2010-11-17 Farmors hemgjorda Glögg


Idag har jag rört ihop glöggen... Nu skall den stå och jäsa i ca. tre-fyra
veckor.. ser ut som en gigantisk Cafe au lait.
Min stora 30 liters gryta är bara borta.. hur kan en så stor kastrull bara
försvinna, har jag lånat ut den? men till vem!
Tur att Svärmor (farmor) finns, hon kom som en räddande ängel, fick
låna hennes gryta, en 10 liters, den räckte precis. Vi får hoppas att det
nu inte jäser över. När jag kom hem från jobbet så stod hennes kastrull
på trappen, så glad har jag nog aldrig blivit över en kastrull.

Farmors hemgjorda Glögg

6 liter Svagdricka
2,5 dl strösocker
25 g jäst
500 g russin
3 påsar kryddnejlikor
1 bit ingefära
5-7 potatisar beroende på storlek...
1 påse hela kardemummakärnor.

Rör ut jästen i lite fingerljummen svagdricka. Blanda alla ingredienser i en
stor kastrull. Minst 10  liters..
Låt stå i minst tre veckor, max fyra veckor, rör om varje morgon och kväll.

Sila och häll upp på rena flaskor.
(receptet är från M´s mamma)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0