Stelkrampspruta och bandage...

Då var det dags igen för olycksfågeln C... Det verkar som att åldern har slagit in på allvar..
Har nog aldrig råkat ut för så mycket efter att jag fyllt 40... och snart är det 41..Dom säger att det inte produceras några hjärnceller efter att man passerat 30, det kanske ligger något idet. När man passerat 40 måste jag förlorat en mängd massa hjärnceller med tanke på att jag inte förstår att vissa saker skall man inte göra..

Har inte tagit upp det tidigare för jag ville ju inte skrämma er med äckliga bilder..Mohaha ha.. som L brukar säga..
Förra helgen tänkte jag vara lite duktig. Få få bort lite skräp från tomten efter bygget. Det blev över en hel del armeringsjärn. Bra tänkte jag det kan man göra någon snygg spalje av. M har tidigare byggt ett så fint staket av armeringsjärn till mig (se nedan bild).
Efter att ha flyttat undan all betong som skrapats  ner från plattbygget.. skulle jag lyfta iväg armeringsjärnet som var en bra bit längre än mig själv,, mina ynka 1,78 cm... ni ser själv hur långt det är.. Säger jag något så kanske det blir fel, alla har vi olika måttbegrepp över hur stort eller tungt något är, ni vet säkert vad jag menar.
Eftersom jag har varit gipsat i fyra veckor är min ena arm lite svag, tänkte då hjälpa till med foten och lyfta upp armeringsjärnet.. tyvärr hade byggjobbarna klippt i det och det var vasst i ändarna, vilket resulterade i att det gick in i hyllan av foten... alltså framsidan i vecket mellan fot och smalben. Varpå jag löft upp den och det blev ett snyggt snitt och givetvis lite blod... Tejapde ihop och sedan var det bra med det..
Men en vecka senare hade såret inte läkt.. Såret gick upp på jobbet och det blev vårdcentralen och dom skickade mig vidare för att ta stelkramp.. Så nu kan jag bli biten av både det ena och det andra...





För er som vill veta mer om vad Stelkramp är.....

Stelkramp (tetanus)

Stelkramp är en allvarlig men i Sverige mycket ovanlig sårinfektion. Stelkramp orsakas av en bakterie som kan finnas i jord. Ovaccinerade äldre personer med sår från trädgårdsarbete kan drabbas. Smärtsamma muskelkramper är ofta första sjukdomstecknet. Antibiotika, motgift och intensivvård botar de flesta. Idag ingår vaccination mot stelkramp i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn.

Stelkramp inträffar i Sverige i enstaka eller inga fall varje år. De som drabbas är i regel äldre personer som är ovaccinerade. Inte sällan har de fått sår vid trädgårdsarbete.

Stelkrampsbakterien finns normalt i tarmen hos många djur men även i jord som gödslats. Bakterierna kan bilda sporer som kan leva i det fria i flera tiotals år. Sjukdomen uppkommer genom att bakterierna kommer in i ett sår och bildar ett gift, ett så kallat toxin. Även obetydliga sår kan vara farliga om man är ovaccinerad.

Tiden från smittotillfället till sjukdomens utbrott varierar mellan tre dygn och tre veckor.

Stelkrampsbakteriens toxin kan stoppa nervimpulserna från vissa celler i ryggmärgen och om sjukdomen inte behandlas leder den ofta till döden.


Symptom

Typiska symtom på stelkramp är smärtsamma muskelkramper som börjar i ansikte och nacke och sedan sprider sig till bål, armar och ben. Kramperna startar ofta genom yttre påverkan som exempelvis beröring eller höga ljud.


Förebyggande

Smitta

Stelkramp smittar inte direkt från människa till människa. Vid sårskador är det viktigt att rengöra såret.


Vaccination

Sjukdomen kan förebyggas enkelt och effektivt genom vaccination. Sådan ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn.

Alla bör vara vaccinerade mot stelkramp. Om det gått mer än tio år efter grundvaccination rekommenderas en fjärde injektion och därefter en påfyllnadsdos vart 20:e år.

Om du inte är vaccinerad mot stelkramp kan vaccination i samband med skada inte förhindra stelkramp. I dessa fall måste immunglobulin mot stelkramp ges omgående för att förhindra att du blir sjuk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0