Idag var det sjösättning...vid Mölnviksvarvet...

Idag var det dags för sjösättning för lilla ockelbon som vi har vid Mölnviksvarvet.. Idag fick jag den äran att vara med för första gången, vilket var intressant. Men hade önskat att M´s båtkompis varit med som vanligt.. Han får krya på sig från sjukhussängen, han fick akut operera gallsten igår vilket inte alls lät roligt.. Men krya på dig så ses vi snart.

För mig var det en upplevelse att vara med. Var som att vistas i en gigantisk Sandlåda där en styrde och småpojkarna följde med snällt och gjorde precis vad som sades och det var hårda tag! Hade man glömt något så fick man höra hur man skulle gjort.
Och när ledaren vände ryggen så snackades det och skojades det om vad man borde tänka på!
Jag tror det mesta var på skoj:) inget allvarligt.... jag hoppas ingen tar illa vid sig, nedan är min upplevelse och jag hade kul.

Några exempel från dagens sjösättning.
Första båten ut..
Antingen vevar du eller så krossar du något J..v..g. .

Otroligt att båten inte rasat under vinten...


Nästa båt för sjösättning..
Motorn är för långt under båten... det går inte att höja upp den?.. Jo visst kan jag göra det... motorn hissas upp..
Det skulle du tänkt på tidigare och gjort igår..



Helt plötsligt var M borta... han hade skyndat sig till vår båt för att hissa motorn, man vill ju inte bli tillsagd.
Så var det våran båts tur...
  
Måste beundra min motor som jag M helt själv satt in och sågat upp nytt hål, vist är han duktig, vår allas M, han kan precis allt och snyggt blir det.

Bäst att passa på när chefen är borta,,, vill sätta i sprinten..

Traktorkillen var ändå hjälten för dagen, han drog högsta vinsten som fick köra traktorn.

Hann inte ta dagens höjdpunktbild.. blev själv så chockad... Här är krankillen eller tjejen.. och J..v. den som inte lyder, det är jag som kör spakarna och ni tar linorna.
Nog för att M har Ostiborås som han själv säger men denna karl pekar med hela handen eller det blev ju hela kroppen efter som när han sträckte upp armen nådden han nätt upp till M´s nåsa och stod i säkert 10 sekunder och sa Repet,, Repet..Han menar då att M skall ta repen och linda runt båten.. Ja den som inte har något annat måste peka med hela kroppen för att göra sig hörd. Men det kanske behövs när det är en bunt killar i en enda stor sandlåda som inte vågar säga emot emot:) för att det skall gå fortare till nästa år... Men jag tror att de flesta av dessa män har enormt mycket empati och vet hur man uppför sig här i livet och mest tycker det är skoj.
 Och motorn sprang läck,, inte bra, men M är så duktig, det fixar han... M får beskriva i ett eget inlägg för den som är intresserad av motorer.

Glömde det var en båt innan oss....
Även denna båt var snyggt upp pallad med en snygg pyramid... Men hur skall vi få ut pyramiden, någon har snickrat ihop den... Men du sa att jag skulle snickra ihop den.. ja men inte på det viset...det förstår väl vilken idiot som helst.




Sedan var vi klara 9,33 vi började kl 8. Måste säga att det var bra jobbat. Har hört att det brukar ta hela dagen... Det var en båt till men han hade egen vagn och då behöver man inte någon hjälp av någon annan men man måste hjälpa alla andra... Varför får inte dom som har egna vagnar en egen dag och slippa lägga ner en massa tid på andras båtar när ändå ingen hjälper honom, tyckte lite synd om honom. Men det är väl det som kallas för Båtklubb att det skall vara någon slags gemenskap.


Nu bär det hem till bryggan hos M´s mamma och pappa...på ingarö.
 Nästa gång vi kommer hit är det höst... ser riktigt fint ut. Här skulle det ligga hus istället. Varför skall det alltid ligga båtklubbar vi vattnet, dom ligger ju ändå på land större delen av året. Det är ju inte så konstigt efter att man sett hur jobbigt det är att få alla båtarna i sjön. Hur skulle det se ut om alla dessa traktorer skulle köra igenom hela Gustavsberg för att komma till vattnet. Nä vi får låta båtarna ha den finaste utsikten av oss alla.. dom har ju det på sommaren varför då inte fortsätta på vintern! svammel svammel.

Vi kom upp i 31,5 knop men kameran var lite seg.. fångade bara 31,4. M har ett vittne om att det stämmer.

Åkte förbi Värmdö Golfklubb på vägen,, för den som inte varit där, så här ser det ut..

Äntligen var vi framme vid bryggan...


Jag är ju inte klar med kapellskyddet så det var bara att sätta på gamla kapellet över det nya. Nu har Fiskmåsarna fått tillbaka sin toalett för sommaren.. Men snart blir det prassel under fötterna för dom,,hi hi..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0