2013-12-20 Varning.... Matavfall


Nacka Kommun skickade Julkort som tack för att vi bidragit till att samla in över 900 ton matavfall..... Hmmm
 
Efter att vi fått dessa matkärl har vi verkligen sorterat fullt ut, vi har t.o.m sorterat alla förpackningar...Vi har fyllt bilen varje vecka med allt från plåt, plast, papper, tidningar mm.. Dessa har då sköljts ur med vatten. Vår vattenförbrukning har ökat markant samt vår bensin förbrukning... vet inte om det är ett miljövänligt val! Tur dock att allt vårt matavfall använts till biogasbilar mm... vi har diesel i vår bil, cirkeln är inte helt sluten.
 
Det positiva med sortering av matafall och förpackningar är att vi ser hur mycke mat vi slänger och att all mat vi köper består av någon slags förpackning.
 
Våra matproducenter behöver tänka om. Eller dom som hämtar sopor behöver komma fram med delade kärl, då slipper vi åka till sopstationen.. Kanske plast och papper i ett kärl som är delat! Glas och Plåt kärl som är delat..Blir många kärl på uppfarten, men de kan jag köpa..
 
Fyrfärgstryck,,, kan inte vara miljövänligt;)
 
 Nu har jag bidragit med ytterligare några kilo matavfall...
 
Vi rensade våra skåp. Väckte både flugor och fjärilar till liv.. maten gick dock inte att väcka till liv....köper som sagt lite för mycket. Jag tror att jag inte har varan hemma...
 
Florsocker och Farinsocker behöver vi inte köpa på ett bra tag! Nog för att vi bakar mycke men 6 fpk florsocker är att ta i. Mitt nyårslöfte blir att skriva lista och försöka äta upp de vi har!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0