2011-12-25 Mini morotscupcakes..


Igår firade vi julafton nr 2 hos min syster. Jag bakade mini morotscupcakes med
Philadelphiaost.. mums... vi fick en hel del annat gott. Lax i ugn mums.

Små mini muffinsformar... Finns på Åhlens. Brickan är från Designtorget..

Två ägg
två dl socker
1 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
1/2 dl matolja (jag hade rapsolja)
Tre dl finrivna morötter.

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i alla torra ingredienser. Blanda därefter i oljan och
de finrivna morötterna i smeten och sist mjölblandningen.
Häll upp i formarna... För den som vill går det lika bra att smöra och bröa en kakform,
tar dock en aning längre tid, ca 30-40 minuter.
Har du miniformar tar det ca 10 minuter i ugnen. 175 grader. Med andra ord går det snabbt
att fixa om man får oväntat främmande!

Glasyr
50 gram Philadephia ost
2 dl florsocker
1 tsk vanillinsocker
Rör ingredienserna. Bred på glasyren eller använd en spritspåse.
Spritsning och garnering fick jag hjälp av lilla L.

Garnera om så önskas med lite strössel.. flagnad mandel eller pinjenötter för den som önskar..
Själv tog jag strössel, de brukar barn tycka om.. Tror dock att dom inte skulle våga äta
om dom visste att de va morötter i..:) Men me lite strössel så lockas ögat till allt..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0