2011-12-23 Rödbetssallad.. + två tips!


Här kommer recept på lite rödbetssallad.

3 burkar a 710 g hela rödbetor (inlagda).
10 dl vispgrädda...
1.5 - 2 dl majonäs.. lite beroende på om man gillar majonäs..
spad från rödbetorna.

Räcker till hela släkten, och grannarna..

Skiva rödbetorna med hjälp av en äggdelare. Lägg rödbetan i äggdelaren, dra ner
strängarna! därefter vänd på rödbetan och dra ner strängarna igen.. och vips har
du delat rödbetorna i små stänger.. M som lärt mig, själv har jag år in och år
ut skivat med en vaaanlig kniv.. jag säger då de, han som inte gillar att laga mat.
Men det är han som kommer på finuliga sätt.. men han är
Ingenjör och jag Civilekonom..så det måste vara någon skillnad! eller inte

När alla rödbetorna är skivade,, vilket går i ett nafs om man använder äggdelaren.


Om ni är två, kan den ena dela rödbetorna och den andra vispa grädden lite lätt,
inte för hårt. Efter att grädden är vispad blandar ni i majonäsen efter smak.
Därefter blandar ni i alla rödbetorna. Tänk på att spar lite av spadet från
rödbetorna. Häll i den mängd spad tills ni får en fin färg.. Efter en dag i kylskåpet
får den ännu mera färg..


Har lärt mig ett till trick idag även de tricket av M... Jag säger de, de är han
som skall laga mat och inte jag. När han väl lagar maten är den av högsta klass,
dessutom diskar han efter sig, vilket inte jag gör...
Den som har svårt att öppna burkar och där
knivtricket inte fungerar. Då slår man burken i skärbrädan.. dock viktigt att
skärbrädan är gjord av trä och inte sten,, för då går de illla...
Slå bara lock delen ner i skärbrädan och burken får pyspunka! Vips och locket
går lätt att få av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0