2011-10-08 Äppelsaft + mos


Äppelmos recept finns under Cillas Kokbok... Idag fick jag ihop detta.
plus två flaskor till med äppeldricka.. Äppeldrickan  va helt otroligt
god.



Jag fick en hel kasse med äpplen av F och J, tack jätte snällt:) Fick
även Kvitten.. som man kan göra marmelad av... Bild kommer
senare..

Fick även två korgar med äpplen från Farmor och Farfar.. Tackar tackar
Idag har jag verkligen saftat och syltat.
Måste säga att äppeldrickan blev otroligt lyckad, läskande god.

Jo vet inte om jag sagt att jag köpt en till Saftmaja:) En som fungerar
på min induktionshäll, Nu har jag två stycken, vilket är perfekt, nu kör
jag saftning i stereo. Den gamla saftmajan är faktist bättre, den rymmer
mer saft än denna. Finns att köpa på Coop Forum i Gustavsberg, kommer
inte ihåg priset men inte mer än 500kr.

Delade äplena i fyra delar, Skar även i en citron som jag la över äpplena
i saftmajan.
Efter ca 1/2 timme hällde jag över ca 1 kg socker



Tog ca 2.5 timmar innan saften blev klar för att tappa upp på flaskor..
De sista du gör är att veva ner 1tsk atamon i saften.. beroende på hur
mycke saft du får.
Tvätta flaskorna även dom med atamon, Om du har spritflskor som
precis är urdruckna då behöver du inte tvätta flaskorna, spriten dödar
alla eventuella mögelsporer:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0