DUKTIG

Idag har jag varit Duktig! om man nu får säga duktig, skulle väl snarare säga att jag känner mig NÖJD efter denna dag, det är oftast så jag känner mig efter mina dagar veckor och år av livet. Jag känner mig nöjd med det jag åstadkommit och gjort. Jag gillar utveckling och att det händer saker i mitt liv. Det är inte så att jag nervärderar andra för att andra inte gör som jag gör utan alla människor har olika värderingar i livet... Tänk va tråkigt livet skulle vara om alla tänkte och gjorde samma saker...Nä nu blev det djupt....
Men..Jag har ialla fall städat garderoben och fått ihop sju kassar med kläder och ett knippe med gardinstänger som vi hade för 16 år sedan när vi bodde i G-Berg, som jag packade in i bilen och körde ut till Butikkällan i Gustavsberg.

http://www.pimpim.net/~pim/ifd/butikkallan.html
Det är en ideell förening för direkthjälp dit du kan skänka gåvor såsom rena kläder, hela prylar, verktyg, böcker, leksaker mm, varje helgfri torsdag mellan 12-18... En del kläder och prylar skickar dom till Estland till ett barnhem för barn och ungdomar, Samt att ungdomar får ett startpaket när dom flyttar från barnhemmet med en slant och nödvändiga prylar. Känns bra att lämna ifrån sig sina kläder man inte använt på ett år.
 
Jag och L brukar städa garderoben en gång per år och åka över med några kassar. En del kanske tänker oj så mycket kläder... tänkt inte så mycket utan gör något istället som är mer nyttigt än att tänka åt andra och låt andra sköta sina liv så som dom gör. Så länge det inte skadar andra barn och vuxna...

Jag har hört att andra tycker att jag säger att jag är så  mycket duktigare än andra, eller en annan kommentar hon jobbar så mycket att det kan framstå som att vi andra inte jobbar!!!!HALÅ... duktig...Dom som känner mig innerst inne vet att jag aldrig skulle säga rent ut att jag är duktig. Däremot kan det säkert uppfattas som att jag vill visa att jag är "så himla mycket duktigare", men då har man återigen inte haft så mycket annat för sig själv än att tänka vad andra gör.
Jag jobbar 40 timmar i veckan precis som större delen av Sveriges kvinnor för den del män också. Jag har man och ett barn kanske inte lika vanligt, andra har två barn och är skild etc...jag dömmer inte dom för det.
På min fritid har jag under åren startat gymnastikförening varit samordnare åt min dotters skola för luciakonserter. Jag har dessutom under istort sett hela mitt liv studerat, har samlat ihop 220 poäng på universitetet, en master i företagsekonomi... fötutom under fyra års tid då jag genomförde tre ablationer i hjärtat.

Men allt detta har jag inte gjort för att visa mig duktig inför andra om det var någon som trodde det så kan ni sluta tro. Utan allt detta har jag gjort för att jag själv har velat. Jag gillar utmaningar, andra hoppar fallskärm, åker motorcross andra åker finlandsbåt och super sig fulla och är hemma på måndagen och vabbar eller sjuka om man inga barn har... 
istället för att supa mig full om helgerna och ligga med huvudvärk på måndagar. Har jag istället studerat och gjort tentor under denna tid då andra gjort annat, det är endast val vi själva kan göra. Jag sitter inte och undrar hur man kan supa bort en hel helg. det är endast olika val vi gör. 
Vi har alla 24 timmar om dygnet att hitta på olika saker. Vi har olika arv och miljö och intresse. Själv ser jag upp till dom som hoppar fallskärm och önskar att jag själv skulle våga och ha det intresset.
Men det verkar sticka i ögonen på folk att man klarar av allt detta eller va beror det på???? Men det är väl som med plugghästarna i skolan när man var mindre...dom blev retade.. men plugghäst eller inte, dom som har bra betyg förtjänar det för dom lägger ner enormt mycket tid och förtjänar mer berömmelse än retande ungdomar.. sedan finns det dom som kämpar men har svårare med skolan och dom är inte sämre för det utan har mycket annat att ge. Det är aldrig försent. Hörde föresten av en kompis att vår finansminister hade 1á i företagsekonomi. Som sagt det är aldrig försent att göra något man verkligen brinner för.
Och sist men inte minst ödslar man mycket tid på att irritera sig på andra så slösar man mycket tid på det också, själv lägger jag min tid på det jag tycker är kul (förutom i denna skrivande stund, men blev lite chockad av att så många människor ödslar sin fritid eller fikapauser på att irritera sig på andra)..........

Idag är jag iallafall nöjd med vad jag har gjort, kommer vara lika nöjd i morgon när jag legat i sängen och tittat på film och ätit Polly:)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0