand tog vi båtbussen till Djurgården Blickhusudden. Tar bara några minuter över.








Vi åkte grusvägen upp mot Kaknästornet längs med vattnet, sedan vidare mot Gärdet och Östermalm.

Mot Djurgården för ett varv runt kanalen.











Efter 80 minuter var vi tillbaka vid Blockhusudden, hann precis med båten. Tydligen gick sl's klocka rätt, så vi fick åka på samma biljett tillbaka.











Himla vackert i Stockholm.


2016-06-18 Korv


M's  födelsedagsmiddag, korv i stora lass. En återkommande 



Ser inte gott ut, men de som kom förbi uppskattade det desto mer.


Själv åt jag sojakorvar, helt ok. Hade du frågat min mormor som bara åt raw food skulle hon inte ens tittat pt sojakorvarna.











En lite hund som vill ha lite korv.


Sojakorvtallriken, 


Vanlig 90% korv









Det åts korv i alla hörn.








Far å son

2016-06-18 Restaurang J



Lunch på Restaurang J i Nacka Strand. Toastskagen ett måste.
Vi fortsätter med firandet, bäst att fira ordentligt, man fyller bara 49 år en enda gång!















Mysigt även när det regnar..

2016-06-18 HAMN


Kungen och drottningen firar 40 år som gifta, vi firar 30 år. När vi kommer upp i deras ålder kommer vi fira över 50 år som gifta😍

I lördags besökte vi Museumet HAMN som ligger strax innan Saltsjöbaden, närmare bestämt Fisksätra, namnet klingar inte direkt, men det har sitt ursprung från bondgårdar från 1700 talet.


Själva museumet är ett interaktionsmuseum... Man kunde öppna skåp och lådor, prova på en massa saker... 
Det roligaste museumet jag någonsin varit på.
M integrerar i själva inredningen.. 

Som att kliva in i ett rum på 70 talet.


Åhh Stålmannen, min favorit. Iallafall serien med skådespelaren Dean Cain och skådespelerskan Terry Hatcher som även spelar i DH.




Dennis, vem har inte läst den tidningen under sommarlovet.







Hmmmm, en gång i tiden ville alla bo i Fisksätra, de T,o,M köade!





Oj, missade nog en historielektion. Nuvarande Finland tillhörde Sverige på 1700 talet. Japp jag erkänner, historia har inte tillhört mitt favoritämne, kanske berodde det på att min historielärare hade svenskt rekord i antal overheadbilder, ni vet en sådan apparat man lägger ett genomskinligt plastpapper med text på, och lyset i klassrummet är släckt för att kunna se vad som står. Yes, istället för att lyssna på läraren, räknade jag antalet overheader han använde. 























Usch, skillnad på verktyg som användes i sjukvården på 1700 talet. Användes vid amputation i kriget..





Inte nog med ett genomtänkt museum. De hade även tänkt till inne på toaletten, en minitoa för de allra minsta.

Även ett minihandfat.

Väl värt ett besök.
Museumet handlar i stort om slaget vid stäket. Två otroligt duktiga guider, som även guidade oss igenom hela museumet. 


2016-06-18 Födelsedag

Jag är inte vaken, jag låtsas bara sova😴..
Idag är det M's födelsedag. Det firade vi med skönsång vid sängen.


En svets utan gasol! Det är bra, då kan han svetsa pergolan till trädgården😊. Nää han önskade sig en. Han kan alltid öva på saker som jag skulle vilka ha,, nu kanske även jag får en present när jag fyller😉.  Han har en gasol svets som han förvarar hos svågern som har ett riktigt stort garage. I vårt kommer man knappt in för alla saker.



En stor tallrik gröt...

Jag tog lite Eknöblåbär på min gröt.

2016-06-17 Regn


Paviljongen regnar bort!


2016-06-16 Bra sommarmöbler


För några veckor sedan beställde jag en soffa från Bra sommarmöbler i Göteborg. Skulle köpt hos Brisak, men de saknade en del, å de var inte jätte serviceminded. Åkte hem och googlade, hittade samma soffa för en mindre peng inklusive frakt, hos Bra sommarmöbler. Vilken service, jag ringde för att höra om ungefär leveransdag, killen ringer samma dag jag lagt beställning å säger att han packat och skickat med frakt, samma dag å dessutom ringer å informerar, det kallar jag service.

Soffan kom två dagar senare .




Modul soffa från Brafab.



M's favorit ställe... Han har bytt ut tv soffan mot tältet







2016-06-15 Skuru 1 mil


Vilket härligt väder. Vi tog en promenad vid halvtiotiden på kvällen, hemma vid 11 tiden... Fortfarande ljust, lika otroligt varje år.

Vi promenerade ner till Skurubron, lilla björknäs och hem genom skogen. Fick ihop en mil.












En liten Paus vid skurusundet.









Glasbrukssjön





Danmarksängar, slingan nedanför oss..


Myggen har tittat fram, då går det fort genom skogen..

2016-06-14 Allan


Idag är det Allans födelsedag. Gammelmorfar till dessa fina tjejer och morfar till M.

2016-06-13 Blomsterlandet


Köpte lite blommor från blomsterlandet i förra.veckan.

Varje år säger jag att nästa år då skall jag inte köpa några blommor till krukorna. Tror ni att jag håller det? Nope! Jag föredrar perenner som återkommer, dessa icke perenner är jätte fina, känns dock lite som att kasta pengarna i sjön, eftersom sommaren varar max i fyra månader sedan är det höst och det vackra blommorna är ett minne blott. Fast det är fint så länge det varar!


Rosa Hortensia.

Mårbacka pelargon.







Denna annorlunda tulpanlök köpte jag i höstas på Djurgården. Återkommande förhoppningsvis.

Även dessa tulpaner hoppas jag återkommer.

2016-06-12 Siggesta bakluckeloppis


I söndags åkte vi å sålde allt vi hade från våra förråd. Vi fyllde Saaben med allt...
Gjorde inte någon större vinst i pengar, den största vinsten var att jag blev av med en massa saker.

En gratis låda är ett måste, vilket man inte blir rik av, men någon annan blir lycklig.


Kanske loppis är ute! Tycker mest att det är roligt att sälja, min väninna däremot är ett proffs, hon ser direkt värdet i ett loppisfynd, denna gång blev det inget tillskott med sig hem för min väninnan. 

2016-06-11Jula


Heaven för M, själv längtar jag bara att komma ut.. Men jag klagar inte,, M har det tufft med två tjejer i familjen, blir många besök i klädaffärer, syaffärer inte tala om inredningsbutiker...
Så japp jag får nog stå ut och snällt följa med.
Blev ett par dörrhandtag till bodarna. 




Så himla fint det blev

2016-06-10 Klister


Lekstugan blir omplåstrad. Den har några år på nacken, närmare 21 år.... Kanske dags med en uppfräschning! Just nu förvaras allt möjligt, bra som extra förråd. Får bli ett annat år, idag fick taket lite mer klister till tjärpappen, stenarna som tyngt ner taket är numera ett minne blott, stormen kan komma!




2016-06-09 Fotbollsplan från förr!


Under kvällspromenaden hittade vi denna bortglömda fotbollsplan, gömd bakom uppvuxna buskar. Rostiga fotbollsmål med sprucken asfalt, gräs som växer ur sprickorna... Kändes som tiden stått stilla...

2016-06-08 Lökar


Mor min ringde för att höra om jag kunde svänga förbi sopstationen i Boo. Sagt och gjort svängde vi av och in vid sopstationen vid Eriksvik. Totalt rensat på lökar. Kommunen hade annonserat I Nacka Värmdö posten, att de skänker alla lökar det grävt upp runt om i Nacka, bra återvinning. Tydligen populärt.

2016-06-07 Hus Spindeln



Tvättade utemöblerna, hällde de överblivna såpavattnet i stenröset. En gigantisk spindel kom springande efter att han fått sig en rejäl dusch...

2016-06-06 G-Berg

En cykeltur tur, retur Gustavsberg.

 
 




Många avstickare blev det.


 




 





Fullt med folk i Farataviken, de firade Gustavsbergsdagen.





M utmanar, jag håller mig till cykelvägen, M tar skogsvägen.

2016-06-05 Tak till Förrådsboden



Taket till boden är snart klar.












Smetar man på för mycket tjära, då blir resultatet så här när värmen passerar 30!


Mannen min är alltid försikommen,,,en presenning blev räddningen.

2016-06-05 Portugal nästa


I söndags lämnade vi av dessa finingar på Arlanda. De skall till Portugal å bila. Inte avis alls...



2016-05-04 Grands Vinterträdgård


L påväg till Grands Vinterträdgård, middg med klassen.













Klänning och kavaj från MQ



2016-06-04 Pappa



Japp då åker pappa hem till Halmstad, tack snälla pappa för all hjälp denna vecka. Du är världens bästa pappa för mig❤️.

2016-06-03 soppa



Vår prinsessa firar i tre dagar...
Vanligtvis brukar jag baka, idag blev det Delselius som fick baka. Beställde tre olika smarriga tårtor.

Lagade tre soppor som jag förberedde på morgon, perfekt med soppa och en massa ostar och brödet kom även det från Dellan.










Jag bakade några kakor.


Förtugg




Världens bästa dagmamma G kom och grattade med sin man B som promenerade med L till förskolan i ur och skur eftersom han då var pensionär för 18 år sedan .




















Gudfar far såklart på plats.


Fina väninnor till mig som sett L växa upp kom förbi med familjerna.









Ble inga bilder från utsidan... Ungdomarna satt i paviljongen...



2016-06-03 Stolt mamma & pappa


Stolt mamma & pappa när lilla O tar sin Sjuksköterskeexamen vid Karolinska institutet. Ceremonin hölls vid Karolinska institutets Aula Medica i Solna, en pampig och arkitektonisk byggnad.
💕






Tre favoriter i baksätet❤️.

En annan favorit i framsätet❤️



Många bilder blir det, vår kära dotter har en förkärlek till olika miner..

Dagen började hemma hos MamPa.


Vi mötte upp mormor vid forum.


Snälla morfar parkerade mormors bil, M parkerade vår bil, då slapp vi gå. 




Pampig byggnad Aula Medica vid Karolinska institutet i Solna.















Riltons vänner uppträde,,, de var även gästartister när L hade lucia konsert i Berwaldhallen för många mongo år sedan
















2016-06-02 Brafab


Min snälla, snälla pappa som gör allt för en😘. Han har agerat chaufför hela veckan. Här monterar han soffbord från Brafab. Medan L myser i paviljongen. Bra arbetsfördelning.


Tack smälla pappa💕

Kanske lite litet, men det är runt.








2016-06-01 Papp


Plåttaket får vänta ! Blev en rulle papp till förrådstaket. 







Morfar kontrollerar hållfastigheten! Nää, han har en hjälpande hand när det behövs fyra händer.






2016-05-31 Söder


Snälla morfar skjutsade mig in till den stora staden. Lilla O passade på att promenera från Södra station för att få skuts hem, blev en fika i solen hos Thelins.

2016-05-30 Bröllopsdag



I dag firar vi 30 år... Som gifta 18 år...




2016-05-29 Ingarö



Födelsedagspresent från M's mamma å pappa. Så fin rosa färg på krukan, å fina blommor💕.




Cykeltur på drygt fem mil. 






Fikade hos farmor & farfar . M fixade båten, fågelskrämman hade slitit sig från båten.
 


 
 

RSS 2.0