2011-11-04 Hasselbacks curry kyckling med en äppelsallad..


Igår blev det kyckling med hasselbackspotatis och en äppelsallad..
currysås är en självklarhet till kycklingen...
mums..

Kycklingfileerna körde jag i tryckkokaren... 10 minuter sedan är det klart.
Hade Gunnars högs timjanolja samt vanlig rapsolja..en skvätt vin, lite
äppelcidervinäger med hallonsmak, soja, en citron (pressa i citronen samt
lägg i citronen efter att du pressat i saften i ångkokaren), sallt peppar och
färska kryddor... de du har hemma.

Hasselbacks potatisen, Skiva antal potatisar som går åt... jag äter normalt
en potatis om den är kokt... men hasselbackspotatis, ja då kan jag äta fyra
stycken... Skiva ner 90% till potatisroten! placera den på ett bakplåtspapper i en
ugnsfastform. Salta gärna med grovsalt... pensla med rapsolja..
Vill du kan du alltid blanda ihop en smörblandning med en massa goda kryddor
och pensla över. In i ugnen 200grader falst två... ca 30 -45 minuter beroende på
hur knaprig du vill ha potatisen.. jag hade min inne i 45 minuter,,, M hade nog
velat ta ut potatisen efter 30 minuter... Glöm inte att testa med en sticka först...
Går lite fortare om du har varmluftsugn..långsammare om du inte har!

Äppelsallad: Balsamvinäger, timjanolja, italijensk salladskrydda, salt och peppar, en hackad tomat,
1dm hackad gurka, två nävar hackad färsk spenat, 1 hackat äpple. Låt vinägern ligga längst
ner i skålen, blanda inte runt förrän ni skall äta!

Currysås: 2dl cremefraiche, 1 hönsbuljongtärning, curry eftersmak. Koka upp tills buljongen blandats ut..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0