2009-12-23 Brödbak.. Rundbullar


Idag har jag bakat bröd, godis och gjort rödbetssallad
och inte minst skinkan har grillats...
Recept på godis och rödbetssallad kommer för den som vill..

Här kommer receptet på mina rundbullar som endast bakas till Jul av mig.

1pkt färsk jäst
5dl fingervarmt vatten
1/2 dl olja
2 ägg
Salt efter tycke..
3dl farin socker
Rågsikt tills degen inte klibbar..

Värm vattnet fingervarmt, blanda ut jästen i lite vätska i taget.
Vispa äggen, rör sedan ner de vispade äggen i degvätskan.
Blanda i salt, farinsocker och olja, veva runt tills farinsockret smällt.
Blanda ner rågsikt tills degen är klibbfri. Låt jäsa över duk i ca 30 minuter.
Dela degen i fyra delar. Trilla ut fyra rundbullar, två på varje plåt. Gör mönster
med hjälp av en gaffel innan jäsning.
Låt jäsa i ca 30 minuter.
Om ni har varmluft kommer bröden lyfta som tak:) Rekommenderas att
ha vanlig ugnsvärme 200grader, ca 20 minuter i nedre delen av ugnen.
Direkt när bröden kommer ut från ugnen, pensla på lite olja på toppen
av bröden.

Gott att servera med leverpastej, rödbetssallad och toppa med lite köttbullar.
Själv hade jag Tartex med rödbetssallad samt kalkonköttbullar, vilket också går bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0