2013-12-30 Jitterbug (Smördeg kakor med maräng)

I måndags bakade jag jitterbug på mitt vis... Efter att ha gjort glass i stora lass fick jag fyra äggvitor över, normalt gör jag maränger, som bara blir liggande.
 
Smördeg kakor med maräng
 
200 gram Smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2.5 dl Specialvetemjöl
1 äggula
 
4-5 äggvitor, går bra med färre... normalt säger receptet 1-2 äggvitor.
Själv följer jag sällan receptet, ibland blir det bra och ibland inte!
Fick höra igår av min väninna som ofta gör jitterbuggar till kalas, hon använder våg för att få till bästa jitterbuggen,, hmmm. hennes är riktigt goda. Gillar man mycke maräng då kanske även mina går hem...
3 dl strösocker, har ni bara 1-2 äggvitor ta då 1 dl strösocker.
 
Blanda samman smör, socker, vaniljsocker, mjöl och äggulan till en smidig smet. Låt degen vila i kylskåpet en stund.
 
Vispa äggvitorna till hårt skum, vispa därefter i lite socker i taget och vispa till en fin jämn smet.
 
Dela degen i två delar. Kavla ut till 1/2 cm tjock rektangulär bit, bred på hälften av de vispade äggvitan. Rulla sakta ihop till en rulle, obs blir rätt kladdigt. Skär 1cm tjocka bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Gör samma sak med den andra delen.
Grädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0