2009-08-23 Kokat äppelmos och saft....

Idag har jag ägnat dagen åt äppelplock och moskok. Hann även med lite saftkokning...

Det är lite pyssel att koka mos om man vill ha den där klara äppelmosen. Men ändå ganska enkelt.. Lite terapijobb bara...

Skala och kärna ur äpplet för att sedan skära ner i små bitar i en kastrull. När kastrullen nästan är full med äppelbitar häller man på vatten, inte mycke vatten utan så att det täcker botten...
Koka i ca 10 minuter med omrörning av en ballongvisp... Häll på rikligt med socker efter smak.
1kryddmått natriumbensoat per kilo samt 1 kryddmått citroncyra per kilo färdig mos. Häll på burkar som är tvättade i atamon...

Saften gör jag i en saftmaja. Saftmajan består tre delar + lock. Understa delen har man vatten i, andra delen är tom ( här hamnar den färdiga saften), översta delen häller man bären och sockret. När vattnet kokar bildas ånga som gör att saften droppar ner i den tomma delen. Efter ca 1 timme, häll ner några droppar atamon för att slippa mögel i saften (för mycket atamon kan ge bismak, sedan  tappar man upp saften på rena flaskor som sköljts i atamon.
















Här ångar vattnet ut..



Här är saftmajan...och min lilla kokplatta som endast används när jag gör saft...Så går det när man renoverar köket och
alla plattor på spishällen är induktion... kastrullen måste vara magnetisk för att få igång plattorna på induktionen...vilket saftmajan inte är såklart...


Här är min spis jag normal använder när jag lagar mat..


Kommentarer
Postat av: Lotta

Duktig!!! :)

2009-08-26 @ 21:29:19
Postat av: Cilla

Det är lite som terapi:) men resultatet är desto bättre:))))

2009-08-26 @ 21:54:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0