2014-01-24 Créme Brulée

1:e nyårsefterrätten inmundigades i går.. Mums... Sanningen är att jag alltid minst gör två till tre olika efterrätter till nyår.. Créme Bruléen blev aldrig klar i ugnen.. tog fem timmar! sedan va den perfekt.
 
Créme Brulée 

5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
5 äggulor
1 dl strösocker
1 färsk vaniljstång

 

Sätt ugnen på 95 grader. Vispa vispgrädde, mjölk, och äggulor.
Dela och skrapa ur fröna ur vaniljstången, blanda dem med lite av strösockret, rör sedan ner allt strösocker i smeten.
Fyll smeten i ugnsfasta portionsformar, ställ dem på en plåt. Fyll plåten med vatten upp till kanten på själva portionsformarna..
Grädda mitt i ugnen i cirka 2-5 timmar tills de stannat. När man skakar på formen ska de inte dallra för mycket i mitten.
Kyl dem till kylskåpskalla, kan göras med fördel dagen innan servering.

Strö över ett tunt lager med rörsocker, vanligt strösocker går också bra. Bränn av sockret med en gasolbrännare går också bra att bränna av sockret i ugnen under grillvärme 250 grader.

Mums..

 

Jag tror att min ugn har givit upp, därav det fem timmarna i ugnen.. men dom blev perfekta!
 
Gasolbrännare från Clas ohlson 99kr, dom har allt.. Vit såklart...
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0