2018-08-07 Äpplen

Har ägnat hela dagen åt tvätt och äppelplockning... har fyllt en och en halv soptunna med äpplen som fallit ner.  Sen plockade vi ner alla äpplen från trädet.

Gjorde äppelsaft och även äppelmos, blev inte mycke, eftersom de flesta äpplena va angripna av våra köra skator.

Fick tips av en jobbarkompis att lägga äpplena i citronvatten medan man skalade dom. Vilken fin och ljus äppelmos det blev.. riktigt bra tips.

(null)


(null)
Skala och hacka äpplena lägg i citronvatten. Iår fick jag ungen hjälp av M med äppelskalaren.. Tig lite längre tid. Men mysigt att sitta i solen..
(null)
Kokade upp med lite av citronvattnet. Ca 10 minuter. Sedan vispade jag hårt.
(null)
Kokade i ca 5 minuter till. Vispade hårt tills det blivit mos.
(null)
I med massor av socker . Vispa runt tills första bubblorna. Häll i citronsyra för konservering.
(null)
Tappa upp på burkar som är kokta och rena.
(null)

(null)
Gjorde lite saft.. blev inte mycke iår...
(null)
Även om det ör mysigt att stå ute och koka saft. Använde jag min nyinköpta saftmaja som fungerar på induktionshällen..
(null)
M stod för äppelplockningen
(null)

(null)
Använde mig av vinflaskor som fortfarande hade en skvätt vin kvar i botten. Hoppas det fungerar som konserveringsmedel.. saften fick även lite citronsyra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0