2011-04-29 Mösspåtagning vid Nacka Gymnasium


Idag va det mösspåtagning vid Nacka Gymnasium... och alla andra
skolor i stockholm... L går Naturvetenskaplig inriktning, linje eller program
eller va det nu heter... och har även Beteende som inriktning..


2011-04-29 Crossen är godkänd:)


Idag kom M´s systers man U förbi och godkände M´s nya KTM Cross.

2011-04-27 Cross


Nu är M lycklig.. Idag köpte han sin belöning för allt slit med bygget.
Denna KTM cross har han haft som motivering för att bli klar. Själv
förstår jag inte riktigt, men men jag är ju inte en karl, tur de:)
Själv skulle jag hellre åka till något varmt land...

2011-04-26 Runda i spåret.


Ikväll fick jag med L ut i spåret, eller rättaresagt L drog mig runt
spåret:)

2011-04-24 Målat ut blivande altan!


Idag har M målat ut vart den blivande altanen skall placeras.
Vi köpte märkfärg på Byggolé.

Kanske blir den lite stor.. gjorde en grov kalkyl, blev 77 kvm..
All yta kommer inte utnyttjas, då vi beslutat att bygga en altan istället
för mur på en del av tomten..eftersom grannen byggt ett skjul mot
vår tomt och hans tomt ligger 1.5 nedanför oss...

2011-04-24 M´s motorcykel åkte ut från garaget


Idag åkte motorcykeln ut..och jag fick


min bil tvättad..

2011-04-23 påskbrunch ute på ingarö


Igår åt vi Påskbrunch ute på Ingarö. Riktigt gott.





2011-04-23 bokat sjösättning..


Hemfärd från Eknö.

Om tre veckor är det dags för sjösättning. Vi passerade båtklubben
på vägen hem från landet.

Båten stod kvar...Oj oj bara en massa jobb kvar..

2011-04-22 Ut till Eknö..


Vilket väder vi fått. Här står jag och lagar lunch ute på landet.
Vi åkte ut för att sätta på vattnet.







Måste ha varit en hård vinter.. Vår ena boj har blivit en svajboj!
Vi blev lite lätt förbryllade när vi såg öglan i berget som va helt tillplattad!
Inte ens en hammare skulle få den platt...
Vi fick förklaring när vår granne berättade att den stora Lysbojen hade
gått sin egna väg.. Kustbevakningen band fast den i vår lilla bergögla
tills isen släppt helt... Det händer saker även på vintern..

två soldyrkare på altan..

2011-04-21 Påskägg..


L fick sitt påskägg lite tidigare, eftersom vi skall ut till Landet..

Det blev dock inget godis,, tre linnen och dvd film samt ett par nya
joggingbyxor..

2011-04-19 Promenad ute på Ingarö..


Istället för att ta en promenad hemma, åkte vi ut till Farmor och
Farfar för en promenad, Hugo följde med. Här har Hugo och L väldigt
vita ögon...Hugo sneglar på L´s hand där hon har en liten godisbit:)
En fin bild över Tranarö inloppet.

2011-04-18 Citrontårta..



Här kommer recept på en liten citrontårta, eller citronkaka.. Är ju
inte en kaka men heller inte tårta, kanske en paj:)


Till botten behöver du:
3 dl dinkelvetemjöl
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
175 g smör

Till fyllning:
3 ägg
2 1/2 dl socker
2 msk rivet cintronskal
1 dl pressad citronsaf (från 1 stor citron eller två små)
5-6 msk dinkelvetemjöl (beroende på storleken av äggen)

Garnering:
ca 1 dl florsocker
citronskivor eller raspat citronskal.

Blanda smör och socker, vaniljsocker och dinkelvetemjöl till en smidig deg.
Platta till degen i en kakform, med löstagbarbotten, alternativt lägg ett bak-
plåtspapper i botten av kakformen innan du plattar till degen (lättare att lyfta ut
kakan).
Grädda botten mitt i ugnen i 200grader, ca 15 minuter.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt den pressade limesaften, det rivna skalet och
sist vetemjölet. Häll på smeten på den färdiggräddade botten. Grädda
kakan i ytterligare 15-20 minuter. Kakan skall fortfarande vara lös. Tårtan får
perfekt konsistens om den får stå över natten, kakan måste stå i minst fem timmar
innan servering. Innan du ställer undan tårtan, sikta generöst med florsocker. Spar
lite florsocker innan servering, för att bättra på. Garnera med några små bitar citron,
eller något annat valfritt.


2011-04-17 Grattis L 19 år..



Idag firade vi lilla L.

Det blev endast lite fika..Tänk att L har bakat allt utom citronkakan,
hon är riktigt duktig. Hon kanske skulle blivit bagare istället för naturvetare:)


här är L´s berömda kladdmuffins med diverse strössel.

Paketöppning.

L fick gummistövlar av oss och en kurs i husmassage på Axelsons
Gymnastiska institut.

Frukost på sängen är ett måste och lite falsk sång från föräldrarna..



2011-04-15 Paddor eller Grodor överallt!


Igår tog vi en liten promenad i området,, de va paddor eller
grodor överallt, missade den lektionen:) Vi fick se upp vart vi satte ner våra
fötter. Tror vi såg en 10-15 paddor sitta ihopkurade mitt på
gångvägen.

2011-04-14 L´s studentskiva...Jag har aldrig!


Här är discoklänningen färdigsydd. Tror studentskivan hölls på
Alexandra charles gamla nattklubb. Ganska slitet. Men ungdomarna
verkade ha kul, vilket är viktigast.
L är discodrottning och C är Hippie.

Här har vi L igen och hennes klasskompis som har ett lika fint namn
som L dessutom är dom lite halvsläkt..eller Min systers mans systers
dotter, lite lustigt att dom hamnade i samma klass i gymnasiet.
L fortfarande discodrottning och andra L är utklädd till gravid. Lite kul.
När L som är utklädd till gravid beställer i baren undrar bartendern om
hon skall ha alkoholfritt, vilken min, ni skulle sett..

Hela klassen sjunger för fullt.



Några i L´s klass hade klätt ut sig till Buss 496, vilket dom antagligen
aldrig har varit..


2011-04-14 Klänning status!


Klänningen är nääästan klar.. Endast fållning av klänningen återstår.
Har nålat upp och förberett. Tar kanske tio munuter att fålla upp,
den lilla discodrottningen får ta längden som den är för nu tror jag att
jag går och lägger mig:)

2011-04-13 Skor från VagaBond.


Igår köpte jag ett par skor som jag tänkte ha i morgon när L har sin
Studentskiva.. Vi föräldrar får vara med och äta middag,, antar
att arrangörerna tjänar lite pengar på oss föräldrar.. sedan åker vi ut
kl 21, därefter börjar festen för alla ungdomar:)
Skorna hittade jag på VagaBond i Nacka forum, 800kr, mycke pengar.

2011-04-12 Klänningstatus!


Oj oj bara en dag kvar.. har ju glömt bort klänningen som legat
över matsalsbordet och skrikit på att bli färdigsydd. Men kvällarna
har bara flugit iväg.. men snart kommer M hem från från Tyskland
där han jobbat denna vecka, så blir allt som vanligt.
Överdelen är iallafall ihopsydd. Blixtlås och fållning kvar, i morgon skall
den vara klar..

2011-04-10 FetaKyckling med potatisgratäng..


Igår blev det lite påhittat, med de vi hade hemma.. Blev riktigt lyckat!

4 personer, 225 graders ugnsvärme (nedre delen av ugnen)

FetaKyckling
ca 12 st tunt skivade kyckling filér
1 pkt äkta grekisk fetaOst
2 dl creme fraiche
1-2 tsk sambal Oelek
12 st Tandpetare
1 st bakplåtspapper.


Potatis Gratäng
7 stora potatisar
1 stor gullök
salt och peppar
ströbröd
3dl grädde

Glöm inte att ugnen skall startas innan 225grader!

Smula sönder Fetaosten och blanda ihop med creme fraichen till
en smidig smet, blanda sist i sambal oeleken.

Skiva potatisen och löken i tunna skivor, varva potatisen och löken i
en ugnsfastform. Salta och peppra, häll över grädden och in i ugnen.

Bred ut fetakrämen på den tunt skivade filén. Rulla ihop och fäst med
en tandpetare.
Lägg bakplåtspappret i botten på en ugnsfastform, placera de ihoprullade
kycklingrullarna som innehåller fetaostkrämen. In i ugnen brevid potatis-
gratängen. När kycklingen fått lite färg öppnar du ugnen och lägger på
resterande fetaostkräm.
Potatisgratäng och kyckling är färdig ungefär samtidigt.. Ca 25-40 minuter
beroende på ugn..

Servera en tomatsallad, lite linfröolja med smak av citron gör susen!


2011-04-09 Discoklänning...status!


Klänning status.. Nu har jag ca hälften kvar.

2011-04-09 Discoklänningen är tillklippt.


I morse klippte jag till klänningen L skall ha på sin Studentskiva som
är på Torsdag. Har använt mig av ett basmösnster som jag gjort om
en aning.. Vi får se hur det blir.
Nu väntar jag bara på att L skall komma hem, alltid bra att måtta
innan jag syr ihop klänningen!

2011-04-09 Potatisplättar med lingon och keso


Igår blev det potatisplättar med lingonsylt och keso. Men jag
föredrar nog rårakor,, då är det riven potatis, men det va gott.

2 portioner.

5 dl potatismos (vi hade potatismos från i onsdags)
3 msk dinkelvetemjöl (går givetvis bra med vilken mjölsort som helst)
2 ägg
Smör att steka potatisplättarna i.

1 pkt frusna lingon
1msk vatten
socker efter smak

Keso


Blanda potatismos och mjöl med en stor slev, knäck sedan äggen
i smeten och fortsätt blanda med den stora sleven tills den blivit
smidig. Smält rikligt med smör i stekpannan, stek plättarna i
önskad storlek.

Medan du steker potatisplättarna förbereder du lingonen!
Häll de frusna lingonen i en kastrull med ca 1 msk vatten och socker,
Kocka upp och rör om, lingon skall fortfarande vara hela. Häll upp
i en skål.



2011-04-08 Gunnarshögs online butik...


Nu har jag beställt den årliga konsumtionen av kallpressad rapsolja och
Body lotion från Gunnarshögs. Finns att beställa http://www.gunnarshogsgard.se/
I år beställde jag även Kokosnötolja, dom tillverkar denna åt en
annan leverantör, men det gick bra att skriva under övrigt att man även
ville ha en burk.  Jag beställde två burkar, tyvärr hade den ena gått
sönder i frakten, men jag får en ny. Ska bli spännande att testa.
Förra året testade jag linfröolja med smak av citron, riktigt gott att ha i sallad.
Kokosnötolja skall tydligen vara gott att ha i smothie. Den är stenhård i
vårt klimat, ser ut som parafin, vid över 21 grader blir den flytande.

Lite info:
Extra Virgin Kokosnötolja kan användas både till matlagning,
stekning, fritering, bakning, smörgåspålägg och drinkar eller
som kosttillskott samt till hud- och hårvård.
Extra Virgin Kokosnötolja är ett näringsrikt och hälsosamt stabilt fett
som tål upphettning utan att bilda transfettsyror. Det är därför idealiskt
som nyttig matolja och kan med fördel ersätta annat matfett. Extra Virgin
Kokosnötolja framställs från ekologiska handplockade varsamt utvalda
kokosnötter genom en helt naturlig process utan tillsatser, fermentering,
kemikalier, blekningsmedel, deodorisering eller härdning. Genom en skonsam
kallpressning bevaras alla viktiga näringsämnen och fettsyror liksom den
naturliga friska milda smaken och doften av kokos.


2011-04-07 Skiva nr 3 - utklädd till Ängel..


Ikväll va det dags för Skiva nr 3. L hade bestämt sig för att vara en
ängel.. Blev dock lite panik, alla vita skor va försmå... tur att mamma
köpt ett par vita skor till födelsedagspresent.. Fick bli en förtidig present.




På väg in till stan.. blir en sen natt igen..

2011-04-05 Stridspilot



Här kommer en liten finare bild på studentprinsessan som
klätt ut sig till stridspilot.

2011-04-06 Nu är julklappen bokad.. Nagelförlängning till L och J


Nu tjejer (J och L) är det bokat med en nagelförlängning
till studenten, en något försenad julklapp.
Lördagen den 28 maj kl 11-14
är ni inbokade hos Derma Nova vid Götgatan 94 på söder.
http://www.dermanova.se/naglar.aspx
Blir Fransk manikyr med gel, hoppas det blir bra.

2011-04-05 Studentskiva tema krigare...


Ikväll va det dags för nästa studentskiva,, tema denna gång är
krigare.. L hittade en gammal grön klänning hon köpte när hon gick
i 6:an, med pilotglasögon blev hon en stridspilot.


2011-04-04 Glorian är nu klar!


Ikväll har jag fixat L´s Gloria hon skall ha på Studentskiva nr 3, nu i
veckan,,,Studentskiva nr 2 är även den i denna vecka..

Får man vara nöjd.. Jag tycker den blev helt ok.



Material till Glorian.
8-10 vita piprensare
1pkt dunfjädrar
2m Aluminiumtråd
Prinsessdiadem från Panduro...
Allt är köpt på Panduro.. Köpte även lite rosa fjädrar, men det blev
en helvit Gloria..

2011-04-04 Världens bästa pajbagare


Jag tror jag skall sluta laga mat. M har tagit över köket. Titta vilket
fint pajskal han gjort.

100 g smör
1/2 dl kallt vatten
1 dl vetekli
Dinkelvetemjöl tills degen blir smidig.

Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter. Idag bestod vår fyllning av
Färskbroccoli, riven mozzarella, 5 vispade ägg och ca 1 dl mjölk,
Vitlöksost.

2011-04-03 Glittrig överdel eller underdel?


Har lite beslutsångest...först tänkte jag att överdelen på L´s klänning
skulle ha de glittriga tyget. Men nu när jag ser tygen framför mig,
kanske det blir bättre med glittrig underdel! Hjäääälp... får fråga
lilla L ikväll..

2011-04-02 By By Tjock TV...


Idag åkte vår Tjock TV till tippen i Skurus Återvinningscentral.
Tänk när vår utbyggnad va klar och M bestämde sig för att han ville
ha en platt TV,,, när jag efter tre veckor tänkte titta på TV med Tjock
Tv´n då hade han slutat att fungera:( han blev nog sur och gav upp.
TV skåpet sålde jag förra helgen, givetvis ville dom inte ha en TV som
inte hade något ljud..

Nu står våran Pannasonic helt ensam på Skurus återvinningscentral,
han fick inte ens plats i en bur, stackarn. Vi slängde aldrig
fjärrkontrollen.. Vi  såg våra kära grannar L och J springande mellan
sopbergen, medan vi stod i den långa kön.

2011-04-01 Träskor från Moheda


Idag köpte jag mitt årliga par Träskor. I år blev det ett par från
Moheda, Victoria heter träskon, med svarta läderremmar.
Träskor är det bästa jag vet. Längtar till våren. Kanske konstigt att köpa
nu när frosten fortfarande sitter i..

RSS 2.0