2011-12-28 Honungsbröd



Till jul bakade jag ett nytt bröd...istället för sirap och mjölk hade jag honung
och vatten...mycke gott...Tänkte att min kära mor skulle kunna äta av mitt bröd
som annars innehåller på tok för mycket socker.

Honungsbröd
1pkt jäst
50 smör
5 dl vatten
4  msk honung
Salt
Rågsikt

Smält smör i en kastrull, häll i vattnet. Smula sönder jästen i en degbunke.
Se till att smörvattnet blir fingervarmt.. Lös jästen med lite av degvätskan.
Häll därefter i resterande vätska.. Blanda ner honung och salt innan rågsikten
åker ner. Tänk på att inte ha för mycket vetemjöl, den skall vara lagom kladdig.
Låt jäsa i ca 30 minuter i degbunken. Dela degen i totalt 16 delar. Rulla till runda
bollar, kavla sedan ut till en rund tekaka.. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter på plåten.
In mitt i ugnen på 275 grader i ca 3-5 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0