2014-07-06 Posten " Bläck Power "



Kanske dags att slänga dessa trots att det finns en historia bakom! 

Jag sommarjobbade på Posten i Sandhamn från 15 års ålder tills jag va 20! Många härliga somrar som brevbärare , dom sista åren fick jag även räkna 10-, 25-,50öringar samt enkronor! Jopp, en gång i tiden har de funnits 10 öringar!! Då va de sagt, så gammal är jag.

Jag hade två härliga kollegor som drev Posten på Sandhamn på 80 talet... Dessa två fantastiska damer introducerade mig i arbetslivet. De va dom som fick mig att först gå ekonomisk linje på gymnasiet, sedan till civilekonom på universitetet! Annars hade de nog blivit Ingenjör...

Glömmer aldrig min första arbetsdag.
Jag hade fixat sommarjobbet helt själv. De va viktigt att komma itid hade damerna på Posten sagt. Ca 10 minuters båtfärd från ön där vi hade landställe (som jag fick av mina föräldrar när jag fyllde 18 ), på den tiden gick de ingen Waxholmsbåt från ön. Jag startade snurran 1 timme före, men va händer motorn går sönder... Grrr, båten vi hade gick inte att ro, den va för bred. Jag gjorde inte direkt ett bra första intryck! 

Dag två hade min morfar som bodde på en ön Lislö bakom oss, fixat så att Waxholmsbåten skulle angöra Idholmen ( ön som ligger framför vår ö) på morgonkvisten dagen efter, normalt stannade inte morgonbåten där, de va en snabbåt som körde ut Posten och Matvaror.
Jag tar och ror vår båt som va en icke rorbar båt över till andra sidan, va händer, ena Åran går av 200 meter innan Waxholmsbryggan! Jag fick paddla den sista biten, väl framme är jag helt slut, jag får upp semaforen. Tror ni Waxholmsbåten gick in? nop. Jag sprang på stigar och letade efter ett hus med telefon, inte hade jag mobiltelefon på den tiden, min mor och far hade, men dom va på andra sidan och låg å soooov! Äntligen hittade jag ett hus, fick låna telefon, ringde Morfar och sa att jag tar nästa båt till honom, skulle få låna en av hans motorbåtar, som även va rorbar, utifall! Ringde även till damerna på Posten. Vilket intryck tror ni jag gjorde.... 

Jag skulle få en chans till!
Jag lånar morfars båt. Dag tre startar jag två timmar innan, jag hade räknat ut att de skulle ta 45 minuter att ro till Sandhamn! Bra att ha lite marginal. Motorn startar fin fint, halvvägs vid Getholmen går Vattenpumpen sönder även på den! Jag ror som en galning , Waxholmsbåten närmar sig med stormsteg, när jag kommer roende in i hamnen, står Damerna från Posten och skrattar... Äntligen tror dom på mig, kan hålla med om att vem skulle tro på allt detta. Jag jobbar som ett djur för att bevisa att jag nog skall klara av jobbet. Tror ni de va slut me motor problemen! 

Grannen kom och hämtade mig den tredje dagen. Skulle få låna deras båt den fjärde dagen, även den la vattenpumpen av, inne i hamnområdet dock, behövde inte ro så långt denna gång. 

Jag fick en ny kompis på motorverkstan efter att jag lämnat in Tre båtmotorer, beställning av en ny motor och ett par nya åror.

När väl den nya motorn kom va allt frid och fröjd, jag slappnade av, då fick jag 40 grades feber och halsfluss, jag jobbade på trots detta. Damerna på Posten såg hur blek ja va och skickade hem mig och sa Vi vet att du kämpat med båtar och åror, gå hem och krya på dig... Ryktet sprider sig snabbt på en liten Ö. Motorverkstan hade väl skvallrat, måste varit rekord med tre motorer inom en vecka!
De blev fem år jag jobbade, 10 veckor varje sommar, måste ha gjort ett bra intryck ändå, trots den första veckan!

När Morfars båtmotor va klar skulle vi köra tillbaka den. Pappa sa vi bogserar, vår båt va en aning större. De gick rejäla vågor på Rödkopsfjärden, ja styrde, min syster satt i fören i morfars båt. Pappa körde vår båt, helt plötsligt hakar motorn av, jag slänger mig efter motorn, jag och min syster skriker till pappa, som inte hör pga blåst, när han väl vänder sig om lyckas vi få rätsida på motorn. Jag tappade mitt fina armband som sjönk till botten, men men, sånt är livet, motorn sjönk iallafall inte till botten?

Vilken sommar!



Dessa läskburkar fick jag efter varje arbetspass på posten...

Roliga texter på varje burk!

Bläck Power
-Det skrivna ordets kraft ( Posten )
Ett oskrivet affärsbrev

Det kan vara skillnad mellan
* Framgång och nederlag
* Nya affärer och stagnation
* Goda och dåliga relationer
* Export och nedskärningar
* Offert och order
* Missförstånd och uppskattning
* Effektivitet och stress








Med pennan i din hand kan du välta världen. Eller åtminstone få den att stanna till och lyssna en stund. Låt brevet jobba för dig. Skriv mer. Stressa mindre.

Blev mycke text. Nä nu skall jag ut och tvätta fasaden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0